کد خبر: ۲۴۹۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۳۰ دی ۱۳۹۸ - 2020January 20
بیشترین مصرف کنندگان مکمل‌های بدنسازی در رده‌های سنی ۱۹ تا ۳۴ سال هستند که دچار مشکلات کبدی مانند یرقان، زردی چشم‌ها و پوست و درد معده می شوند و این گروه بیشتر در معرض پیوند کبد قرار دارند
شفا آنلاین>سلامت>فوق تخصص گوارش و کبد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت : بیشترین مصرف کنندگان مکمل‌های بدنسازی در رده‌های سنی ۱۹ تا ۳۴ سال هستند که دچار مشکلات کبدی مانند یرقان، زردی چشم‌ها و پوست و درد معده می شوند و این گروه بیشتر در معرض پیوند کبد قرار دارند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سیدحسن عابدی روز دوشنبه افزود : خیلی از محصولات مکمل های بدنسازی حاوی استروئیدهای آنابولیک ( هورمونهای مردانه) هستند که روی برچسب محصول ذکر نشده است.

وی ادامه داد : استروئیدهای مصنوعی ، ساختارهای ترکیبی مشابه به هورمون‌های جنسی تستوسترون مردانه دارند، ولی پژوهش‌ها نشان داده آسیب کبد، تومورهای سرطانی، طاسی زود هنگام و کوچک شدن بیضه‌ها و عقیم‌سازی غیرقابل برگشت از عوارض جانبی بسیار ناخوشایند آن می باشد.

دکتر عابدی اظهار داشت: گاهی پزشکان ممکن است هورمون‌های آنابولیک را برای مردانی که دچار بیماری‌های همانند کم خونی هستند، تجویز کنند، اما این مواد دارویی به افراد معمولی توصیه نمی‌شوند و متاسفانه عده‌ای از افراد بدون توجه به این توصیه و بدون نظر پزشک، برای عضله سازی از استروئیدهای آنابولیک استفاده می کنند.

فوق تخصص گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان این نکته که در قفسه‌ مکمل‌ها در فروشگاه‌ها پر از پودرها و قرص‌هایی است که به عنوان کمک به عضله سازی تبلیغ می شوند، گفت : متاسفانه نه تنها تطابقی بین هولوگرام این محصولات و مواد داخل آنها وجود ندارد ، بلکه مشکل جدی تر این است که افراد غیر مرتبط و سودجو با نام مربی، حجم وسیعی از مکمل های بی نام و نشن را هم به ورزشکاران می فروشند.

عابدی خواستار نظارت بیشتر خانواده ها و مسئولان مربوطه شد و گفت : در برخی بیمارستان های بزرگ به طور تقریبی هر ماه دو الی سه بیمار به دلیل خارش شدید و ابتلا به یرقان به ما مراجعه می کنند که بعد از بررسی مشخص می شود این افراد از مکمل هایی که بیشتر از گروه به اصطلاح بی ضرر هستند استفاده کرده اند که در نتیجه اثرات نامطلوبی بر کبد آنها گذاشته و دچار کلستاز شده اند.

وی تاکید کرد : هنگامی که ورزشکاران با عوارضی همچون زرد شدن رنگ پوست و خارش شدید و ادرار تیره رنگ مواجه شدند سریع مصرف مکمل ها را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنند، در غیر این صورت با خطر مرگ رو به رو خواهند شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: متاسفانه در برخی موارد مشکلات کبدی این افراد بهبود یافتنی نیست و تا آخر عمر فرد را درگیر می کند و اغلب افراد کاندید پیوند کبد می شوند و در بعضی از افراد اگر سلامت این افراد نیز برگشت پذیر باشد دو الی سه سال درگیر بیماری خواهند بود و تبدیل به آدم های ضعیف و آسیب پذیر خواهند شد.

دکتر  عابدی گفت: متاسفانه بعضی مربیان و مسئولان باشگاه های بدنسازی بیشتر از اینکه به ورزش کردن و سلامت ورزشکاران اهمیت دهند توصیه به مصرف پودرهای پروتئینی و هورمونی می کنند که اغلب برچسب غیر هورمونی دارند و مصرف آن مشکلات جدی برای سلامت جوانانی که برای تناسب اندام مراجعه می کنند بوجود می آورد.

فوق تخصص گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بابل با تاکید بر این نکته که مصرف هیچ نوع دارو و مکمل و هورمونی برای زیبایی اندام توصیه نمی شود ، افزود : مصرف مکمل ها با نظارت مستقیم پزشک مرتبط و فقط برای ورزشکاران حرفه ای پذیرفته شده و سایر ورزشکاران با تغذیه سالم به هدف متناسب می رسند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: