کد خبر: ۲۴۹۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۱۹ دی ۱۳۹۸ - 2020January 09
در حال حاضر حدود هفت دانشکده و ۱۳ گروه طب سنتی در کشور داریم. امیدواریم در آینده نزدیک نیز بتوانیم دانشگاهی در این حوزه با رشته‌های دیگری که در طب سنتی موثر هستند تاسیس کنیم
شفا آنلاین>سلامت>مشاور وزیر و مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال برنامه‌ریزی برای تاسیس دانشگاه طب سنتی ایرانی هستیم و منتظریم وزارت بهداشت تمهیدات لازم در این زمینه مدنظر قرار دهد تا به نتیجه برسیم.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمدرضا شمس اردکانی روز پنجشنبه در نخستین همایش بازآموزی طب ایرانی ویژه پزشکان در سالن همایش دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزود: در حال حاضر حدود هفت دانشکده و ۱۳ گروه طب سنتی در کشور داریم. امیدواریم در آینده نزدیک نیز بتوانیم دانشگاهی در این حوزه با رشته‌های دیگری که در طب سنتی موثر هستند تاسیس کنیم.

شمس اردکانی با اشاره به این که تا به حال نزدیک ۲۶۰ فارغ التحصیل رشته طب سنتی و ۵۰ نفر در داروسازی سنتی داشتیم، ادامه سال ۱۳۸۶ اولین دانشکده طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری دانشگاه های شهید بهشتی، ایران انجام شد.

هیچ تقابلی بین طب سنتی و رایج وجود ندارد

وی اظهار داشت: هیچ تقابلی بین طب سنتی و رایج ( کلاسیک ) وجود ندارد، هر دو مکتبی هستند که می‌توانند کامل‌کننده یکدیگر باشند. نیاز است که هر دو در کنار هم برای سلامت مردم تلاش داشته باشند.

او تاکید کرد: طب ایرانی مکتبی برخواسته از قرن‌ها علم، تجربه، دانش و آگاهی است که به شکل یک مولفه مهم در حوزه سلامت ظهور و بروز پیدا کرده است.

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه طب ایرانی در ۲حیطه عملی و نظری به موضوع دانش پرداخته است، افزود: اولین وظیفه طب ایرانی نگاهداشت سلامت است.

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به این‌که طب ایرانی توانایی های منحصر به فردی دارد، افزود: مهمترین بحث طب ایرانی، ورود به سبک زندگی برای حفظ سلامتی است.

طب سنتی ایرانی دستاوردهای ارزشمندی داشته است

وی افزود: ۱۲ سال قبل نظام بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این نتیجه رسید که موضوع طب سنتی هم می‌تواند در سیستم سلامت ما حضور و مشروعیت داشته باشد و در این مدت به دستاوردهای ارزشمندی در حوزه پژوهش و خدمات دست یافته است.

او تصریح کرد: برخی از استادان این حوزه در دانشگاه های علوم پزشکی جز یک درصد دانشمندان برتر دنیا هستند.

شمس اردکانی افزود: جامعه پزشکی ما به قسمت سلبی طب سنتی بیشتر از قسمت اثباتی آن پرداخته اند و اگر بخواهیم از این بن بست، برون رفت خوبی داشته باشیم لازمه است در قسمت اثباتی فعالیت بیشتری داشته باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: