کد خبر: ۲۴۹۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۲۵ دی ۱۳۹۸ - 2020January 15
آخرین آمار سازمان اورژانس نشان می‌دهد پنج نفر در این سیل فوت کرده‌اند؛ دو نفر یعنی یک سرباز و یک زن در اثر غرق‌شدگی و دیگری با ریزش آوار در شهرستان کنارک و دو نفر در هرمزگان. این میان با درخواست افراد محلی و فعالان اجتماعی، سیل کمک‌ها به‌ویژه به سیستان‌وبلوچستان ادامه دارد
شفاآنلاین>سلامت> سیل به سه بیمارستان و نزدیک به ٤٥ مرکز سلامت و درمانی در چابهار و ایرانشهرهم آسیب رسانده است 

به گزارش شفاآنلاین،  مردم استان سیستان‌وبلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان هنوز درگیر سیل‌اند و خبرهای تازه از راه می‌رسند. 

آخرین آمار سازمان اورژانس نشان می‌دهد پنج نفر در این سیل<Flood> فوت کرده‌اند؛ دو نفر یعنی یک سرباز و یک زن در اثر غرق‌شدگی و دیگری با ریزش آوار در شهرستان کنارک و دو نفر در هرمزگان. این میان با درخواست افراد محلی و فعالان اجتماعی، سیل کمک‌ها به‌ویژه به سیستان‌وبلوچستان ادامه دارد و همه اینها درحالی است که سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است، امروز هم در این استان و کرمان باران بیاید؛

 بارش‌هایی که البته براساس اعلام این سازمان: «حداکثر در جنوب کرمان ۲۵ تا ۳۰ میلی‌متر برآورد می‌شود که نسبت به بارش‌های یک هفته گذشته عدد قابل توجهی نیست.» میزان خسارت‌ها به ساختمان‌ها و مدارس این استان‌ها هنوز کاملا مشخص نیست و رسیدگی‌های بهداشتی به مردم هم ادامه دارد.

مدارس کپری‌ و کانکسی زیر آب رفتند

باران که آمد و رودها طغیان کردند، منطقه «بِنت» در نیکشهر، دیگر صدای موتورها را نشنید؛ موتورهایی که ترکش می‌نشستند دانش‌آموزان برای رسیدن سر کلاس درس. بعد از چند روز غیبت دیروز سه‌شنبه بیست‌وچهارم دی- ١٠دانش‌آموز پشت نیمکت‌ها، زیر سقفی که از باران چکه می‌کرد، نشستند و چشم به تخته سیاه دوختند که پر شده بود از اشکال هندسی و اعداد.

 کلاس ریاضی بود و بیشتر همکلاسی‌ها پشت سیل گیر افتاده‌ بودند. دانش‌آموزان «هوشنگ دلباخته» با چشم‌های وحشت‌زده چشم به تخته دوخته بودند: «وحشت و بهت هنوز در چهره دانش‌آموزان جاخوش کرده است.

 ١٠دانش‌آموز حاضر سرکلاس، دل‌نگران هم‌کلاسی‌هایشان بودند و اصلا حواس‌شان به درس نبود.» این معلم می‌گوید ١٠نفری که آمده بودند، از سیل می‌گفتند؛ از خرابی خانه‌ها و گریه پنهان پدرهایشان، از سرنوشت نامعلوم همکلاسی‌هایشان که کمی دورتر در روستایی اسیر سیل مانده ‌بودند. «دانش‌آموزان به امتحانات نهایی نرسیدند، امتحانات داخلی‌ هم لغو شدند. 

دفتر و کتابی برای بچه‌ها نمانده که درس بخوانند و امتحان بدهند.» سیل که روستا را به کام خود کشید، پا در خانه‌‌ها گذاشتند و دفتر و کتاب‌ها زیر گل‌ولای‌ها هم مخفی شدند. «دانش‌آموزان می‌گفتند خانه‌هایشان را آب برداشته بود و مجبور شدند زیر باران بیرون از خانه روزگار بگذرانند، برای همین نه کتابی برای خواندن داشتند، نه دل و دماغ مرور درس‌ها برای امتحان.»

 «هنوز بی‌اطلاعیم هیچ مسیری به سفیدکوه، توتان، دسک و دهان و ... نمی‌رسد و خبری از دانش‌آموزان نیست.»

 اسحاق شاهوزهی، رئیس آموزش‌وپرورش شهرستان بنت دل‌نگران ١٠هزار دانش‌آموزی است که در روستاها سر کلاس‌های کانکسی، خشت‌وگلی و کپری درس می‌خوانند و سیل باعث شده سرکلاس‌ها برای این دانش‌آموزان غایبی بزنند. «٧٠-٦٠‌درصد مدارس‌مان در روستاها هستند؛ سفیدکوه، قصرقند و ... محروم‌ترین نقاطی هستند که حالا چند روزی است از دسترس خارج شد‌ه‌اند و هیچ راهی به آنها نمی‌رسد.» 

به گفته او سقف مدارس دوام نیاورده‌ و بعضی دیوارها تسلیم سیل شده‌اند. بعضی مدارس را هم سیل فتح کرده است. «خدا را شکر مدرسه تخریبی نداشتیم و دانش‌آموزی را از دست ندادیم، اما همه مدارس‌مان نیازمند مقاوم‌سازی‌اند.»

 ١٤٦ مدرسه با نزدیک به ١٠هزار دانش‌آموز در آمارهای آموزش‌وپرورش متعلق به بنت زیر مجموعه شهرستان نیکشهرند. «در روستاهایی که خسارت بالا بود، کلاس درسی تشکیل نمی‌شود؛ روستاهایی که بیشترشان هنوز درگیر سیل‌اند.» 

روستاهای کپرنشین و مدارس کپری‌شان در جنگ تن‌به‌تن با ٢٤٠میلی‌متر باران شکست خورده‌اند و چیزی از آنها باقی نمانده است. اما با وجود این، شاهوزهی امیدوار است کلاس‌ها از روز شنبه برپا شوند. «در دوسال گذشته ٤٧مدرسه در منطقه ساخته شد که کمک بزرگی بود و امیدواریم با رسیدن کتاب‌ها و لوازم‌التحریر کلاس‌ها از شنبه‌ برپا شوند. 

متاسفانه اطلاعی از مدارس کانکسی و کپری نداریم و باید چشم‌انتظار باز شدن راه‌ها بمانیم.»   هشتادوهشت چادر ستاد بحران هم کلاس‌های درس جدید دانش‌آموزان «فنوج» شده‌اند. چادرهایی که قرار است سدی برای سرما باشند و دانش‌آموزان بی‌کتاب و دفتر را دور هم جمع کنند. 

سیل در فنوج از روی خانه‌ها گذشت، کوچه‌ها را زیرپا گذاشت و به ٨٠کلاس درس آسیب زد. از دیروز کلاس‌ها در چادرها تشکیل شدند،  اما کتابی نبود برای روخوانی. کلاس‌های درسی که دفتری برای سرمشق نوشتن نداشتند. 

عبدالحمید اربابی، مدیر اداره آموزش‌وپرورش فنوج ، شرایط را نسبت به روزهای گذشته عادی می‌داند. «دیروز تلفن‌ها وصل شد و توانستیم از شرایط مدارس و دانش‌آموزان به آموزش‌وپرورش اطلاع بدهیم. مشکل اساسی در کنار مدارس خسارت‌دیده نبود لوازم‌التحریر و کتاب‌های درسی است. 

دیروز از آموزش‌وپرورش و سازمان نوسازی مدارس آمدند و مشکلات منعکس شد، اما باید دید چه زمانی خواسته‌ها محقق می‌شوند. باید منتظر ماند و دید دولت چه بودجه‌ای را برای این موضوع در نظر می‌گیرد تا هرچه زودتر دانش‌آموزان از این شرایط نجات بیابند. متاسفانه ٥٣ رایانه مدارس بر اثر سیل و نوسانات برقی از کار افتاده‌ و ٣١٠ صندلی و ١٦٠ نیمکت غیرقابل استفاده شده‌اند.» 

  از مناطق سیل‌زده استان هرمزگان هم خبرهای خوبی نمی‌رسد. ۵۳ مدرسه شهرستان جاسک در سیل چند روز اخیر این شهرستان آسیب جدی دیده‌اند. این خبری است که دیروز موسی دادی‌زاده‌سرخائی، مدیرکل آموزش‌و‌پرورش استان هرمزگان اعلام کرد: «حجم سیل شهرستان جاسک در ۵۰‌سال اخیر بی‌سابقه بوده است، به‌طوری که در این سیل به بیش از ۵۳ مدرسه شهرستان خسارت جدی وارد شده است.»

 به گفته او حدود ٢هزار دانش‌آموز مناطق سیل‌زده به دلیل ورود آب و گل به منازل آنها، کتاب و نوشت‌افزار خود را از دست داده‌اند: «در این سیل خساراتی به تجهیزات و وسایل آموزشی مدارس وارد شده، راه ارتباطی چند روستا قطع شده است و دانش‌آموزان مدارس روستای مرکزی با مشکل رفت‌وآمد روبه‌رو هستند. 

آب شرب مدارس خصوصا مدارس شبانه‌روزی و برق مدارس قطع شده و بسیاری از مدارس را آب فرا گرفته است.» به گفته دادی‌زاده، ۱۱کانکس در بعضی مدارس تخریب‌شده احتیاج داریم: «دانش‌آموزان به لباس گرم و نوشت‌افزار نیاز دارند که امیدواریم با همکاری فرهنگیان داوطلب، دستگاه‌های ذی‌صلاح و دستگاه‌های اجرایی استان و شهرستان، فرآیند تحصیل در مدارس جاسک هرچه سریع‌تر از سر گرفته شود.» آمار آموزش‌وپرورش نشان‌می‌دهد حدود ۱۶‌هزار دانش‌آموز در نزدیک به ۳۵۰ مدرسه در شهرستان جاسک مشغول به تحصیل هستند.

خسارت به سه بیمارستان
و ٤٥ مرکز جامع سلامت

سیل در جنوب‌شرق به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هم رسیده است. گزارش‌های مرکز هدایت عملیات بحران وزارت بهداشت نشان می‌دهد پس از گذشت ٦ روز از جاری‌شدن سیل به سه بیمارستان و نزدیک به ٤٥ مرکز جامع سلامت و مرکز درمانی در چابهار و ایرانشهر آسیب رسیده است، هر چند به گفته رئیس همین مرکز این آسیب‌ها چندان جدی نبوده و تنها منجر به تخریب بخشی از سقف ساختمان این مراکز شده است. 

براساس اعلام رئیس مرکز هدایت عملیات بحران وزارت بهداشت، شرایط سیل‌زدگان از نظر بهداشتی تحت کنترل است و تیم‌های فوریت‌های پزشکی در منطقه حاضر شده‌اند. آنچه از نظر این مسئول در وزارت بهداشت در اولویت است، انتقال زنان بارداری است که در شرایط خاص قرار گرفته‌اند: «تاکنون ٥٥ زن باردار در روستاهای ایرانشهر و چابهار را به مراکز درمانی منتقل کرده‌اند، اینها وضع اورژانسی داشتند و باید به بیمارستان منتقل می‌شدند.»

 حالا مشکل، آبگرفتگی روستاهاست، شرایطی که منجر شده دسترسی به بیماران سخت‌تر شود: «تاکنون نزدیک به ١٧ نفر مصدوم‌ به مراکز درمانی منتقل شده‌اند، این افراد بیشتر دچار تروما شده‌اند، یعنی یا دست و پایشان شکسته یا بخشی از سقف و دیوارها بر سرشان ریخته است.» 

تاکنون سه تیم از کرمان و ٦ تیم بهداشتی از زاهدان و استان‌های همجوار به مناطق سیل‌زده جنوب‌شرق کشور فرستاده شده‌اند؛ این تیم‌ها حالا نگران شیوع بیماری‌های گوارشی‌اند. آنها می‌گویند با جاری‌شدن سیل احتمال آلودگی آب بالا می‌رود، همین موضوع باعث می‌شود تا افراد با مصرف آب دچار بیماری شوند: «در تمام سیل‌ها، احتمال شیوع سرماخوردگی و بیماری‌های گوارشی وجود دارد، البته در مناطق سیل‌زده جنوب کشور سرماخوردگی عمومیت نداشته و درباره بیماری‌های گوارشی هم گزارشی به ما نرسیده است.»

تلاش برای انتقال بیماران صعب‌العلاج
به مراکز درمانی

 فرهاد دادگر، معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی ایرانشهر می‌گوید از قبل هشدارهایی از سوی سازمان هواشناسی، وزارت بهداشت و وزارت کشور درباره جاری‌شدن سیل داده شده بود و دانشگاه علوم‌پزشکی برای پیشگیری، پرکلرین در مراکز توزیع کرده بود؛ این ماده ضدباکتری در آب استفاده می‌شود تا بیماری‌زدایی کند: «ما ٣٤ مرکز جامع و ٨٣ خانه بهداشت در منطقه داریم که پرکلرین در همه این مراکز توزیع شده است.»

 روز گذشته وزارت بهداشت از فرستادن واکسن آنفلوآنزا به مناطق سیل‌زده خبر داد. براساس اعلام رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر این وزارتخانه، این اقدام برای جلوگیری از شیوع بیماری انجام شده است.

 معاون دانشگاه علوم‌پزشکی ایرانشهر با تأیید ارسال این واکسن‌ها می‌گوید که در مرحله نخست ٢هزارو٥٠٠ واکسن آنفلوآنزا توزیع شده تا برای افراد پرخطر استفاده شود. 

آنها در حال شناسایی بیماران در روستاهایی هستند که دچار آبگرفتگی شده‌اند و امکان جابه‌جایی ندارند: «ما بیماران صعب‌العلاج مثل هموفیلی، دیالیزی و ... را به مراکز درمانی منتقل کرده‌ایم تا درمان‌شان را بگیرند و از آنجا که آنها امکان بازگشت به محل زندگی‌شان را ندارند، مکان‌هایی برای اسکان‌شان در نظر گرفته شده است.» 

به گفته او رکورد پرواز بالگرد برای انتقال بیماران و مصدومان در مناطق سیل‌زده با روزی بالای هفت پرواز شکسته شده است. 

نگرانی بعدی تیم‌های بهداشتی، مارگزیدگی و عقرب‌گزیدگی است، دادگر می‌گوید سرم‌های ضدعقرب‌گزیدگی و مارگزیدگی از قبل تأمین شده تا در صورت دیده‌شدن این موارد به سرعت اقدام شود: «به‌هرحال یکی از پیامدهای سیل، هجوم بندپایان است، البته چون اهالی هنوز به خانه‌هایشان برنگشته‌اند، تا الان موردی گزارش نشده است.»

 به گفته او دسترسی به خیلی از روستا فراهم  شده است و ٥٠ تیم بهداشتی از سیستان‌وبلوچستان و استان‌های همجوار در منطقه حاضرند. حضور همین تیم‌ها سبب شد تا مسئولان نظام سلامت حاضر در منطقه اعلام کنند نیازی به حضور داوطلبان نیست، نگرانی وجود ندارند و دارو به اندازه کافی تأمین شده است.

حضور چهار وزیر و دو فرمانده در مناطق سیل‌زده  

مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان روز گذشته شاهد حضور چهار وزیر و تعدادی از فرماندهان بود. به فاصله مدت زمان کمی از اعلام سخنگوی دولت درباره سفر وزرا به مناطق سیل‌زده برای بازدید و نظارت بر خدمات رسانی، در دو روز گذشته چهار وزیر، یعنی سعید نمکی، وزیر بهداشت، محمدجوادآذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمودعلوی، وزیر اطلاعات و رضا اردکانیان وزیر نیرو راهی جنوب شرق کشور شدند. 

محمدجواد آذری جهرمی، روز گذشته وارد کنارک شد، از آنجا به سمت نیکشهر رفت و از منطقه سیل‌زده بنت بازید کرد. مقصد وزیر اطلاعات کرمان بود. وزیر نیرو هم همراه علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، بازدیدش را از فرودگاه چابهار شروع کرد. چهار عضو هیات دولت اما تنها بازدیدکنندگان از مناطق سیل‌‌زده نبودند.

 فرماندهان سپاه و ارتش و تعدادی از مسوولان نظام سلامت هم به جنوب شرق کشور، سفر داشتند. در سه روز گذشته، رییس اورژانس کشور، برای بازدید و نظارت بر روند ارائه خدمات بهداشتی درمانی، حسین سلامی، فرمانده سپاه، برای سرکشی و نظارت بر نحوه امدادرسانی، علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه و نماینده ستاد اجرایی فرمان امام هم به مناطق سیل‌زده رفتند. 

 از ابتدای وقوع سیل نیز پیروی، دبیر‌کل هلال‌احمر در استان سیستان و بلوچستان حضور داشت و بر روند امدادرسانی به سیل‌زدگان نظارت کرد.شهروند 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: