کد خبر: ۲۵۰۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - 2020January 22
وظیفه سازمان دامپزشکی پایش و بررسی شیر، گوشت و فرآورده‌های دامی سالم است بنابراین مردم مطمئن باشند که این سازمان نظارت‌های کافی را به عنوان مرجع ذی صلاح اعمال می‌کند
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه محصولات صنعتی و کارخانه ای توسط چهار دستگاه نظارتی قوی رصد می شود، بر تضمین سلامت محصولات غذایی تاکید کرد.

به گزارش شفا آنلاین، سید امیرمحمد مرتضویان، با اشاره به اینکه ریشه سم موجود در شیر و لبنیات موسوم به آفلاتوکسین در غذای دام است، افزود: اگر دام، غذایی مثل علوفه یا ذرت را بخورد که آلوده به کپک‌های سازنده سم آفلاتوکسین باشد، ممکن است این سم تولید و وارد شیرشود.

وی تاکیدکرد: البته این توضیح بدان معنا نیست که وجود این سم در شیر و لبنیات به میزانی که برای بدن مضر باشد در این محصولات مشاهده شده است.

مرتضویان ادامه داد: وظیفه سازمان دامپزشکی پایش و بررسی شیر، گوشت و فرآورده‌های دامی سالم است بنابراین مردم مطمئن باشند که این سازمان نظارت‌های کافی را به عنوان مرجع ذی صلاح اعمال می‌کند.

وی در ادامه به ویژگی‌های شیر سالم اشاره کرد و افزود: شیر سالم شیری است که از فیلترهای استانداردهای ملی کشور عبور کرده باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه در کشور حدود ۳۳ هزار قلم کالا دارای استاندارد ملی مشخص شده اند، اذعان داشت: شیر خام باید به لحاظ ویژگی‌های میکروبی، سموم شیمیایی و حسی دارای استاندارد ملی باشد.

وی با بیان اینکه قطعاً محصول استاندارد محصولی سالم است، اعلام کرد: مبنا از محصول استاندارد یک مبنای شخصی نیست بلکه مبنا اخذ تاییدیه های علمی سازمان استاندارد ملی ایران است.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه، سازمان ملی استاندارد ایران، واحد معاونت نظارت بر اجرای استاندارد که در تمام کشور شعب فعال دارد، سازمان غذا و دارو به عنوان متولی سلامت غذا و دارو (وابسته به وزارت بهداشت) سازمان دامپزشکی کشور به عنوان متولی سلامت شیر خام و محصولات لبنی و همچنین انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور مستقر در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، متولیان بررسی سلامت فرآورده‌های غذایی هستند.

مرتضویان ادامه داد: با توجه به نظارت‌های جدی و مستمر سازمانهایی که در بالا به آن اشاره شد، این اطمینان وجود دارد که محصولات صنعتی و کارخانه‌ای در چرخه‌ای ایمن به دست مصرف کننده برسند.

وی با اشاره به اینکه آمار و اخبار سلامت موادغذایی باید از تریبون دستگاه‌ها و مسئولان ذیربط منتشر شود، تاکید کرد: نمی‌توان هراز چندگاهی با اخبار غیرمستند و غیرعلمی ته دل مردم را خالی کرد.

به گفته عضو هیئت علمی گروه صنایع غذایی دانشگاه، محصولات صنعتی و کارخانه‌ای چهار متولی قوی و نظارتی دارند که شبانه روز برای تضمین سلامت این محصولات فعالیت می‌کنند. حتی در برخی کارخانه استانداردها از سطح ملی بالاتر است.

مرتضویان توصیه کرد: مردم می‌توانند برای اطمینان بیشتر از سلامت محصولات لبنی این محصولات را از شرکت‌های معتبر تهیه کنند چرا که قدمت و سابقه برخی کارخانجات بزرگ به ۶۰ تا ۶۵ سال بازمی گردد، سیستم کنترل کیفیت قوی این کارخانجات حتی از سازمان استاندارد سخت گیرانه تر است.

وی با بیان اینکه حد مجاز هر ماده‌ای در شیر خام در سازمان ملی استاندارد ذکر شده، تاکید کرد: شیرهای صنعتی شیرهایی هستند که مراجع قانونی سلامت این محصولات را کنترل می‌کنند.

مرتضویان گفت: مردم می‌توانند با آرامش خاطر از محصولات لبنی کارخانه‌ای استفاه کنند چرا که آسیب عدم مصرف لبنیات می‌تواند جبران ناپذیر باشد.

وی با اشاره به اینکه شیر یکی از هدایای خداوند به بشریت است، اظهار کرد: ایرانیان پیوند بزرگ و تاریخی با سنت‌ها دارند بنابراین مواد غذایی سنتی همواره با اقبال عمومی ویژه ای مواجه بوده است.

مرتضویان در ادامه با بیان اینکه نظارت کافی برمحصولات لبنی فله‌ای و سنتی وجود ندارد، تاکیدکرد: نبود تاریخ مصرف و پروانه تاییدیه بهداشتی و بی نام و نشان بودن این محصولات موجب می‌شود که متخصصان نتوانند آماری از سلامت و یا عدم سلامت این محصولات ارائه دهند.

عضو هیئت علمی گروه صنایع غذایی دانشگاه با اشاره به این که ثابت شده کاهش مصرف لبنیات آسیب‌های کلانی به جامعه وارد می‌کند، خاطرنشان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم تمام کشورهایی که امروزه از این کشورها با عنوان توسعه یافته یاد می‌شود برنامه‌های ویژه ای برای ترویج مصرف شیر ارائه دادند.

مرتضویان تاکیدکرد: سرانه مصرف شیر در بعضی از کشورها مثل ایرلند، فرانسه و انگلستان از ۴۰۰ لیتر گذشته و این درحالی ست که در کشورما متأسفانه این عدد ۶۰ لیتر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مصرف شیر را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: آسیب‌های عدم استفاده از شیر در کاهش ضریب هوشی کودکان، هوش اجتماعی، هوشیاری، کوتاهی قد، رشد استخوان‌ها و پوکی استخوان اثبات شده است.

وی با بیان اینکه شیر گاو یکی از با ارزش ترین پروتئین‌های منابع کلسیم و ویتامین D است، فرهنگ سازی و اجرای برنامه‌های آموزشی در راستای افزایش مصرف سرانه شیر را از سوی متولیان ضروری ذکر کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: