کد خبر: ۲۴۹۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۸ - 2020January 19
دگزامتازون دارویی کورتیکواستروئیدی است که مانع از انتشار موادی می‌شود که باعث التهاب در بدن است. این دارو برای درمان بسیاری از شرایط التهابی مختلف مانند اختلالات آلرژیک و مشکلات پوستی استفاده می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>دگزامتازون جزو آن دسته از دارو‌هایی است که در شرایط التهابی برای بیمار تجویز می‌شود، ولی استفاده بیش از حد آن می‌تواند با عوارض خطرناکی همراه باشد.

به گزارش شفا آنلاین،دگزامتازون دارویی کورتیکواستروئیدی است که مانع از انتشار موادی می‌شود که باعث التهاب در بدن است. این دارو برای درمان بسیاری از شرایط التهابی مختلف مانند اختلالات آلرژیک و مشکلات پوستی استفاده می‌شود.

این دارو همچنین برای بیماری‌هایی مانند اختلالات تنفسی و التهاب مفاصل نیز تجویز می‌شود.

در چه مواردی نباید از دگزامتازون استفاده کرد؟

افرادی‌که در معرض ابتلا به آبله مرغان یا سرخک قرار دارند به‌واسطه مصرف دگزامتازون در معرض آسیب کشنده قرار می‌گیرند.

در زمان دریافت این قبول واکسن زنده پرهیز کنید، زیرا ممکن است در این زمان واکسن کار نکند و از بیمار در برابر بیماری محافظت نکند.

این دارو همچنین سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کرده و عفونت را بدتر می‌کند.

عوارض استفاده از دگزا چیست؟

گلودرد، تشنج، مشکلات بینایی، تنگی نفس، کاهش ضربان قلب، کهیر، افزایش فشارخون، خارش، افزایش ناگهانی وزن، سرگیجه و افزایش اشتها از جمله عوارض جانبی استفاده از دگزامتازون است.

استفاده طولانی دگزامتازون باعث آهسته شدن روند رشد کودکان می‌شود. خطر ابتلا به آب مروارید و همچنین پوکی استخوان (به‌ویژه در زنان یائسه) از سایر عوارض جانبی است که استفاده بیش از اندازه و بدون تجویز پزشک می‌تواند فرد را در معرض آن قرار دهد.

دگزامتازون با چه دارو‌هایی تداخل دارد؟

استفاده همزمان دگزامتازون با برخی از دارو‌ها می‌تواند عوارض جانبی آن را افزایش داده و یا اثربخش آن را کم کند که از آن جمله می‌توان به دارو‌های آنتی بیوتیک یا ضد قارچ، قرص‌های ضدبارداری، دارو‌های خوراکی انسولین یا دیابت، رقیق‌کننده‌های خون و دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن اشاره کرد.آنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: