کد خبر: ۲۵۰۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - 2020January 28
ترکیب غذایی نامناسب و فعالیت فیزیکی کم افراد موجب افزایش ریسک ابتلا به بیمارهای غیرواگیر مانند فشار خون، سرطان، دیابت و چاقی می‌شود که درایران شیوع بالایی دارد
شفا آنلاین>سلامت>با هدف بررسی و ارائه راهکارهای علمی و عملی جهت برپایی کمپین تغذیه سالم نشست مشترکی با حضور مدیران ارشد وزارت بهداشت و انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور برگزار شد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر میرزای رزاز - رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور - در نشستی با مدیران ارشد وزارت بهداشت و کمیته اجرایی کمپین تغذیه سالم، تغییر رفتار جامعه ایرانی درخصوص تغذیه را یک ضرورت دانست و اظهار کرد: ترکیب غذایی نامناسب و فعالیت فیزیکی کم افراد موجب افزایش ریسک ابتلا به بیمارهای غیرواگیر مانند فشار خون، سرطان، دیابت و چاقی می‌شود که درایران شیوع بالایی دارد.

رییس انجمن تغذیه ایران با بیان اینکه یکی از مهمترین عوامل شکل‌دهنده چنین الگوی بیماری در جامعه مجموعه عادات و فرهنگ غذایی افراد جامعه است، گفت: مجموعه عواملی که این بستر را می‌سازد، از فرهنگ و آداب و سنن هر جامعه گرفته شده که خود تحت تاثیر وضعیت جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و آگاهی‌های تغذیه‌ای در افراد جامعه است.

وی با اشاره به طراحی و آماده‌سازی کمپین تغذیه سالم گفت: با اتفاقی که در وزارت بهداشت و درمان افتاد و با تفکر جدید حاکم بر این وزارتخانه مبنی بر اینکه پیشگیری را مقدم بر درمان می‌داند، ما سعی کرده‌ایم با توجه به اهمیت بحث تغذیه اهتمام جدی به موضوع آموزش تغذیه داشته باشیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: چارت انستیتو بعد از ۶۰ سال قدمت اصلاح شد و دست ما برای تنوع خدماتی که ارائه می‌دهیم بازتر شده است. یکی از موارد بسیار مهمی که در تاسیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای بسیار بر آن تاکید شده است بحث آموزش همگانی است که متاسفانه در دو سه دهه گذشته مغفول مانده بود و امیدواریم با اجرای این کمپین نسبت به جبران عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه گام‌های اساسی برداشته شود.

میرزای رزاز در بخش دیگر این نشست ضمن تشریح ساختار و وظایف انستیتو، آموزش همگانی تغذیه را یکی از اهم وظایف این انستیتو برشمرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اصل آموزش و آمار منتشر شده در سازمان بهداشت جهانی ۴۳ درصد مرگ و میرها ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، ۱۶ درصد سرطان‌ها، ۴ درصد تنفسی و ۴ درصد دیابت است که با اصلاح فرهنگ زندگی و تغذیه سالم می‌توان از بسیاری از این مرگ و میرها جلوگیری کرد.

وی گروه‌های هدف در کمپین تغذیه سالم را معاونان و مدیران بهداشت، مسئولان، مدیران صنایع غذایی و وابسته، اصحاب رسانه و اقشار مردم دانست و اهداف استراتژیک در کمپین ملی تغذیه سالم را آگاهی مخاطب از تغذیه سالم، جلب توجه و اعتماد مخاطب، معرفی مزیت‌های تغذیه سالم و تغییر رفتار مخاطب دانست.

به گزارش روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، در این نشست دکتر محمد اسماعیل اکبری - مشاور عالی وزیر بهداشت و دکتر داودی - مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی - حضور داشتند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: