کد خبر: ۲۴۹۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۲۲ دی ۱۳۹۸ - 2020January 12
بسياري از خانواده‌ها بدون توجه به حضور کودکان اخبار اضطراب‌آوري همچون سيل، زلزله، آلودگي هوا و جنگ را مشاهده و تفسير مي‌کنند. والدين بايد مراقب باشند کودکان در معرض اخباري که محتواي خشن دارد قرار نگيرند و در همين راستا بر فعاليت کودکانشان در اينترنت نظارت داشته باشند
شفاآنلاین>سلامت>اختلالات اضطرابي از پيامدهاي مواجهه کودکان با اخبار ناگوار است. با توجه به اينکه کودکان از لحاظ رشد شناختي کاملا تکامل نيافته‌اند، نمي‌توانند اخبار را درست تحليل و تفسير کنند.

 در بسياري از مواقع فکر کودکان در مواجهه با اخبار زلزله، سيل، جنگ و مسائلي از اين قبيل تا مدت‌ها مشغول مي‌شود. کودکاني که زمينه مشکلات اضطرابي دارند، در مواجهه با اين اخبار بيشتر در معرض آسيب قرار مي‌گيرند.

 بسياري از خانواده‌ها بدون توجه به حضور کودکان اخبار اضطراب‌آوري همچون سيل، زلزله، آلودگي هوا و جنگ را مشاهده و تفسير مي‌کنند. والدين بايد مراقب باشند کودکان در معرض اخباري که محتواي خشن دارد قرار نگيرند و در همين راستا بر فعاليت کودکانشان در اينترنت نظارت داشته باشند. 

کودکان در سنين کم قادر به تجزيه و تحليل اخبار نيستند، شنيدن اخبار ناگوار و اضطراب‌آور، مسائلي همچون اضطراب<Anxiety> جدايي و افت تحصيلي را براي کودکان به‌دنبال دارد. 

اگر کودکي از رفتن به مدرسه امتناع مي‌کند، شب‌ها به خواب نمي‌رود، در خواب کابوس مي‌بيند، حاضر نيست تنها در اتاقش بخوابد و يا اينکه دچار علائم جسمي‌ همچون دل درد، حالت تهوع و سردرد شده است، ممکن است براثر شنيدن اخبار اضطراب‌آور دچار آسيب شده باشد.

بسياري از کودکان دائم اخبار را پيگيري مي‌کنند و خود اخبار را در اينترنت جست‌وجو مي‌کنند. کودکاني که زمينه‌هاي مشکلات اضطرابي دارند، بيش از ساير کودکان در معرض آسيب‌هاي رواني قرار دارند، البته آسيب رواني کودکان به واکنش‌هاي والدين نيز بسيار وابسته است، والديني که خود دچار اضطراب هستند و دائم اخبار را پيگيري مي‌کنند و درباره آن بحث و ابراز نگراني مي‌کنند، فرزندشان را تحت‌تاثير قرار مي‌دهند. 

اکثر کودکان مضطرب، والدين مضطرب دارند و رفتارهاي آنان مشکلات کودکانشان را تشديد مي‌کند. ديدن صحنه‌هاي خشن مي‌تواند در کودکان اختلال استرس پس از سانحه ايجاد کند، پس از ديدن يک صحنه خشونت‌آميز به‌رغم اينکه کودک در اين صحنه حضور نداشته است، دائم در ذهن کودک تکرار مي‌شود و اين تکرار وي را دچار استرس، ترس، تپش قلب و لرزش اندام‌ها مي‌کند.آرمان ملی 

رزیتا داوری آشتیانی 

عضو هیات علمی ‌دانشگاه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: