کد خبر: ۲۴۶۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 01
در واقع با راه اندازی این سامانه، امکان دلالی کلیه منتفی است و وزارت بهداشت بر اساس شاخص هایی که تعریف کرده است، بر روند اهدای کلیه و پیوند آن برای بیماران نیازمند کلیه نظارت خواهد داشت
شفاآنلاین>سلامت>رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت، از راه اندازی سامانه بر خط پیوند کلیه در کشور خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین،مهدی شادنوش، گفت: متاسفانه بعضی از افراد غیر مسئول، باعث مخدوش شدن وضعیت پیوند در کشور شده اند که در نتیجه آن، شاهد دلالی و شیادی در پیوند کلیه<Kidney> هستیم. 

وی با عنوان این مطلب که تا کنون ۵۴ هزار مورد پیوند کلیه در کشور انجام شده است، افزود: سالانه دو هزار پیوند کلیه در کشور انجام می شود.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت، با اشاره به راه اندازی سامانه بر خط پیوند کلیه در کشور، گفت: آیین نامه اهدای پیوند از فرد زنده از اول شهریور ۹۸ ابلاغ شده است که از این طریق، وضعیت پیوند کلیه را ساماندهی کنیم.

شادنوش با عنوان این مطلب که ۳۵ مرکز پیوند در کشور وجود دارد که اکثر این مراکز کار پیوند کلیه را انجام می دهند، ادامه داد: با راه اندازی سامانه بر خط پیوند کلیه، وزارت بهداشت به طور دقیق بر روند اهدای کلیه افراد متقاضی و همچنین بیماران نیازمند پیوند کلیه، نظارت خواهد داشت.

وی تاکید کرد: در واقع با راه اندازی این سامانه، امکان دلالی کلیه منتفی است و وزارت بهداشت بر اساس شاخص هایی که تعریف کرده است، بر روند اهدای کلیه و پیوند آن برای بیماران نیازمند کلیه نظارت خواهد داشت.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت، ادامه داد: برای پیوند کلیه شاخص های ۹ گانه تعریف کرده ایم که بر اساس همین شاخص ها، بیماران دیالیزی متقاضی پیوند کلیه، امتیاز بندی و اولویت بندی می شوند. 

شادنوش افزود: اگر اهدا کننده کلیه پیدا شود، بیمار متقاضی و فرد اهدا کننده به همدیگر معرفی می شوند.

وی تاکید کرد: با این شاخص ها و اولویت هایی که تعریف شده است، دیگر بین بیمار نیازمند کلیه ساکن دورترین نقطه کشور با سایر افراد نیازمند کلیه، تفاوت چندانی وجود ندارد و بر اساس امتیاز هایی که بیمار دارد، این وزارت بهداشت است که اهدا کننده را معرفی می کند.

شادنوش افزود: البته در آیین نامه دیده شده تنها در صورتی که اهدا کننده کلیه از فامیل درجه یک بیمار نیازمند عضو کلیه باشد، این شاخص ها و اولویت ها در نظر گرفته نمی شود. 

وی ادامه داد: چنانچه اهدا کننده کلیه از فامیل درجه یک عبور کند، به صورت اهدای متقابل اقدام خواهد شد. 

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که پیوند عضو در ایران کاملا رایگان انجام می شود، گفت: داروهای پیوند هم تا ۹۰ درصد تحت پوشش بیمه هستند.  مهر 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: