کد خبر: ۲۴۸۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 21
تمام خدمات مربوط به سرطان از تشخیص زودهنگام گرفته تا تشخیص، درمان و خدمات مراقبتی، حمایتی و تسکینی سرطان وارد سامانه سیمای سرطان شده و ثبت و به یکدیگر متصل می‌شوند
شفاآنلاین>سلامت>رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت از بهره‌برداری از سامانه سیمای سرطان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: با اجرای این کار هم خدمات شیمی‌درمانی استانداردسازی شده و هم مصرف داروهای شیمی‌درمانی بهینه می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر مهدی شادنوش ، با اشاره به برنامه ملی مدیریت سرطان، گفت: یکی از اجزای این برنامه مدیریت بهینه منابع مربوط به سرطان<Cancer> است که یکی از مهم‌ترین ارکان آن مصرف بهینه داروهای بیماران سرطانی است.

 بر همین اساس سامانه‌ای با عنوان سامانه سیمای سرطان راه‌اندازی شده و همه مراکز درمان سرطان از طریق این سامانه با یکدیگر در ارتباط خواهند بود. از طرفی قرار است این مراکز با داروخانه‌های توزیع‌کننده داروهای سرطان هم ارتباط داشته باشند و بر اساس نیاز بیمار، میزان مورد نیاز داروی بیماران به مراکز ارائه دهنده خدمات سرطان، ارائه شود. در این صورت دارو در مراکز درمانی به میلی‌گرم برای بیماران محاسبه شده و مشخص می‌شود که یک بیمار چند میلی‌گرم دارو مصرف کرده است.

وی افزود: تمام خدمات مربوط به سرطان از تشخیص زودهنگام گرفته تا تشخیص، درمان و خدمات مراقبتی، حمایتی و تسکینی سرطان وارد سامانه سیمای سرطان شده و ثبت و به یکدیگر متصل می‌شوند.

شادنوش با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای شبکه یکپارچه اطلاعات در مدیریت بیماری‌ها، ارتقای خدمات تشخیصی و درمانی است، ادامه داد: در حوزه سرطان استانداردسازی خدمت شیمی درمانی از یک طرف و مصرف بهینه داروهای شیمی درمانی از سوی دیگر به کمک سامانه سیمای سرطان امکان پذیر می‌شود؛ به‌طوری که دارو در مراکز درمانی به میلی‌گرم برای بیماران محاسبه شده و مشخص می‌شود که یک بیمار چند میلی‌گرم دارو مصرف کرده است.

 در صورت اجرای این طرح بیمار هم بر اساس میزان داروی مورد نیازش هزینه کرده و از طرفی هم باقی مانده دارو برای بیماران دیگر مصرف می‌شود که به نوعی مصرف بهینه محسوب می‌شود.

وی همچنین اظهار کرد: در حال حاضر بسته نرم‌افزاری شیمی درمانی در این سامانه به صورت کامل تهیه شده است و با اجرایی شدن این بخش از سامانه، امکان ارائه نسخه الکترونیک استاندارد، مطابق با گایدلاین‌ها و پروتکل‌های درمانی شیمی درمانی مورد تائید، توسط پزشک معالج فراهم شده و به داروخانه‌های توزیع‌کننده داروهای سرطان و مراکز ارائه دهنده این خدمت نیز متصل و نسخه به صورت الکترونیک ارسال می‌شود.

شادنوش تاکید کرد: البته در بحث نسخه و امضای الکترونیک که در این سامانه مطرح است، باید هماهنگی‌هایی با سازمان نظام پزشکی انجام شود. همچنین برای توزیع دارو و تایید مراکز مجاز توزیع و نگهداری داروها هم باید با سازمان غذا و دارو هماهنگی کرده و در عین حال به هماهنگی با سازمان‌های بیمه‌گر برای محاسبه میلی‌گرمی دارو نیز نیاز داریم.

وی همچنین گفت: در صورت اتصال این سامانه به سامانه‌های مربوط به داروخانه‌ها و سازمان غذا و دارو امیدواریم به زودی بهره‌برداری از سامانه سیمای سرطان آغاز شود. ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: