کد خبر: ۲۴۸۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۰۱ دی ۱۳۹۸ - 2019December 22
آلودگی هوا علاوه بر تشدید بیماری های ریوی و ایجاد حمله های قلبی و نارسایی قلب، افزایش سرطان ها از جمله معده و ریه را به همراه دارد و شیوع سرطان‌ ها از عوامل مرتبط با آلودگی هوا هستند
شفا آنلاین>سلامت>آلودگی هوا سبب افزایش ایجاد و تشدید بیماری‌های تنفسی و قلبی می‌شود، اما این تمام ماجرا نیست بلکه می‌تواند اثراث مضری در سایر ارگان‌های بدن داشته و باعث افزایش تعدادی از بیماری ها و مرگ و میر، هم شود.

آلودگی هوا علاوه بر تشدید بیماری های ریوی و ایجاد حمله های قلبی و نارسایی قلب، افزایش سرطان ها از جمله معده و ریه را به همراه دارد و شیوع سرطان‌ ها از عوامل مرتبط با آلودگی هوا هستند.

مطالعات مختلفی نشان داده که آلودگی هوا علاوه بر بهم ریختگی مسیر هوایی و ریه و تخریب سیستم ایمنی، می‌تواند مسیر گوارش خصوصا معده را هم درگیر کرده و سبب ایجاد و تحریک التهابی آن شود.

سلول‌های ایمنی بدن وقتی به ذرات آلودگی هوا در مسیر ریه و گوارش حمله می کنند، روند شروع التهاب و آزاد شدن آنزایم‌ها، آغاز شده و این کار در بدن می‌تواند شرایط التهابی را ایجاد کند.

نتایج یک مطالعه بزرگ در اروپا نشان می‌دهد که بیشتر شدن سرطان معده با افزایش ذرات آلاینده ۲.۵ PM میکرون مرتبط است. این آلاینده ها با تغییر اکسیداتیور و DNA می توانند اثرات سرطانی هم داشته باشند.

افزایش سکته های مغزی، دمانس، اختلالات خواب، آلرژی های پوستی و چشمی، تحریک و سوزش گلو، ضعف و خستگی از دیگر عوارض آلودگی هوا می باشد. آلودگی هوا می تواند با ایجاد و تغییرات التهابی برروی بیماری های گوارشی، بر بیماری روده تحریک پذیر و نیز بیماری التهابی روده کرون تاثیر داشته باشد.

کبد به دلیل مکانیسم سم زدایی در بدن می‌تواند متاثر از آلودگی هوا شود و به همین دلیل، تشدید بیماری کبد چرب در روزهای آلوده بیشتر مشاهده می شود.

این معضل در مادران باردار می‌تواند سبب تولد نوزاد با وزن کم شده و در کودکان علاوه بر افزایش آسم و آلرژهای پوستی و تنفسی، کاهش حافظه و اختلال یادگیری را به همراه داشته باشد.

دکتر محمد امانی
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: