کد خبر: ۲۴۶۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 20
به طور کلی ریزش مویی که در هر دو جنس چه زنان و چه مردان داریم عموما بعد از یک استرس ،کاهش وزن های ناگهانی در اثر رژیم های نادرست و یا پس از انجام عمل جراحی مثل زایمان در خانم ها از چند هفته؛ و ۲ تا ۳ ماه پس از آن می تواند رخ دهد.
شفاآنلاین>سلامت>یک متخصص پوست و مو با اشاره به علل ریزش مو و انواع آن گفت: ریزش مو در زنان و مردان متفاوت است که با دلایل مشخصی رخ می دهد؛ اما کمبود ویتامین های مختلف عمده ترین دلیل ریزش مو در افراد است

به گزارش شفاآنلاین،داشتن چهره ای زیبا آرزویی است که همه افراد دارند. یکی از عواملی که در زیبایی چهره تاثیر دارد داشتن موهایی پرپشت است؛ فاکتورهای متعددی در رشد و زیبایی موها تاثیر دارند و به همین میزان فاکتورهایی نیز هستند که در ریزش مو تاثیر دارند؛ فاکتورهایی که بسیاری از افراد با عدم آگاهی درخصوص نحوه صحیح درمان ریزش مو به سراغ درمان ها و داروهایی می روند که زیان های بسیاری را به همراه دارد.

ریزش مو به تدریج شروع شده و شدت می گیرد. افزایش سن؛ به طور طبیعی سبب کم پشت شدن تدریجی مو می گردد. ریزش مو درابتدا با دیدن موهای اضافه بر روی شانه سر و گاهی پوست شروع می شود و ممکن است تا خالی شدن کف سر پیشرفت نماید؛ گفتنی است چناچه سرعت ریزش موها بیشتر باشد و سرعت رویش مجدد آن ها کند باشد همچنین موهای جدید نیز نازک تر از موهای از دست رفته باشند ریزش مو منجر به طاسی می گردد.

ریزش مو در مردان
محمد رضوانی، متخصص پوست و مو و زیبایی در خصوص ریزش مو در مردان گفت: عموما ریزش مو بسته به جنسیت افراد متفاوت است، باید گفت ریزش موی مردانه فرم فیزیولوژیکی است که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از مردان به واسطه هورمون مردانه ای که بعد از بلوغ به عنوان گیرنده در ناحیه فولیکول مو عمل می کند و هورمون تستسترون را به دی تستسترون تبدیل می کند رخ می دهد.

این متخصص پوست با اشاره به اینکه ریزش موی مردانه از طرفین پیشانی تا اواسط سر رخ می دهد اظهار کرد: ریزش مو عموما بعداز بلوغ از سنین ۲۵ تا بعد از ۳۰ سالگی می تواند رخ دهد و این باور غلط که تا ۳۰ سالگی اگر موها ریزش نداشته باشد از آن به بعد نیز ریزش نخواهد داشت نادرست است.


دلایل ریزش مو 
وی در ادامه بیان کرد: به طور کلی ریزش مویی که در هر دو جنس چه زنان و چه مردان داریم عموما بعد از یک استرس ،کاهش وزن های ناگهانی در اثر رژیم های نادرست و یا پس از انجام عمل جراحی مثل زایمان در خانم ها از چند هفته؛ و ۲ تا ۳ ماه پس از آن می تواند رخ دهد.

زندی با اشاره به اینکه ریزش مویی که به واسطه یک حادثه رخ می دهد قابل درمان است گفت: عموما ریزش موهایی که به واسطه یک حادثه رخ می دهند اگر دلایلی مانند کمبود آهن، پروتئین و روی داشته باشد با مصرف مکمل های تقویتی درمان می شود در غیر این صورت باقی خواهد ماند.


ریزش موی سکه ای و دلایل بروز آن
وی در خصوص نوعی از ریزش مو به نام «ریزش موی سکه ای» نیز چنین ادامه داد: ریزش موی سکه ای یک نوع واکنش خود ایمنی بدن است که سیستم ایمنی به سلول های پوست سر حمله می کند و منجر به ریزش مو می شود که عموما به پوست سر نیز آسیب رسانده البته این نوع از ریزش مو با داروهای استروئیدی موضعی بهبود می یابد اما اگر به سمت  بیماری گری برود نسبت به درمان پاسخ کمتری خواهیم داشت.


ریزش مو در زنان 
رضوانی در خصوص ریزش موی زنان نیز بیان کرد: در ریزش موی زنان در کنار مشکلات عمومی اختلال هورمونی نیز مهم است؛ در بیشتر زنان ما با کمبود آهن، روی، ویتامین D ،کم کاری و یا پرکاری تیروئید و پس از آن میزان هورمون های جنسی روبه رو هستیم که با برطرف کردن هریک از اینها مشکل ریزش مو در زنان نیز برطرف می شود.

این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه اگر دلیل ریزش مو را بدانیم بهتر می توانیم این مشکل را درمان کنیم گفت: ریزش هایی که به واسطه بیماری رخ می دهد را می توان با از بین بردن بیماری و مواردی که منجر به آسیب رسانی به پوست سر می شود را بهبود دهیم به همین دلیل با شناخت دلایل ریزش مو می توان در جهت عدم پیشرفت ریزش مو با درمان های پزشکی مداخله کرد.

نقش ویتامین هادر ریزش مو
وی با اشاره به کمبود روی و ویتامین D که ۸۰ درصد ایرانیان با آن مواجهه هستند گفت: ایران به دلیل قرارگیری در موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد با کمبود روی یا همان زینک مواجهه است به همین دلیل نمی توان ماده غذایی را به عنوان منبع غنی از روی معرفی کرد و در کنار مصرف مواد خوراکی برای برطرف کردن روی افراد نیازمند مصرف مکمل ها نیز هستند همچنین بسیاری از غذاهای دریایی و قارچ منبع خوبی برای جذب ویتامین D  هستند که در کنار مصرف مکمل ها افراد می توانند این کمبود را جبران کنند.

زندی در ادامه در خصوص کمبود ویتامین D در لبنیات گفت: لبنیات منبع ویتامین D نیستند و فقط کلسیم را دارا هستند به همین دلیل بسیاری از شرکت ها در حال حاضر اقدام به تولید لبنیاتی به همراه ویتامین D کرده اند.

این متخصص پوست و مو با در آخر اشاره به کمبود بیشتر آهن در زنان عنوان کرد: زنان به دلیل مشکلات عادت های ماهیانه با کمبود آهن بیشتری مواجهه هستند که برای برطرف کردن این مشکل می توانند از مکمل هایی که منبع بیوتین هستند؛ دم کرده های سبوس گندم و برنج به همراه  مصرف قرص ها، آمپول ها و آمینو اسید های مشخص این کمبود را جبران کنند.

همچنین جهت برطرف کمبود آهن افراد می توانند مصرف گوشت قرمز، جعفری، اسفناج، عدس و گوجه را در وعده های غذایی خود قرار دهند.مهر 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: