کد خبر: ۲۵۰۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - 2020February 01
هم‌اکنون هيچ‌يک از اين تئوري‌ها قطعي نيستند، اما به‌طور قطع بيشترين و مهمترين عامل مساله ژنتيک و وراثت است که اغلب به‌علت‌هاي نامشخصي باعث سفيدي زودرس مو مي‌شود
شفاآنلاین>سلامت>هر يک از تارهاي موي سر از سلول‌هاي رنگدانه‌ساز خاصي تشکيل‌شده است که معمولا با افزايش سن اين سلول‌ها کاهش يافته يا دچار کمبودشده و باعث تخريب و سفيدي مو مي‌شوند.

 سفيدشدن مو به‌طور معمول فرآيندي است كه اغلب با بالارفتن سن رخ مي‌دهد. معمولا سفيدي مو از دهه 30و 40 سالگي به‌طور يکسان و برابر در بين زنان و مردان شيوع پيدا مي‌کند و اين مساله رابطه مستقيمي با جنسيت افراد ندارد، اما گاهي ممکن است فرآيند سفيد يا خاكستري‌شدن در زماني زودتر از حد معمول يعني در جواني آغاز و باعث تخريب زودرس رنگدان‌هاي موي سر شود که هنوز علت قطعي براي اين سفيدي زودرس مو در دنيا يافت نشده است. 

در حال حاضر تئوري‌هاي مختلفي براي اين مساله مطرح شده است. در اين بين مساله ژنتيکي، مشکل‌هاي کم‌خوني، کم‌کاري و پرکاري تيروئيد (البته بيشتر کم‌کاري تيروئيد)، کم‌خوابي، ابتلا به برخي بيماري‌ها، مصرف برخي داروها و استرس از جمله تئوري‌هاي مطرح شده‌اي هستند که مي‌توانند نقش زيادي در سفيدي مو و تخريب سلول‌هاي رنگ‌دانه‌ساز داشته باشند.

 هم‌اکنون هيچ‌يک از اين تئوري‌ها قطعي نيستند، اما به‌طور قطع بيشترين و مهمترين عامل مساله ژنتيک و وراثت است که اغلب به‌علت‌هاي نامشخصي باعث سفيدي زودرس مو مي‌شود. 

در حال حاضر در مورد نقش عواملي همانند استرس، تغذيه بد، کم‌خوني و کم‌کاري تيروئيد در سفيدي زودرس مو، اتفاق‌نظر وجود ندارد، اما افرادي که دچار مشکلاتي نظير کم‌خوني يا کم‌کاري تيروئيد هستند، در صورت درمان به موقع بيماري، روند سفيدي زودرس مو متوقف مي‌شود.

 همچنين در حال حاضر راهي براي پيشگيري از اين مساله وجود ندارد. درمان‌هاي سفيدي مو نيز در دنيا هنوز موفقيت‌آميز نبوده است. 

هم‌اکنون در دنيا يکسري داروهاي خاص براي سفيدي مو تجويز مي‌شوند، اما با وجود تمام اين تبليغات هنوز داروي مناسبي براي سفيدي مو توليد نشده است و هم‌اکنون هيچ دارويي وجود ندارد که رنگ موي سفيد شده را به رنگ قبلي بازگرداند و تمام محصول‌هايي که به‌صورت شامپو، کرم، قرص و محلول توصيه مي‌شوند غيرعلمي بوده و بيشتر تبليغاتي هستند بنابراين تبليغات ماهواره‌اي و برخي رسانه‌ها براي برگشت رنگ اوليه مو، فاقد هرگونه پايه و اساس علمي بوده و مصرف اين نوع محصولات هيچ تاثيري در برگشت دائمي رنگ اوليه مو ندارد.آرمان ملی 



امیر هوشنگ احسانی

 متخصص پوست و مو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: