کد خبر: ۲۴۶۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 19
افراد بهتر است در این مواقع از مواد مغذی بیشتری برای مبارزه با آلودگی استفاده کنند، اعم از مواد غذایی که حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین A ،k ،E باشد
شفاآنلاین>سلامت>یک متخصص تغذیه گفت: آلودگی در فصول سرما می‌تواند اثرات مخربی بر سلامت تمام افراد جامعه به ویژه کودکان بگذارد.

به گزارش شفاآنلاین، خدیجه رحمانی متخصص تغذیه ، درباره نکات درباره تغذیه کودکان در فصول سرما و شیوع آلودگی، اظهار کرد: عوامل موثری وجود دارند که می‌توانند بر سلامت تمام اقشار جامعه به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله کودکان، زنان  باردار و شیرده، نوجوانان، سالمندان اثرات ناگواری را بگذارد. 

او در ادامه افزود: می‌توان با شناخت عوامل آلودگی موجود، با آن مقابله کرد و باعث ارتقای سلامت شد. معمولاً عوامل آلوده‌کننده که موجب ایجاد مشکل در بدن هستند، به دو دسته تقسیم می‌شوند و عواملی مانند غذایی و محیطی هستند.

 عوامل محیطی مانند هوای آلوده، دود سیگار یا هر دخانیات دیگر، چوب یا ذغال، عطرها، شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها، کپک‌ها به خصوص زمانی که قابل مشاهده نباشند،‌ آب‌وهوای خیلی گرم یا سرد از عواملی هستند که می‌توانند اثرات مخربی بر سلامت بدن بگذارند.

رحمانی گفت: عامل دیگری که می‌تواند موجب اثرات مخرب آلودگی شود عوامل غذایی هستند که باعث بیماری‌های حساسیت‌زا و آلرژی‌زا در بدن افراد می‌شوند، مانند مواد رنگی و افزودنی‌هایی که در مواد غذایی به کار می‌رود. انواع مواد غذایی که به نوعی صنعتی هستند شامل شیرینی‌ها، چیپس، انواع کیک‌ها، ‌فست‌فودها می‌توانند عوامل موثری در ایجاد حالت آلرژیک و مستعد سرماخوردگی افراد باشند.

متخصص تغذیه بیان کرد: عوامل دیگری که می‌تواند موجب التهاب ریه شود روغن‌های مایع هستند که بیشتر آن‌ها از نوع امگا ۶ و ۹ هستند که بسیار مضر خواهند بود و باعث التهاب ریه خواهند شد. یکی از روغن‌های شایع و مورد استفاده افراد، روغن کنجد است که ترجیحاً باید کمتر مصرف شود. بهترین روغن مصرفی، روغن زیتون است که ترجیحاً باید از این روغن در مواد غذایی بیشتر استفاده شود.

او تاکید کرد: روغنی که به عنوان ضدالتهاب استفاده می‌شود روغن امگا ۳ یا همان روغن‌های ماهی است که ترجیحاً باید در هفته ۲ تا ۳ بار از آنها مصرف شود اگر افرادی به این نوع روغن حساسیت یا آلرژی داشته باشند می‌توانند از کپسول‌های آن استفاده کنند. این نوع روغن‌ها موجب پاکسازی ریه در مقابل آلودگی می‌شوند، زیرا آلودگی می‌تواند موجب التهاب ریه و ترشح بیشتر مخاط شود که این روغن می‌تواند با آلودگی مقابله کند و فرد دچار تنگی نفس و سرفه نشود.

مهار کردن آلودگی هوا و سرماخوردگی با خوردنی ها

رحمانی درباره درمان فرد مبتلا به سرماخوردگی، بیان کرد: افراد بهتر است در این مواقع از مواد مغذی بیشتری برای مبارزه با آلودگی استفاده کنند، اعم از مواد غذایی که حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین A ،k ،E باشد. عناصری مانند آهن، مس، منگنز به عنوان مواد مغذی شناخته نشده‌اند اما به صورت ترکیبات شیمایی موجود در مواد غذایی خاصیت آنتی اکسیدانی دارند که می‌توانند از التهابات جلوگیری کنند.

متخصص تغذیه گفت: این نوع ترکیبات شیمیایی مانند مواد رنگی که در سبزیجات میزان آنتی‌اکسیدانی بیشتری دارند، بهتر است در کنار غذا مصرف شوند و حتی برای جذب آنتی‌اکسیدان، بهتر است این نوع سبزیجات مانند هویج و کلم بروکلی پخته شوند و به میزان نیم لیوان در هر وعده غذایی، صبحانه،‌ ناهار و شام استفاده شوند.

او تاکید کرد: افراد باید مصرف نمک خود را کمتر کنند، زیرا این نوع مواد منجر به آسم می‌شوند. در مواقع آلودگی و فصول سرما بهتر است کمتر از مواد غذایی مانده استفاده شود.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: