کد خبر: ۲۴۹۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۲۱ دی ۱۳۹۸ - 2020January 11
والدین باید مراقب باشند کودکان در معرض اخباری که محتوای خشن دارد قرار نگیرند و در همین راستا بر فعالیت کودکانشان در اینترنت نظارت داشته باشند
شفاآنلاین>سلامت>یک فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان، اختلالات اضطرابی را از پیامدهای مواجهه کودکان با اخبار ناگوار عنوان کرد.

به گزارش شفاآنلاین ، رزیتا داوری آشتیانی، با بیان اینکه کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض آسیب های روانی قرار می گیرند، افزود: با توجه به اینکه کودکان از لحاظ رشد شناختی کاملا تکامل نیافته اند، نمی توانند اخبار را درست تحلیل و تفسیر کنند.

وی ادامه داد: در بسیاری از مواقع فکر کودکان در مواجهه با اخبار زلزله، سیل، جنگ و مسائلی از این قبیل تا مدتها مشغول می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اختلالات اضطرابی را از پیامدهای مواجهه کودکان با اخبار ناگوار عنوان کرد و افزود: کودکانی که زمینه مشکلات اضطرابی دارند، در مواجهه با این اخبار بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرند.

داوری با بیان اینکه بسیاری از خانواده ها بدون توجه به حضور کودکان اخبار اضطراب آوری همچون سیل، زلزله، آلودگی هوا و جنگ را مشاهده و تفسیر می کنند، بر ضرورت دقت خانواده ها در حفظ سلامت روانی کودکان در زمان بحران های اجتماعی و طبیعی تاکید کرد.

وی با اشاره به لزوم پرهیز کودکان از انجام بازی های خشن و دیدن تصاویر و فیلم های خشن، گفت: والدین باید مراقب باشند کودکان در معرض اخباری که محتوای خشن<Rough> دارد قرار نگیرند و در همین راستا بر فعالیت کودکانشان در اینترنت نظارت داشته باشند.

داوری با اشاره به اینکه سلامت روان بسیاری از کودکانی که تصاویر جنایات گروه های تروریستی همچون داعش را اتفاقی مشاهده کرده اند، تا مدت ها دچار چالش شده است، گفت: در مواردی مشاهده شده که کودک بر اثر این اتفاق از رفتن به مدرسه امتناع کرده و حتی در تغذیه و خواب دچار اختلال شده است.

وی با تاکید بر اینکه کودکان در سنین کم قادر به تجزیه و تحلیل اخبار نیستند، اظهار کرد: شنیدن اخبار ناگوار و اضطراب آور، مسائلی همچون اضطراب جدایی و افت تحصیلی را برای کودکان به دنبال دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره علائم آسیب های روانی کودکان، هشدار داد: اگر کودکی از رفتن به مدرسه امتناع می کند، شب ها به خواب نمی رود، در خواب کابوس می بیند، حاضر نیست تنها در اتاقش بخوابد و یا اینکه دچار علائم جسمی همچون دل درد، حالت تهوع و سر درد شده است، ممکن است بر اثر شنیدن اخبار اضطراب آور دچار آسیب شده باشد.

وی همچنین درباره دیگر علائم آسیب های روانی توضیح داد: بسیاری از کودکان دائم اخبار را پیگیری می کنند و خود اخبار را در اینترنت جست وجو می کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه کودکانی که زمینه های مشکلات اضطرابی دارند، بیش از سایر کودکان در معرض آسیب های روانی قرار دارند، گفت: البته آسیب روانی کودکان به واکنش های والدین نیز بسیار وابسته است، والدینی که خود دچار اضطراب اند و دائم اخبار را پیگیری می کنند و درباره آن بحث و ابراز نگرانی می کنند، فرزندشان را تحت تاثیر قرار می دهند.

داوری با تاکید بر اهمیت سبک زندگی والدین در سلامت روان کودکان، افزود: اکثر کودکان مضطرب، والدین مضطرب دارند و رفتارهای آنان مشکلات کودکانشان را تشدید می کند.

وی با اشاره به اینکه دیدن صحنه های خشن می تواند در کودکان اختلال استرس پس از سانحه ایجاد کند، گفت: پس از دیدن یک صحنه خشونت آمیز علی رغم اینکه کودک در این صحنه حضور نداشته است، دائم در ذهن کودک تکرار می شود و این تکرار وی را دچار استرس، ترس، تپش قلب و لرزش اندام ها می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان به ضرورت بررسی وضعیت کودکان و نوجوانانی که در آنان علائم آسیب روانی مشاهده می شود، توسط مشاوران و متخصصان این حوزه تاکید کرد.مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: