کد خبر: ۲۴۶۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 19
مادرانی که بیش از نیاز فرزند خود شیر دارند، شیر اضافه را به بانک‌های شیر اهدا می‌کنند، این شیر‌ها ذخیره‌سازی شده و روی آنها فرآیند پاستوریزاسیون انجام می‌شود
شفا آلاین>سلامت>یک فوق تخصص نوزادان گفت: بانک‌های شیر بهترین جایگزین شیر خشک هستند که از آنها برای تغذیه نوزادان نارس استفاده می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، محمدباقر حسینی فوق تخصص نوزادان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز درباره بانک‌های شیر اظهار کرد: مادرانی که بیش از نیاز فرزند خود شیر دارند، شیر اضافه را به بانک‌های شیر اهدا می‌کنند، این شیر‌ها ذخیره‌سازی شده و روی آنها فرآیند پاستوریزاسیون انجام می‌شود.

این فوق تخصص نوزادان بیان کرد: مادرانی که قصد دارند شیر خود را به بانک‌های شیر اهدا کنند، باید از نظر بیماری‌هایی مانند هپاتیت B ،C، سیفلیس و HIV بررسی شوند، سپس اگر شرایط لازم را داشته باشند می‌توانند شیر خود را در بانک‌های شیر ذخیره کنند.

او افزود: حدود ۱۰۰ سال است که در کشور‌های اروپایی و سایر کشور‌ها بانک‌های شیر مادر فعال هستند، در کشور ما هم از سال ۹۵ نخستین بانک شیر مادر در دانشگاه علوم پزشکی تبریز تأسیس شده است و پس از آن به تدریج بانک‌های شیر در دیگر شهر‌ها گسترش پیدا کردند به طوری که با حمایت وزارت بهداشت و اداره سلامت نوزادان اکنون ۱۰ بانک شیر در کشور فعال هستند و قرار است تا پایان سال به این تعداد ۱۷ بانک شیر دیگر هم افزوده شود.

هدف از راه‌اندازی بانک‌های شیر مادر

حسینی تأکید کرد: هدف از راه‌اندازی بانک‌های شیر مادر، گسترش تغذیه با شیر مادر است. بانک‌های شیر، جایگزین خوبی برای شیر‌های خشک و غذا‌های کمکی کودکان هستند گسترش بانک‌های شیر به کاهش مرگ و میر نوزادان هم کمک می‌کند. از بانک‌های شیر برای تغذیه نوزادان بیمار، نارس و بسیار کم وزن استفاده می‌شود.

او یادآوری کرد: اهداکنندگان شیر  به ۲ نوع تقسیم‌‌بندی می‌شوند که یک نوع اهداکنندگانی بوده که در بیمارستان حاضر هستند و نوع دوم مادرانی هستند که در شهر‌های خودشان زندگی می‌کنند و به آنها آموزش داده می‌شود، چگونه شیر خود را در خانه بدوشند سپس آن را در فریزر ذخیره کنند. پس از ذخیره شیر در فریزر، هر روز صبح شیر مادران جمع‌آوری می‌شود و به بانک شیر انتقال پیدا می‌کند. سپس روی این شیر‌ها فرآیند پاستوریزاسیون انجام می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: