کد خبر: ۲۴۶۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 20
دومین همایش بین المللی تاریخ پزشکی ایران و جهان اسلام پنجم تا هشتم آذر ماه با حضور دانشمندانی از ۳۰ کشور در دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود
شفا آنلاین>سلامت> استاد تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:‌ دومین همایش بین المللی تاریخ پزشکی ایران و جهان اسلام پنجم تا هشتم آذر ماه با حضور دانشمندانی از ۳۰ کشور در دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود.

به گزارش شفا آنلاین، علی اکبر ولایتی روز چهارشنبه در نشست خبری این همایش در فرهنگستان علوم پزشکی افزود: تاریخ پزشکی ایران و جهان اسلام برای طب امروز نیز راهگشاست و تجربیات طولانی در این حوزه وجود دارد که قطعا اگر پزشکان امروزی آنها را بیاموزند و  از آن استفاده کنند در درمان بیماری ها بسیار موفق تر خواهند بود.

وی گفت: در طب سنتی ایران، درمان بیماری ها بر اساس طبایع افراد انجام می شد و درمان یک بیماری برای هر فرد با توجه به طبع او متفاوت بود اما امروز همه بیماران را یک جور درمان می کنند مثلا درمان سل، حصبه، مالاریا و ... برای همه بیماران یک جور است. اشکالی که این روش درمانی ایجاد می کند این است که می بینیم مثلا برای یک بیماری عفونی آنتی بیوتیک برای یک نفر جواب می دهد و در فرد دیگر اثر ندارد.

استاد تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: قطعا پزشکی مدرن و امروزی از تجربیات حکیمان و طبیبان سنتی ایران بی نیاز نیست به خصوص اینکه ایران از کشورهای صاحب سیستم در حوزه طب سنتی از گذشته تا امروز بوده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار درباره وضعیت خدمات طب سنتی امروز ایران گفت: در سال ۱۳۶۹ مصوبه ای در فرهنگستان علوم پزشکی داشتیم که در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تصویب شد و به موجب آن قرار شد دانشکده های طب سنتی در کشور برای آموزش آکادمیک و علمی طب سنتی ایجاد شوند و از آن سال تاکنون هشت دانشکده طب سنتی و تاریخ پزشکی در کشور تاسیس شده است.

ولایتی افزود: ورودی های این دانشکده ها باید دوره هفت ساله پزشکی عمومی را در دانشگاه گذرانده باشند بنابراین دوره دکترای طب سنتی در واقع یک دوره تخصصی است و در هشت سال گذشته تعداد قابل توجهی متخصص طب سنتی در کشور تربیت شده است که حرکتی رو به جلو بوده است.

تولید ۸ هزار داروی گیاهی در ایران

استاد تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: در کشور ما ۱۷۰۰ تا ۲ هزار گیاه دارویی وجود دارد که با استفاده از آنها حدود هشت هزار داروی گیاهی قابل تولید است. علاوه بر این ظرفیت بزرگ، کشور ایران از سال ۲۷۱ میلادی یعنی قبل از اسلام تا قرن پنچم هجری با داشتن دانشگاه جندی شاپور مرکز رشد علم پزشکی در دنیا بود و بزرگانی چون زکریای رازی، ابن سینا و علی بن اهوازی را به تاریخ پزشکی جهان معرفی کرد و امروز هم با تکیه بر این دانش بومی حرف های زیادی برای گفتن داریم.

آرمان زرگران، دبیر علمی دومین همایش بین المللی تاریخ پزشکی نیز در این نشست خبری گفت: اولین دوره این همایش سال ۱۳۷۱ برگزار شد و اکنون دومین دوره آن از روزهای پنجم تا هشتم آذر به مدت چهار روز در تهران و شیراز برگزار می شود، دو روز اول این همایش در دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دو روز دوم آن در دانشگاه علوم پزشکی شیراز بزگزار می شود.

وی افزود: این همایش با همکاری دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، آکادمی جهانی تاریخ داروسازی (مستقر در فرانسه)، امور بین الملل وزارت علوم، دفتر مطالعات تاریخ پزشکی ایران، انجمن جهانی تاریخ داروسازی و بنیاد ایران شناسی برگزار می شود.

زرگران گفت: ۳۰ مهمان خارجی از کشورهای  هند، ترکیه، آلمان، هلند، آمریکا، انگلیس، ایتالیا، تونس، بنگلادش، فرانسه و... در این همایش چهار روزه شرکت می کنند. سه محور اصلی این همایش شامل طب ایرانی، تاریخ پزشکی در ایران باستان و تاریخ پزشکی در دوران تمدن اسلامی است، ۲۹ دانشمند ایرانی و خارجی در این همایش سخنرانی علمی دارند و ۱۷ پنل تخصصی این همایش نیز در شیراز برگزار می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: