کد خبر: ۲۴۹۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۱۹ دی ۱۳۹۸ - 2020January 09
پایگاه‌های ایمنی طوری نیستند که جلوی پیشرفت سرطان را بگیرند اما پس از خارج کردن تومور ابتدایی، کسانی که پایگاه‌های ایمنی بیشتری در بدن خود داشته باشند، کمتر در معرض رشد تومورهای ثانویه قرار می‌گیرند
شفاآنلاین>سلامت>پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، ساختارهایی را مشاهده کردند که می‌توانند از بدن در برابر گسترش سرطان محافظت کنند.

به گزارش شفاآنلاین ، سیستم ایمنی بدن ما گاهی اوقات می‌تواند سرطان را از بین ببرد. اکنون با کشف توده‌های ریزی از بافت ایمنی که داخل تومورها شکل می‌گیرند، این فرآیند به صورت واضح‌تری خود را نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد این ساختارها که "پایگاه‌های ایمنی" (immune outposts) نامیده می‌شوند، بتوانند شانس نجات یافتن از سرطان را افزایش دهند و در صورت تشکیل شدن به روش مصنوعی، به درمان جدیدی تبدیل شوند.

این موضوع مشخص است که سیستم ایمنی بدن نسبت به سرطان واکنش نشان می‌دهد. برخی داروها<medicines>، با تقویت این واکنش کار می‌کنند اما فقط می‌توانند به درمان تعداد کمی از افراد منجر شوند.

"هایدن کیسیک" (Haydn Kissick)، پژوهشگر دانشکده پزشکی "دانشگاه اموری" (Emory University) آمریکا و همکارانش، تومورهای خارج شده از بدن ۱۵۰ بیمار مبتلا به سرطان‌های کلیه، مثانه و پروستات را مورد بررسی قرار دادند.

نسبت "سلول‌های تی" (T-cells) که سلول‌های ایمنی مقابله‌کننده با تومورها هستند، از ۰.۰۰۲ تا ۲۰ درصد تعداد کل تومورها را در بر می‌گیرد. سلول‌های تی به صورت تصادفی در تومور پخش نمی‌شوند بلکه پایگاه‌های ایمنی گرد هم می‌آیند که نزدیک رگ‌های ظریف خون قرار دارند و به داخل تومورها می‌روند.

کیسیک در این باره گفت: پایگاه‌های ایمنی با گسترش کامل سلول‌های تی، سلول‌های تی نابالغ موسوم به "سلول‌های شبه بنیادی" (stem-like cells) را در بر می‌گیرند که می‌توانند برای تولید سلول‌های ایمنی جدید، تکثیر شوند. پایگاه‌های ایمنی باید تکثیر این سربازان را ادامه دهند زیرا این سلول ها پیوسته در حال مرگ هستند.

پایگاه‌های ایمنی، نوع دومی از سلول‌ ایمنی را نیز شامل می‌شوند که مولکول‌های سرطانی را از سطح خود برمی‌دارد و آنها را به عنوان هدف حمله و نابودی به سلول‌های تی نشان می‌دهد.

کیسیک افزود: این پایگاه‌ها مانند غدد لتفاوی عمل می‌کنند اما عملکرد خود را در محل رخ دادن جنگ میان سلول‌های تی و تومور نشان می‌دهند.

غدد لتفاوی، غدد کوچکی به شکل لوبیا هستند که در قسمت‌هایی از بدن مانند گردن و زیر بغل قرار دارند. سلول‌های ایمنی در همین قسمت‌ها یاد می‌گیرند که با تشخیص مولکول‌های سرطانی روی سطح خود، با هر چیز مضری از جمله باکتری یا سلول سرطانی مبارزه کنند.

"نیکولاس رستیفو" (Nicholas Restifo)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما می‌دانستیم که تومورهایی در سلول‌های تی قرار دارند اما این پژوهش نشان می‌دهد که این سلول‌های شبه بنیادی در کدام قسمت هستند. همه سلول‌های بنیادی، شکاف‌هایی دارند که آنها را ایمن نگه می‌دارند و ما پیش از این به آنها توجه نکرده بودیم.

پایگاه‌های ایمنی طوری نیستند که جلوی پیشرفت سرطان را بگیرند اما پس از خارج کردن تومور ابتدایی، کسانی که پایگاه‌های ایمنی بیشتری در بدن خود داشته باشند، کمتر در معرض رشد تومورهای ثانویه قرار می‌گیرند.

این پژوهش، در مجله "Nature" به چاپ رسید.نیوساینتیست

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: