کد خبر: ۲۴۸۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۸ - 2019December 23
انتظار داریم دولت و مجلس بخشی از یارانه‌های انرژی را به حوزه نوآوری و فناوری کشور اختصاص دهند تا ما بتوانیم با حفظ نیروی انسانی مجرب، شاهد اعتلای علمی، پژوهشی و فناوری کشور باشیم
شفا آنلاین>سلامت>معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اعتباراتی که به بخش تحقیقات سلامت اختصاص یافت تقریبا ۳ صدم بودجه کشور و بسیار ناچیز است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر رضا ملک زاده روز دوشنبه در حاشیه بیستمین جشنواره پژوهشی ابوریحان افزود: انتظار داریم دولت و مجلس بخشی از یارانه‌های انرژی را به حوزه نوآوری و فناوری کشور اختصاص دهند تا ما بتوانیم با حفظ نیروی انسانی مجرب، شاهد اعتلای علمی، پژوهشی و فناوری کشور باشیم.

وی ادامه داد: مشکل اصلی ما در پژوهش این است که بودجه‌ها و اعتبارات کم است و باید افزایش پیدا کند.

ملک زاده بر لزوم توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی کاربردی تاکید کرد ‌و گفت: اکثر پژوهش‌های کاربردی ما منجر به تولید یک محصول از جمله دارو شده است.

وی ادامه داد: ما امسال شاهد بیستمین جشنواره پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودیم که این جشنواره نقش مهمی در تشویق محققان و فناوران این دانشگاه داشته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اظهار امیدواری کرد با رشد و اعتلایی که در سال‌های اخیر در دانشگاه شهید بهشتی از نظر علمی، پژوهشی و رتبه‌های بین‌المللی رخ داده، این جشنواره با قدرت در سال‌های آینده ادامه پیدا کند و سبب دستاوردهای بیشتر این حوزه شود.

وی با اشاره به اینکه ما در حوزه پژوهش پزشکی رشد خیلی خوبی داریم، گفت: در سال ۲۰۱۹ رتبه های بالایی هم در تولید مقالات و استنادات داشتیم و توانستیم رتبه پانزدهمین آن را به دست آوریم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت بر لزوم ارتقاء کیفیت مجلات علمی ایرانی تاکید و  اظهار کرد: از ۴۲۰ عنوان مجله ایرانی ۱۱۹ مجله در اسکوپوس، ۸۳ مجله در ISI و ۷۶ مجله در پابمد رونمایی می‌شود.

ملک زاده با اشاره به اینکه تولیدات علمی در سال‌های اخیر با رشد بسیار چشمگیری افزایش یافته است، گفت: در سال ۲۰۱۹ میلادی حدود ۶۲ هزار مقاله و مستند علمی در بانک اطلاعاتی اسکوپوس تولید کردیم و برای اولین بار توانستیم رتبه پانزدهم جهان و اول منطقه را در تولید علم و انتشار مقاله کسب کنیم. این رتبه در سال ۲۰۱۸ میلادی شانزدهم بوده است.

وی افزود: از نظر استنادات ما در سال ۲۰۱۹ میلادی بیش از ۵۵ هزار استناد داشتیم و توانستیم رتبه چهاردهم را در این حوزه بدست آوریم.

ملک زاده با اشاره به اینکه رتبه فناوری کشور افزایش یافته است، گفت: ما توانستیم رتبه ۶۱ دنیا را به دست آوریم در حالیکه رتبه ما در سال ۲۰۱۵ میلادی ۷۵ بوده است.

وی به تقویت زیرساخت‌ها در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: موسسه ملی تحقیقات علوم پزشکی، راه اندازی برنامه ثبت بیماری‌ها، انجام مطالعات آینده‌نگر و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های جامع از جمله زیرساخت‌ها در این حوزه بوده است.

معاون وزیر بهداشت افزود: خوشبختانه آزمایشگاه‌های جامع در همه قطب‌های علم پزشکی در کشور فعال شده‌اند.
برچسب ها: پژوهش ، بودجه ، سلامت ، فناوری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: