کد خبر: ۲۴۷۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 17
افراد در شرايط آلودگي هوا تا حد امکان در فضاهاي باز قرار نگيرند. حداکثر آلرژن‌ها در اوايل صبح و عصر در سطح زمين هستند و آلاينده‌ها هم در ساعات پرتردد افزايش مي‌يابند، لذا افراد سعي کنند در اين ساعات در فضاي آزاد قرار نگيرند
شفاآنلاین>سلامت>خاصيت حساسيت‌زايي مواد آلرژي‌زا در شرايط آلودگي هوا چندين برابر مي‌شود، اگر فردي به يک گرده خاص گياهي حساسيت داشته باشد، در صورت وجود ذرات آلاينده و آلودگي هوا، قدرت حساسيت‌زايي آن گرده چندين برابر و علائم بيماري هم تشديد مي‌شود. 

گرده‌هاي درختان، محصولات جانوري و ذرات پروتئيني در داخل منزل از جمله عوامل حساسيت‌زا هستند و همه اين موارد در هواي آلوده به ذرات معلق آلودگي هوا متصل مي‌شوند و اين پيوند سبب تشديد و تقويت حساسيت‌زايي ذرات آلرژي‌زا و حساسيت‌زا مي‌شوند.

 افراد در شرايط آلودگي<Pollution> هوا تا حد امکان در فضاهاي باز قرار نگيرند. حداکثر آلرژن‌ها در اوايل صبح و عصر در سطح زمين هستند و آلاينده‌ها هم در ساعات پرتردد افزايش مي‌يابند، لذا افراد سعي کنند در اين ساعات در فضاي آزاد قرار نگيرند. 

بيماران آسم که در شرايط آلودگي هوا مجبور مي‌شوند در فضاي آزاد قرار گيرند، حتما داروهاي اورژانسي خود را به‌همراه داشته باشند تا در مواقع ضروري از آن استفاده کنند.هرچند استفاده از ماسک از نفوذ کامل ذرات آلودگي هوا به دستگاه تنفسي بدن جلوگيري نمي‌کند، اما بهتر است مردم از ماسک فيلتردار در فضاهاي آزاد استفاده کنند.

علائمي مانند تنگي‌نفس، خس‌خس و سنگيني سينه و سرفه‌هاي مکرر، نشان‌دهنده حمله آسمي در اين افراد است که آنان در اين حالت بايد از اسپري استفاده کنند و اگر استفاده مکرر آنها هم نتيجه‌اي نداشت به مراکز اورژانس مراجعه کنند.

ذرات معلق آلودگي هوا مي‌تواند علائمي مانند سوزش چشم، سردرد، خستگي مفرط، دردهاي عضلاني، بي حوصلگي و کلافه‌گي را براي همه مردم ايجاد کند که اين معضل مي‌تواند نشانه‌هاي بيماري آلرژيک، حساسيت و آسم را تشديد کند.

در شرايط آلودگي هوا افراد به تدريج دچار کمبود اکسيژن مي‌شوند و گلبول‌هاي قرمز در اين شرايط دچار نوعي مسموميت سمي مي‌شوند و به‌جاي انتقال اکسيژن، گازهاي سمي را به بدن منتقل مي‌کنند.

سوخت و ساز بدن در شرايط کمبود اکسيژن، سبب توليد موادي مي‌شود که خاصيت اسيدي داشته و اين مواد باعث نشانه‌هايي مانند خستگي مفرط، دردهاي عضلاني و بي‌حوصلگي مي‌شوند.

استفاده از بخور براي کاهش عوارض آلاينده‌هاي هوا در شرايط آلودگي هوا کار مناسبي نيست، بخور آب به‌خصوص بخور آب سرد در محيط‌هاي بسته نمي‌تواند از آلاينده‌هاي هوا جلوگيري کند.بخور، سبب سردشدن راه هوايي بدن مي‌شود و همچنين ذرات درشت آب که به‌صورت بخور در مي‌آيند، هم تحريک کننده راه هوايي بوده و هم با افزايش رطوبت محيط، سبب بيشتر شدن برخي آلاينده‌هاي طبيعي مانند مايت‌ها و کپک در داخل محيط بسته مي‌شوند.آرمان ملی 

دکترمحمد حسن بمانیان 


فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: