تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۰۲ دی ۱۳۹۸ - 2019December 23
شفاآنلاین>سلامت>پزشکان درحال توسعه نوعی روش تشخیصی برای شناسایی میزان دفعات تزریق انواع واکسن‌ها به بدن انسان هستند.

به گزارش شفاآنلاین ، بنا بر آمار‌های جهانی تزریق نکردن واکسن سالانه منجر به مرگ حدود ۱.۵ میلیون نفر در سراسر جهان می‌شوند. پیگیری واکسن‌های تزریقی دربرخی کشور‌های محروم یا برای افرادی که دفترچه واکسیناسیون خود را به دلایل مختلف در اختیار ندارند برای پزشکان کاری دشوار است.

برای جلوگیری از گمراه شدن پزشکان، نوعی شیوه تشخیصی درحال توسعه است که در آن دانشمندان در زمان واکسن زدن افراد نوعی رنگ غیرمضر به زیر پوست<Skin> بدن بیمار تزریق می‌کنند و آنگاه با استفاده از نوعی دوربین هوشمند آشکارساز می‌توانند مناطق رنگی که واکسن به پوست تزریق شده است را شناسایی کنند.

با استفاده از این شیوه پزشکان روزی می‌توانند سوابق پزشکی بیماران را در زیر پوست آنها ثبت کنند و به این ترتیب واکسن‌هایی که فرد تزریق کرده است شناسایی می‌شود.

این رنگ برای چشم غیر مسلح نامرئی است و تنها با استفاده از نوعی دوربین ویژه در زیر لایه سطحی پوست قابل شناسایی است. تزریق رنگ با استفاده از سوزن‌های سایز میکرو به ابعاد ۱.۵ میلی متر انجام می‌شود و محققان دانشگاه MIT این شیوه تشخیصی را ابداع کرده اند.

رنگ تزریق شده به وسیله سوزن‌های سایز میکرو با استفاده از دوربین حاوی نور مادون قرمز شناسایی می‌شوند. محققان این شیوه را برروی موش‌های آزمایشگاهی و گوشت بافت انسانی آزمایش کرده اند هرچند به گفته محققان تزریق رنگ به پایداری زمانی بیشتری نیازدارد.

سازمان بهداشت جهانی، WHO و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها CDC اعلام کرده است در سال ۲۰۲۰ هنوز میلیون‌ها کودک و انسان بزرگسال در سراسر جهان بسیاری از واکسن‌های ضروری برای سلامت بدنشان را دریافت نکرده اند و این می‌تواند به شیوع بیماری‌های همه گیر در بخش‌های مختلف دنیا منجر شود.

از جمله بیماری‌های مرگبار که همه ساله باعث مرگ هزاران کودک می‌شود می‌توان بیماری سرخک را نام برد که با استفاده از واکسن به آسانی قابل پیشگیری است.
ابداع این شیوه تشخیصی به ویژه برای مناطقی که دفترچه واکسیناسیون کاغذی وجود دارد یا بانک نرم افزاری اطلاعاتی جامعی وجود ندارد می‌تواند اثربخش باشد و به این ترتیب پیشینه تزریق واکسن افراد برای کارشناسان مشخص شود.

این رنگ حاوی بلوار‌های میکروسکوپی به ابعاد ۲۵۰۰۰ بار نازک‌تر از تارموی انسان است و نوری مشابه نور مادون قرمز تولید می‌کند. از جمله واکسن‌هایی که چندین بار نیاز به تزریق دارند می‌توان آبله، سرخک، اوریون و سرخجه را نام برد که به دوز‌های منظم در طول بازه‌های زمانی در چند سال نیاز دارند.

تزریق رنگ با استفاده از نوعی برچسب پوستی انجام می‌شود و پزشک می‌تواند همزمان با تزریق واکسن برچسب پوستی را به بدن فرد بچسباند. آزمایش به وسیله کارشناسان نشان داده است تزریق رنگ سبب اختلال در عملکرد واکسن نمی‌شود.

دانشمندان در تلاش هستند با توسعه این روش تشخیصی در آینده به مواردی، چون تاریخ تزریق واکسن و حتی شماره سریال داروی تزرق شده دست یابند.
نتیجه مطالعه‌های دانشمندان در مجله Science Translational Medicine منتشر شده است.Dailymail