کد خبر: ۲۴۷۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 13
فرآورده های گیاهی، آرایشی و بهداشتی که به صورت دست ساز در منازل یا کارگاه تولید می شوند، به فرض دارا بودن مشتقات گیاهی یا طبیعی همانند عصاره های گیاهی با انواع روغن نیز می توانند آلرژی زا باشند
شفاآنلاین>سلامت> پژوهشگر داروساز و مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به عرضه برخی فرآورده های آرایشی گیاهی دست ساز، گفت: گاهی فرآورده آرایشی تقلبی با ادعای گیاهی بودن به عنوان فرآورده سالم به مشتریان فروخته می شود و مشتریان تصور می کنند چون فرآورده آرایشی، گیاهی است، عوارضی ندارد در حالی که این فرآورده ها می توانند آلرژی زا باشند.

به گزارش شفاآنلاین،محمد بقایی روز جمعه تاکید کرد: بارها اعلام کرده ایم در فرآورده های آرایشی و بهداشتی اصل بر سلامت کالا است و تا اصل سلامت احراز نشود، ادعاهای دیگر ارزشی ندارند.

وی ادامه داد: فرآورده های گیاهی، آرایشی و بهداشتی که به صورت دست ساز در منازل یا کارگاه تولید می شوند، به فرض دارا بودن مشتقات گیاهی یا طبیعی همانند عصاره های گیاهی با انواع روغن نیز می توانند آلرژی زا باشند.

پژوهشگر داروساز و مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره به‌کارگیری روغن ها در فرآورده های آرایشی گفت: در اینگونه محصولات، علاوه بر خطر آلرژی زایی، احتمال اکسیده شدن آنها نیز وجود دارد و فرد ممکن است از این روغن ها برای نرم کنندگی یا اثرات دیگر استفاده کند اما با اکسیده شدن این مواد در پوست، لک ایجاد می شود.

بقایی افزود: جالب است بدانیم حدود ۱۰ سال گذشته در اروپا ۲۶ ماده گیاهی که در صنعت عطر و اسانس به‌کار می رفتند، به عنوان مواد آلرژی زا به دنیا معرفی شده اند که وجود آنها باعث حساسیت می‌شود و تولیدکنندگان اروپایی بر اساس قوانین اتحادیه اروپا موظفند در صورت وجود این مواد در فرآورده های آرایشی، اسامی آنها را در برچسب محصولات درج کنند تا در صورت حساسیت به آنها، مشتریان از مصرف خودداری کنند.

وی اضافه کرد: گاهی مشاهده می شود برخی افراد هنگامی که به گیاهی دست زده اند، شدیدا دچار آلرژی شده اند. حتی آلرژی‌هایی که گاهی نیز منجر به بستری در اورژانس بیمارستان‌ها می‌شود. بنابراین صرف این که ماده ای گیاهی یا طبیعی یا حتی ارگانیک باشد، دلیلی بر سلامت آن ماده نیست و اگر قرار است مورد مصرف موضعی قرار گیرد، حتما برای اطمینان از عدم ایجاد حساسیت باید تست‌های مختلفی را پشت سر بگذارد تا بتواند با اخذ مجوزهای لازم به بازار عرضه شود.

پژوهشگر داروساز و مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: افراد باید آگاه باشند به‌کارگیری اجزا یا عصاره یا افشره از گیاهان ناشناخته نیز بسیار خطرناک است زیرا در صورت بروز مشکل پزشک معالج به علت این ناشناختگی شاید نتواند به‌ موقع اقدامات درمانی لازم را انجام دهد.

بقایی تاکید کرد: باید به‌ خاطر داشته باشیم فرمولاسیون محصولات آرایشی و بهداشتی مقوله ای کاملا تخصصی است و ورود به این حوزه تخصصی، دانش و تجربه می خواهد و به علاوه فرد شاغل در این حوزه باید با تازه های تکنولوژی، علم و قوانین مرتبط با سلامت این رشته کاملا آشنا باشد و بداند که ارائه هر محصولی برای او مسئولیت های ویژه ای ایجاد می کند.ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: