کد خبر: ۲۴۹۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۲۶ دی ۱۳۹۸ - 2020January 16
تمام بار نظام اعتباربخشی بر دوش پرستاران است، پرستار به طور مرتب در چالش با این اقدام سنگین و مضاعف است و در پایان اگر رتبه مطلوبی برای بیمارستان تعریف شود، از پرستار قدردانی نمی‌شود؛ نباید اینگونه باشد
شفا آنلاین>سلامت>رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نجابت حرفه ای مجموعه پرستاری بی نظیر و مثال زدنی است و سایر گروه‌های حرفه ای باید به آن تمسک بجویند.

به گزارش شفا آنلاین، علیرضا زالی، با اشاره به نامگذاری با مسمای یک روز مشخص در تقویم به مناسبت روز پرستار و به بهانه تکریم برادران و خواهران خدوم حوزه‌های چندگانه پرستاری، گفت: همه روزهای سال به همکاران این حرفه تعلق دارد.

وی، پرستاری را پرشمارترین گروه حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد و افزود: این مراسم نمادین است، ما در هر زمان و شرایطی قدر شناس زحمات مجموعه پرستاری دانشگاه از جمله حاضران در سالن و همکارانی که اکنون بر بالین بیمار حضور دارند و در مراسم نیستند، هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: اقداماتی که تاکنون از لحاظ امکانات حرفه‌ای، اجتماعی، اقتصادی و معیشتی برای گروه‌های پرستاری انجام شده، به هیچ وجه در شأن و استحقاق این گروه نبوده و شاهد کم کاری در سال‌های متمادی برای استیفای حقوق این همکاران بوده ایم. به همین دلیل حجم زیادی از مطالبات فروخفته و پاسخ داده نشده آن‌ها در هم متراکم شده است.

زالی عنوان کرد: در طول دوره فعالیت خود در دانشگاه، یاد ندارم پرستاری حتی برای یک ثانیه کار خود را به دلیل دیرکرد در پرداخت کارانه یا مکفی نبودن حقوق، تعطیل کرده باشد. نجابت حرفه‌ای مجموعه پرستاری بی نظیر و مثال زدنی است و سایر گروه‌های حرفه‌ای باید به آن تمسک بجویند.

وی با بیان اینکه پرستاران خط مقدم بحران جدی کمبود نیروی انسانی در دانشگاه هستند، افزود: در حال حاضر نسبت تعداد و توزیع پرستار به تعداد تخت‌های فعال بیمارستان‌های دانشگاه ۰,۹ است. این میزان از استاندارد جهانی و کشوری، با توجه به اینکه میانگین این نسبت در کشور ۱.۸ است، بسیار فاصله دارد و این موضوع کار پرستاران را سخت می‌کند.

در سال ۹۶، تعداد ۳۰۰ تخت به بیمارستان‌های تابعه اضافه شد، اما در مقابل با کاهش ۶۰۰ نفری نیروی پرستاری مواجه بودیم. در کل تعداد نیروهای حرفه‌ای پرستاری ۵ هزار و ۳۳۴ نفر است و ۵ هزار و ۶۰۰ تخت فعال داریم، که البته این تعداد بدون احتساب تعداد تخت‌های ستاره دار هستند.

وی اظهار داشت: همچنین فعالیت بهیاران، کمک بهیاران، بیماربر، منشی‌ها و نیروهای خدماتی نیز به نوعی به حوزه کاری پرستاران متصل است و کمبود نیرو از این جهت، موجب تحمیل فشار کاری زیاد بر دوش پرستاران می‌شود.

وی در خصوص کمبود نیروهای پرستاری بیان کرد: نحوه جذب نیروهای پرستاری به صورت شرکتی یا قراردادی، در شأن این جامعه نیست. در این رابطه باید طوری عمل کنیم که امنیت و ثبات شغلی در جامعه پرستاری ایجاد شود.

به گفته زالی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با هزار و ۲۶ دانشجوی پرستاری، نسبت قابل قبولی به لحاظ تعداد اساتید پرستاری دارا نیست و این نسبت باید اصلاح شود.

وی با اشاره به قانون اجرا نشده تعرفه گذاری خدمات پرستاری، ادامه داد: این قانون سالیان سال است که تصویب شده و همچنان روی کاغذ باقی مانده است. این اواخر در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، موضوع اجرای این قانون را به صورت موردی و پایلوت مطرح کردم تا تعرفه گذاری برخی خدمات پرستاری در بودجه امسال دیده و برای فعالان این حرفه انگیزه ایجاد شود. مهم این است که حتی برای یک بار غبار این قانون را بزداییم و گام‌های بعدی را در اجرای کامل آن برداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عنوان کرد: حدود یک دهه از تصویب قانون ارتقای بهره وری نیز می‌گذرد اما هیچ اثری از تحقق آن در نظام بودجه بندی این قانون نیز مشاهده نشده است. بنده به شخصه در خواست خود را برای اجرای این دو قانون، ولو جزئی مطرح کرده ام؛ این مشکلات باید در سطح ملی برطرف شود.

زالی، تأخیر در پرداخت کارانه ها را از دیگر چالش‌های موجود این حرفه دانست و گفت: مقام معظم رهبری در جلسه‌ای که به مناسبت روز پرستار برگزار شد، بر سه موضوع جبران خدمات پرستاری متناسب با شأن و جایگاه آنها، تعریف جایگاه مستقل پرستاری و تلاش مسئولان برای حفظ احترام پرستاران تاکید کردند. این موارد بر دستگاه‌های اجرایی فرض شده است؛ همکاران باید از ظرفیت به وجود آمده استفاده و مطالبات خود را بیان کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ادامه به لزوم ارتقای جایگاه ارتباطی پرستاران در بیمارستان‌های تابعه تاکید کرد و گفت: باید جایگاه‌های ویژه ای در نظام‌های مدیریتی برای این همکاران دیده شود، چرا که این قشر به مجموعه درآمدی ما بسیار کمک می‌کنند.

زالی افزود: تمام بار نظام اعتباربخشی بر دوش پرستاران است، پرستار به طور مرتب در چالش با این اقدام سنگین و مضاعف است و در پایان اگر رتبه مطلوبی برای بیمارستان تعریف شود، از پرستار قدردانی نمی‌شود؛ نباید اینگونه باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، همچنین برای پیاده سازی نظام اعتباربخشی به گونه‌ای که هم نظر فنی مقام عالی وزارت تأمین شود و هم با حفظ کیفیت، باری از روی دوش پرستاران برداشته شود، به صورت پایلوت، اعلام آمادگی کرد.

وی با اشاره به اینکه مکانیزم پرداخت قاصدک دارای دو مشکل اساسی، فقدان شفافیت و گره زدن کارانه و اضافه کاری است، عنوان کرد: ۹۲ درصد از مجموع ارائه دهندگان خدمت، از این نظام پرداختی راضی نیستند، بنابراین به بقای آن در دانشگاه امیدی نیست. معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه برای ارائه طرحی جایگزین، مأمور شده است و به نظر شما احتیاج دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه حقوق و مزایای ۳۲ درصد نیروهای شاغل در ۲۰ بیمارستان تابعه دانشگاه، از درآمد اختصاصی تأمین می‌شود، گفت: علاوه بر این، طلب ۸۲۰ میلیارد تومانی از بیمه‌ها، فشاری مالی مضاعفی به بیمارستان تحمیل می‌کند.

زالی، حرفه پرستاری را از جمله سخت‌ترین و فرسایشی ترین شغل‌های دنیا دانست و گفت: کار مشوقانه، دلسوزانه و سخت کوشانه شما باید با آموزش علمی همراه باشد و فعالان این حرفه نباید از پیشرفت‌های علمی در دنیا غافل شوند.

وی با اشاره به بخشی دیگر از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم روز پرستار، گفت: پرستاری ترکیب و عصاره‌ای از ارزش‌های انسانی و فضائل اخلاقی است و این بهترین توصیف است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از انجام دو اقدام جدید در دانشگاه خبر داد و افزود: افسرهای پیگیر از بدنه پرستاران و سوپروایزرها برای پیگیری حال بیمار بعد از ترخیص و پرستار تسکینی، دو موضوعی است که در دانشگاه مطرح است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: