کد خبر: ۲۵۰۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - 2020January 22
بررسی پیمایشی عمیق در این زمینه نشان می‌دهد که در ایران به ازای هر هزار نفر، ۱۷ نفر مبتلا به صرع هستند و این موضوع بیانگر آن است که تعداد مبتلایان در ایران ۲ تا ۳ برابر آمار جهانی است
شفا آنلاین>سلات>رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به آمار مبتلایان به بیماری صرع در کشور اشاره کرد و گفت: بررسی پیمایشی عمیق در این زمینه نشان می‌دهد که در ایران به ازای هر هزار نفر، ۱۷ نفر مبتلا به صرع هستند و این موضوع بیانگر آن است که تعداد مبتلایان در ایران ۲ تا ۳ برابر آمار جهانی است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر علیرضا زالی روز چهارشنبه در شانزدهمین کنگره صرع ایران در سالن همایش کتابخانه ملی ایران افزود: قبلا پیش‌بینی می‌شد که در ایران ۷ تا ۸ نفر در هر یک هزار نفر دچار صرع باشند اما مطالعه اخیر نشان داد که آمار کاملا تفاوت کرده است.

وی حوادث ترافیکی و تصادفات جاده‌ای را عامل اصلی افزایش تعداد این بیماری اعلام کرد و گفت: متاسفانه برخی افرادی که دچار حادثه ترافیکی می‌شوند، سالیان متمادی به صرع مقاوم یا مزمن دچار خواهند شد.

زالی با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان به این بیماری در ایران از متوسط جهانی بالاتر است، گفت: آمار بیمارانی که براساس بررسی پیمایشی عمیق به دست آمده، نگران‌کننده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه فقدان نظام آماری متقن و بر اساس یافته‌های بومی از جمله مشکلات این حوزه بوده است، گفت: بررسی اخیر که در یکی از معتبرترین مجلات علمی چاپ شده، ما را از آفت گمانه‌زنی خارج کرده است.

انگ‌زدایی از بیماران صرع

این جراح مغز و اعصاب بر لزوم انگ‌زدایی از بیماران مبتلا به صرع تاکید کرد و گفت: متاسفانه برخی از گفتمان‌سازی‌های اجتماعی ما موجب شده تا انگی بر این بیماران زده شود.

زالی بیان داشت: انگ غیر علمی، غیر اخلاقی و غیر انسانی سبب شده که گاهی اوقات این افراد با خطر انزوای اجتماعی یا مطرود شدن از جامعه مواجه شوند که حتما باید در زمینه انگ‌زدایی از بیماری صرع اقدامات لازم انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ عمومی جامعه باید به سمتی حرکت کند تا صرع به عنوان یک بیماری مزمن، قابل درمان شناخته شود، انگ‌زدایی از این بیماری را یکی از رسالت‌های انجمن صرع ایران عنوان کرد.

صرع بیماری مزمن اما قابل درمان است

وی صرع را بیماری مزمن اما قابل درمان اعلام کرد و گفت: در صورت درمان مناسب، این افراد می‌توانند مانند دیگران فعالیت‌های اجتماعی داشته باشند و ابتلا به این بیماری با زندگی فردی، تشکیل خانواده، فرزندآوری هیچگونه منافاتی ندارد.

زالی با اشاره به اینکه معمولا ترس غیر متعارف، غیر منطقی و هیجانی در بین آحاد مردمی در این زمینه وجود دارد، ادامه داد: مبتلایان به صرع همانند اغلب بیماری‌های دیگر، می‌توانند درمان شوند.

لزوم توانمندسازی و حمایت از بیماران صرع

وی با اشاره به اینکه توانمندسازی و حمایت از بیماران صرع باید انجام شود، گفت: افرادی که دچار صرع شده‌اند، نیازمند حمایت‌های اجتماعی هستند و توانمندسازی برای حضور موثر و فعال اجتماعی آنان باید انجام شود.

زالی با اشاره به اینکه مشکلات روان شناختی بیماران در سال‌های اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته و نیاز است همکاران روان پزشک و نورولوژیست در یک همکاری ملی کمک کنند، گفت: توجه جدی به این موضوع باید داشته باشیم. مشکلات روان شناختی مانند افسردگی و اختلالات اضطرابی را در این افراد مشاهده می‌کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: ۸ تا ۳۵ درصد افراد مبتلا به صرع ممکن است نیازمند مداخلاتی در زمینه حل مشکلات روان شاختی باشند که موضوع مهمی است و باید به آن توجه کافی شود.

وی ادامه داد: ما کمترین میزان پوشش بیمه‌ای را در بیماران صرعی در مقایسه با مدل‌های جهانی داریم، در خیلی از کشورهای دنیا فرد مبتلا به بیماری صرع یک بسته درمانی و حمایتی کامل توسط سازمان های بیمه‌گر دریافت می‌کند.

زالی افزود: در کشور ما حتی برای پرداخت برخی داروهای نوین و مداخلات دارویی هم دچار مشکل هستیم. فقدان پوشش مناسب بیمه‌ای، بیماران مبتلا به صرع را با چالش مواجه می‌کند.

دکتر بهنام صفرپور دبیر شانزدهمین کنگره بین‌المللی صرع ایران در ادامه این مراسم به محورهای این کنگره اشاره کرد و گفت: محورهای اصلی کنگره شامل صرع پایدار، صرع مقاوم به درمان و کوموربیلیتی های صرع است.

عضو هیات علمی دانشگاه پزشکی شهید بهشتی به استقبال خوب از کنگره امسال اشاره کرد و گفت: در این کنگره ۹۰ مقاله به صورت سخنرانی و پوستر ارایه می‌شود که از این تعداد ۴۰ مورد سخنرانی می‌باشد.

وی ادامه داد: تبادل اطلاعات با صاحب نظران، بیان آخرین دستاوردهای علمی و ارائه روش‌های نوین از مهمترین اهداف برگزاری این رویداد علمی است.

شانزدهمین کنگره صرع با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از دوم تا چهارم بهمن ماه با حضور استادان برجسته در سالن همایش کتابخانه ملی برگزار می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: