کد خبر: ۲۴۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 13
شفا آنلاين-مدیرکل دفتر امور شاهد و ایثارگران ‌وزارت آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه 50 درصد دانش آموزان مدارس شاهد از فرزندان ایثارگران هستند، گفت: فرزندان شاهد در اولویت استخدام آموزش و پرورش بوده و هستند.
 به گزارش شفا آنلاين،محمد حسین کفراشی،مشاور وزیر و مدیرکل دفترامور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در خصوص «تعداد مدارس شاهد در کشور» اظهارداشت: 1354 مدرسه شاهد در کشور داریم که شامل 561 مدرسه ابتدایی، 393 مدرسه دوره متوسطه اول و 400 مدرسه متوسطه دوره دوم است که در 13946 کلاس در کل کشور این دانش‌آموزان اشتغال به تحصیل دارند و 299 مدرسه ایثارگران بزرگسال نیز در کشور فعال هستند.

*50درصد دانش آموزان مدارس شاهد از فرزندان ایثارگران هستند

وی ادامه داد: 382 هزار دانش‌آموز در مدارس شاهد اشتغال به تحصیل دارند که از این تعداد قریب 190 هزار نفر از فرزندان شهدا، جانبازان، رزمندگان و آزادگان محسوب می‌شوند و بقیه نیز براساس امتیازبندی در مدارس شاهد پذیرفته می‌شوند که بخشی نیز فرزندان فرهنگیان هستند؛ یعنی چیزی حدود 50 درصد از دانش‌آموزان را فرزندان جامعه ایثارگری تشکیل می‌دهند و بقیه سایر اولویت‌ها و نیز فرزندان کسانی هستند که علاقمندند در مدارس شاهد تحصیل کنند.

کفراشی افزود: با توجه به اینکه در سه، چهار سال اخیر 40 درصد به مدارس شاهد و ایثارگر افزوده شده است امسال تلاشمان این است که بر روی کیفیت بخشی آن کار کنیم؛ اما آمادگی داریم که اگر منطقه‌ای مدرسه نداشته باشد و حداقل 20 درصد دانش‌آموزان طرح شاهد در آنجا حضور دارند و دارای فضا و امکانات مناسبی باشد در آنجا مدرسه شاهد ایجاد کنیم؛ اما برنامه امسال این است که بر روی ارتقاء کیفیت این مدارس توجه کنیم.

مدیرکل دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: در خصوص بحث استمرار مدارس شاهد، ممکن است بعضی از مدارس حداقل 20درصد فرزندان طرح شاهد را نداشته باشند؛ اما استمرار به قوت خود باقی است و بیشتر می‌خواهیم این مدارس به عنوان نماد و مروج فرهنگ ایثار و شهادت ادامه حیات داشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که «چه برنامه‌هایی برای سال جاری دارید؟» ادامه داد: در سال‌های گذشته مشکلاتی با بنیاد شهید و امور ایثارگران وجود داشت که امسال مرتفع شده است؛ در نظر است با کمک امسال برنامه‌هایی برای ارتقای سطح مدیران و کارکنان، تقویت فعالیت‌های مشاوره‌ای و کلاسهای فوق برنامه فعالیت‌های پژوهشی-فرهنگی هنری- قرآنی و همچنین محیطی بانشاط برای دانش‌آموزان ایجاد کنیم.

کفراشی در خصوص «مشاور در مدارس شاهد» به خبرنگار فارس گفت‌: مشاور در همه مدارس شاهد وجود دارد و در مدارس عادی مشاور فقط در مقطع متوسطه است؛ اما در مدارس شاهد در تمام دوره‌ها از جمله دوره ابتدایی نیز مشاور وجود دارد.

وی اضافه کرد: مشاوران دو وظیفه دارند؛ یکی مشاوره سازشی، رفتاری و مشاوره تحصیلی در دوره‌های ابتدایی و در متوسطه اول عمدتاً مشاوره رفتاری و سازشی است و متوسطه دوم علاوه بر آن، مشاوره تحصیلی را برای ورود به رشته‌های مختلف تحصیلی از جمله فنی و حرفه‌ای، کاردانش و دانشگاه بر عهده دارند.

*فرزندان شاهد در اولویت استخدام هستند

 مدیرکل دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «استخدام فرزندان شاهد در دستگاه‌ها به ویژه آموزش و پرورش‌ چگونه است؟» خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش این اصل را در نظر گرفته است که فرزندان شاهد و خانواده‌های شهدا و در مجموع ایثارگران اولویت استخدام بوده و هستند؛ در حال حاضر بالغ بر 130 هزار فرهنگی در سراسر کشور داریم که جزء جامعه ایثارگری هستند که از این تعداد  14هزار فرهنگی فرزند شهید ، 28 هزار نفر جانباز ، 5933 آزاده و تعداد زیادی رزمنده و بستگان درجه یک شهدا اشتغال به کار دارند.

* ایثارگران در نقل و انتقالات در اولویت هستند

وی در پاسخ به این پرسش که «نقل و انتقال خانواده شهدا و جانبازان شاغل در آموزش و پرورش چگونه است؟»، بیان داشت: نقل و انتقالات از طریق ادارات کل استان‌ها انجام می‌گیرد؛ نقل و انتقالات یا در داخل استان‌ها ست یا در خارج استان؛ که اگر در داخل استان باشد با توجه به شرایط منطقه‌ای ادارات کل تصمیم‌ می‌گیرند و اگر در خارج استان باشد ادارات کل دو استان مبدا و مقصد نقل و انتقالات رابر اساس درخواست متقاضی و عدم نیاز مبداء و اعلام نیاز مقصد انجام می‌دهند؛ در بحث ایثارگران و خانواده‌هایشان همیشه در اولویت بوده اند؛ اما آموزش و پرورش نیز یکسری محدودیت‌هایی دارد که ممکن است رضایت همه همکاران فراهم نشود.

*آیین نامه اجرایی برخی از مواد قانون جامع خدمات ایثارگران ابلاغ نشده است

مدیرکل دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مربوط به «سنوات ارفاقی به جانبازان و فرهنگیان» خاطرنشان کرد: وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است آماده اجرای قانون جامع خدمات ایثارگران است؛ اما نیاز به آیین نامه اجرایی دارد که در اختیار ما نیست و آیین‌نامه اجرایی برخی از مواد قانونی را باید معاونت راهبردی ریاست جمهوری تنظیم و به دستگاه‌ها ابلاغ کند که هنوز ابلاغ نشده است.

کفراشی افزود: وزیر آموزش و پرورش اعتقاد دارد که همه مواد این قانون باید اجرایی شود لذا این آمادگی وجود دارد در صورت تهیه آیین‌نامه‌ها  در آموزش و پرورش با توجه به مشکلات مالی اجرایی شود؛ به عنوان مثال ماده 51 این قانون در خصوص افزایش 25درصد حقوق فرزندان شاهد، آزادگان و جانبازان است؛ در آموزش و پرورش علی رغم اینکه بیش از30 هزار نفر شامل این بخش از قانون می شود آمادگی لازم برای اجرای قانون فوق را دارد.

وی ادامه داد: در بحث سنوات ارفاقی نیز فقط بحث تأمین بودجه وجود دارد که سازمان بازنشستگی کل کشور مبلغ بالایی را در قبال سنوات ارفاقی آنها از آموزش و پرورش می‌خواهد که امیدواریم این مشکل هم بزودی حل شود.

* پنج هزار فرهنگی و 36 هزار دانش‌آموز شهید درکشور داریم

مدیرکل دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «در جمع‌ آوری مشخصات شهدای فرهنگی چه کارهایی انجام داده‌اید» یادآور شد: 5 هزار فرهنگی شهید و 36 هزار دانش‌آموز شهید درکل کشور داریم که اسامی استان به استان و شهر به شهر آنها را داریم و به دنبال ایجاد یک سامانه هستیم تا حداقل بتوانیم بخشی از زندگی‌نامه و وصایای شهدای فرهنگی را گردآوری کرده و در اختیار عموم قرار دهیم.

کفراشی در پاسخ به پرسشی در خصوص «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش »، گفت: اداره کل شاهد در نظر دارد مانند بخش‌های دیگر آموزش و پرورش در مدارس شاهد و ایثارگران در سال جاری بخش‌های مرتبط سند با این بخش را در حد توان و اعتبارات لازم اجرایی کند.

مدیرکل دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در بحث سند تحول، آموزش نیروی انسانی در مدارس شاهد، ارتقای توانمندی‌ها، اجرای مهارت زندگی و حل مسئله و ارائه خدمات مشاوره در تمام سطوح تحصیلی، اجرای مهارت‌آ‌موزی به دانش‌آموزان با ترویج فرهنگ ایثارو شهادت، آموزش خانواده برای دانش‌آموزان شاهد وایثارگر،کمک به تقویت برنامه‌های فرهنگی و هنری دانش‌آموزان و تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان مد نظر است که انشاءالله در سال جاری اجرا خواهیم کرد.

فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فاطمه جوکار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
0
0
با سلام
من دانشجوی ترم اخر روانشناسی تربیتی هستم برای استخدام به عنوان مشاور در مدارس چه اقدامی می توانم انجام دهم؟؟
لطفا رهنمایی کنید
مدیر پایگاه باسلام
توصيه مي شود با مركز استخدام آموزش وپرورش يا سازمان نظام روانشناسي تماس بگيريد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: