کد خبر: ۲۴۸۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 21
از میوه ها برای شب یلدا، موز پتاسیم خوبی دارد اما درعین حال قند زیادی دارد و چاق می کند. برخی افراد مشکلات گوارشی دارند و میوه ها را به صورت کنسرو شده، مصرف می کنند اما موز را نمی توان کنسرو کرد
شفا آنلاین>سلامت>مدیرگروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران از شهروندان خواست تا در شب چله در مصرف انار زیاده روی نکنند و گفت: فقط مصرف یک مشت دانه انار کافی است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر احمدرضا درستی افزود: همچنین باید از مصرف همزمان انار و کیوی خودداری کرد.

وی از مردم خواست در شب یلدا، به اندازه یک ماه میوه نخورند و نسبت به مصرف انار کپک زده هشدار داد و گفت: هر یک ذره کپک می تواند به سلامتی آسیب جدی بزند.

مدیرگروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از میوه ها برای شب یلدا، موز پتاسیم خوبی دارد اما درعین حال قند زیادی دارد و چاق می کند. برخی افراد مشکلات گوارشی دارند و  میوه ها را به صورت کنسرو شده، مصرف می کنند اما موز را نمی توان کنسرو کرد. از سوی دیگر موز بر ای آرامش معده خوب است.

فصل هندوانه نیست

مدیرگروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران به شهروندان توصیه کرد از مصرف میوه های ترش و له شده پرهیز کنند و گفت: اکنون فصل هندوانه نیست اما گاهی هندوانه را با روش هایی نگهداری می کنند تا در شب یلدا به قیمت گران تر بفروشند. اگر هندوانه ترش درآمد نباید آن را مصرف کرد.

درستی افزود: خوردن یک قاچ کوچک از هندوانه کافی است. باید به خاطر داشت که هر کدام از میوه ها قند دارند و هرچند قند میوه ها موسوم به فروکتوز به راحتی هضم می شود اما چربی زا است.

وی ادامه داد: خوردن زیاد هندوانه و رو هم خوری میوه ها، دل درد ایجاد می کند.

درستی درباره پرتقال ها نیز گفت: اگر یک طرف پرتقال له شده است، آن قسمت باید جدا شود تا بخش سالم آن مصرف شود.

مراقب شیرینی‌های ترکیبی در شب یلدا باشید

مدیرگروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: گاهی مردم در شب چله با شیرینی‌های ترکیبی حاوی مربا، خامه و پسته مواجه می‌شوند و فکر می‌کنند شیرینی جالبی است درحالیکه آنها از باقیمانده تکه شیرینی‌های هفته گذشته در ظرف تهیه شده است.

درستی افزود: گاهی برخی سودجویان در ظرفی که قبلا شیرینی پخته اند، آخر هفته دوباره آب و خامه و شکر می ریزند و شیرینی درست می کنند و مردم هم فریب ظاهر این شیرینی ها را می خورند و آنها را می خرند در حالیکه این شیرنی های تهیه شده از باقیمانده های هفته گذشته، آلودگی و مسمومیت زایی به همراه دارد.

وی با اشاره به وجود باکتری استافیلوکوک روی این شیرینی ها گفت: این باکتری ایجاد شده روی شیرینی ها می تواند مشکلات گوارشی برای مصرف کننده ایجاد کند و آنان با دل درد شدید و استفراغ مواجه شوند که در این صورت باید سریعا باید به بیمارستان مراجعه کنند.

مدیرگروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برای تهیه انواع شیرینی ها از جمله راحت الحلقوم، باسلق و انواع دیگر شیرینی های خشک و تر و مربایی از آرد و نشاسته و مقدار زیادی شکر استفاده می شود؛ کیک معمولی ۲۰ درصد چربی خالص دارد و بدیهی است که شیرینی های خامه ای، چربی بیشتری دارند و کالری اضافی به بدن می رسانند که این مساله تا مدت ها برای بدن عارضه هایی از جمله اضافه وزن و مشکلات قلبی و عروقی ایجاد خواهند کرد.

درستی از مردم خواست تا سر سفره های یلدای خود، شیرینی قرار ندهند یا مقدار کمی شیرینی باشد.

۱۵ عدد مغزدانه کافیست

این استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران به مقدار زیاد چربی در آجیل ها اشاره کرد و گفت: به طور مثال ۵۰ درصد آجیل هایی مانند بادام، تخمه و  پسته چربی است و هرچند چربی آنها حاوی امگا ۳ و خوب است اما زیاد خوردن آنها مشکل ساز است.

درستی افزود: آجیل ها اغلب شور و بوداده هستند که این مساله ارزش تغذیه ای را کاهش داده است. مردم باید آجیل های خام و تازه و به مقدار متعادل مصرف کنند. نباید بیشتر از ۱۵ عدد از کل مغزدانه ها مصرف شود.

وی ادامه داد: گاهی به ویژه در مناسبت هایی مانند شب یلدا، دستفروشان آجیل های مانده را کنار خیابان پهن می کنند و گرد و خاک و رفت و آمد مردم و ماشین ها موجب آلوده شدن آنها می شود. گاهی نیز این آجیل ها مرطوب می شوند و  قارچ خطرناکی رشد و سم آفلاتوکسین ایجاد می کند که در طولانی مدت به کبد آسیب می زند.

درستی از مردم خواست آجیل های بسته بندی شده استاندارد و دارای تاریخ انقضا خریداری کنند و گفت: گاهی ناگزیر می شویم پول بیشتری بدهیم اما بهتر است کمتر بخریم اما سالم بخریم. 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: