کد خبر: ۲۴۶۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 18
بررسی جدید پژوهشگران کره‌ای نشان می‌دهد که بهبود یکی از فرآیندهای پاکسازی بدن موسوم به "خودخواری" یا "اتوفاژی"می‌تواند به ترمیم رگ‌های خونی افراد مبتلا به دیابت کمک کند
شفا آنلاین>سلامت>پژوهشگران کره‌ای در بررسی جدید خود دریافتند که می‌توان رگ‌های خونی افراد مبتلا به دیابت را با پاکسازی سلول‌های آسیب‌دیده ترمیم کرد.

به گزارش شفا آنلاین، بررسی جدید پژوهشگران کره‌ای نشان می‌دهد که بهبود یکی از فرآیندهای پاکسازی بدن موسوم به "خودخواری" یا "اتوفاژی"(autophagy) می‌تواند به ترمیم رگ‌های خونی افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

مشکلات مرتبط با رگ‌های خونی که با نام "عوارض عروقی" نیز شناخته می‌شوند، از خطرات اصلی مرگ و میر در بیماران مبتلا به دیابت به شمار می‌روند. این مشکلات، به دو دسته "میکروواسکولار" و "ماکروواسکولار" تقسیم می‌شوند که به ترتیب به تخریب رگ‌های خونی کوچک و رگ‌های خونی بزرگ مرتبط هستند.

مشکلات میکروواسکولار، آسیب به چشم‌ها را به دنبال دارد که می‌تواند به نابینایی ختم شود، آسیب به کلیه‌ها که به نارسایی کلیه می‌انجامد، آسیب به عصب‌ها که ناتوانی جنسی را پدید می‌آورد و همین‌طور مشکلات پا را در افراد مبتلا به دیابت به همراه دارد.

خودخواری، یکی از روش‌هایی است که بدن آن را برای پاکسازی خود از سلول‌های آسیب‌دیده به کار می‌برد تا سلول‌های جدیدتر و سالم‌تری تولید کند. خودخواری ناقص می‌تواند به بروز دیابت نوع دو منجر شود اما پژوهشگران از دلیل آن خبر نداشتند.

پژوهشگران دانشکده پزشکی "دانشگاه یانسه" در کره جنوبی، موفق شدند برای نخستین بار نقش محافظتی تحریک خودخواری را در برخورد با نقص عملکرد عروقی در دیابت نوع دو نشان دهند. آنها در بررسی خود، از موش‌هایی استفاده کردند که ویژگی‌های مشابهی با انسان‌های مبتلا به دیابت نوع دو داشتند و قطر رگ‌های موش‌ها را اندازه گرفتند تا به میزان سلامت آنها پی ببرند.

"سو کیانگ چوی" نویسنده ارشد این پژوهش گفت: ما از دیدن نتایج این پژوهش، هیجان‌زده شدیم زیرا بررسی‌های ما نشان داد که تمرکز روی خودخواری می‌تواند یک هدف احتمالی برای درمان مشکلات عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو باشد.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: