کد خبر: ۲۴۸۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۰۵ دی ۱۳۹۸ - 2019December 26
این افتتاح با حضور علیرضا زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد، زالی از کودکان بیمار بخش تازه افتتاح شده ریه کودکان عیادت کرد، سپس در جریان روند ارایه خدمات درمانی قرار گرفت و از بخش های مختلف این مرکز فوق تخصصی بازدید کرد
شفا آنلاین>سلامت>اولین بخش فوق تخصصی ریه کودکان در کشور به همت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و خیرین صبح پنج شنبه در بیمارستان کودکان مفید تهران افتتاح شد.

به گزارش شفا آنلاین، این افتتاح با حضور علیرضا زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد، زالی از کودکان بیمار بخش تازه افتتاح شده ریه کودکان عیادت کرد، سپس در جریان روند ارایه خدمات درمانی قرار گرفت و از بخش های مختلف این مرکز فوق تخصصی بازدید کرد.

علاوه بر این به گفته روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، قرار است به زودی بزرگترین آزمایشگاه جامع کشور در این بیمارستان به بهره برداری برسد.

کاهش بیماری های ریوی کودکان در سال های اخیر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پس از بازدید از بخش های مختلف این مرکز فوق تخصصی، در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه در سال‌های دور بخشی از بیماری های ریوی عامل اصلی مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال بود.  

علیرضا زالی اظهار داشت: خوشبختانه با تلاشهای بسیار خوبی که در سالهای اخیر انجام شده و به ویژه با حضور متخصصان و همکاران فوق تخصص کودکان، در سال‌های اخیر از حجم این بیماری ها کاسته شده و مجموعا تراز بین المللی ما را در مرگ و میر کودکان یک تا ۵۹ ماه و زیر ۵ سال به طور قابل توجهی بهبود بخشیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این رقم ۵.۹ در ۱۰۰هزار کودک است، افزود:  با تلاش ملی این عدد قابلیت کاهش دارد.  

به گفته وی، متاسفانه در سالهای اخیر آلودگی هوا، کودکان را بیش از گروه های دیگر در معرض خطر قرار داده است زیرا میزان تبادل گازهای تنفسی در ریه کودکان  نسبت به جثه شان نسبت به بالغین ۵۰ درصد بیشتر است و به همین دلیل کودکان را آسیب پذیر تر می کند.

زالی با اشاره به اینکه سیستم دفاعی در کودکان معمولا نارس تر است، اضافه کرد: به دو دلیل ذکر شده، کودکان در معرض آلاینده ها بیش از دیگران قرار می گیرند اگر هم در کوتاه مدت دچار عوارض ریوی نشوند می تواند در آینده آنها را با مشکلات آلرژی، آسم ریوی و مسایلی از این قبیل درگیر کند که در طولانی مدت برای نسل آتی خطراتی را ایجاد می کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: یک نکته دیگر در رابطه با بیماری های ریوی این است که در فرهنگ ما افرادی که مواد دخانی، قلیان و سیگار مصرف می کنند توجهی به حضور کودک در محیط خانوادگی ندارند، به همین دلیل یکی از علل اصلی بیماری های ریوی و مشکلات ناشی از آسم و آلرژی ریوی، استعمال مواد دخانی در فضا و اتمسفری است که کودک در آنجا حضور دارد و این موضوع نیاز به اصلاح فرهنگ والدین دارد.

زالی توضیح داد: بخش فوق تخصص ریه کودکان در کشور در چند مرکز دانشگاهی وجود دارد، اما از نظر وسعت، تعداد تخت، تخت های VIP، تخت های ویژه و تخت های ایزوله در مجموع از نظر ناوگان تخصیص یافته به بخش ریه بیمارستان کودکان مفید، بالاترین میزان در کشور محسوب می شود.

وی گفت: اینجا ۱۸ تخت تخصیص داده شده که دو تخت ایزوله برای بیماران خاصی است که باید به دلایل مختلف از مدار عمومی ارایه خدمات جدا شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهارداشت: همچنین در روزهای اخیر شاهد این بودیم که درسنامه قطعی رشته فوق تخصصی کودکان در وزارت بهداشت تصویب شد و جایگاه جدیدی را برای کودکان در کشور شاهد هستیم.

به گفته وی، در کنار بیمارستان مفید که خدمات بسیار ارزنده ای را به مجموعه بخش ریوی کودکان ارایه می دهد، در بیمارستان مسیح دانشوری هم اقداماتی را در زمینه ریه بالغین و کودکان شاهد هستیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: