کد خبر: ۲۴۶۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 20
برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت (HAHP) در راستای بند ۱۱ سیاست های کلی سلامت که در سال ۹۳ از سوی رهبری ابلاغ شد قرار می گیرد
شفا آنلاین>سلامت>مدیر گروه برنامه های سلامت مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: برنامه «هرخانه یک پایگاه سلامت» در راستای سیاست های کلی سلامت که در سال ۹۳ از سوی رهبر معطم انقلاب ابلاغ شد، اجرا می شود.

به گزارش شفا آنلاین، مدیر گروه برنامه های سلامت مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با بیان این مطلب در جلسه هماهنگی پایلوت برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» در سه استان سمنان، کاشان و قزوین در سالن اجتماعات این مرکز، گفت: برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت (HAHP) در راستای بند ۱۱ سیاست های کلی سلامت که در سال ۹۳ از سوی رهبری ابلاغ شد قرار می گیرد. در این بند بر افزایش آگاهی، مسئولیت پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تامین، حفظ و ارتقای سلامت، تاکید شده است.

محمد اسلامی افزود: بنا بر این اصل همه افراد جامعه باید در قبال سلامت احساس مسئولیت کنند و حقوق و وظایف خود را بشناسند. اگر افراد به سلامت خود، خانواده و جامعه پبردازند بسیاری از مشکلات نظام سلامت مرتفع خواهد شد.

وی بیان داشت: شعار سازمان بهداشت جهانی نیز متناسب با وضعیت کنونی سلامت در جهان تغییر کرده است. پیش از این سازمان بهداشت جهانی از «سلامت برای همه» سخن می گفت اما امروز از «سلامت برای همه با همراهی همه» می گوید.

مدیر گروه برنامه های سلامت مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اشاره به اعلام اجرای طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دوم شهریور ۹۸، اظهارداشت: پس از این اعلام، کمیته راهبردی برنامه تشکیل و جلسات مکرری با حضور افراد مختلف در دفتر معاونت بهداشت برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: تعیین اولویت های آموزشی، تدوین برنامه ادغام، تشکیل رسمی کمیته ها و برگزاری جلسات مستمر، انتخاب دانشگاه های پایلوت، بازدید از مراکز، خانه های بهداشت و پایگاه های سلامت در دانشگاه های علوم پزشکی، الزامات و استانداردهای ادغام برنامه و برگزاری سمینار نیز در راستای اجرای برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» انجام شد.

مدیر گروه برنامه های سلامت مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، اجتماعی کردن سلامت، تامین، حفظ و ارتقای سطح سلامت مردم را هدف کلی برنامه اعلام کرد و گفت: در این برنامه سفیر سلامت در ارتقای دانش سلامت و مهارت فردی، انتقال اطلاعات و دانش سلامت دریافتی به اعضای خانواده و دوستان، رعایت سبک زندگی سالم توسط خود و خانواده، اجرای مداخلات برای پیشگیری، درمان اولیه، توانبخشی و مراجعه آگاهانه به واحدهای ارائه خدمت، نقش آفرینی خواهد کرد.

اسلامی اضافه کرد: برخی از شیوه های آموزشی در این برنامه آموزش چهره به چهره، آموزش گروهی، نمایش فیلم و فایل آموزشی، کتابخوانی، آموزش از راه دور، استفاده از سامانه آموزش الکترونیک، نرم افزار و رسانه های همگانی خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به اهمیت ارزشیابی و پایش برنامه «هرخانه یک پایگاه سلامت» گفت: نتایج پایش پایلوت برنامه باید منجر به برطرف شدن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت برنامه همراه با مستندسازی شود و تا پایان اسفند ۹۸ این کار باید توسط دانشگاه علوم پزشکی سمنان صورت گیرد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: