کد خبر: ۲۴۶۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 17
یکی از روش‌های درمانی موثر و در دسترس برای بیماران مبتلا به سرطان، پرتو درمانی یا رادیوتراپی است که در کنار عمل جراحی و درمان‌های سیستمیک، به عنوان یک روش درمانی موضعی برای مداوای بیماران مبتلا به سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد
شفا آنلاین>سلامت>متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی و عضو تیم درمانی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی اظهار داشت: دستگاه‌های پیشرفته که اغلب از نوع شتاب دهنده خطی هستند و تکنیک‌های جدید رادیوتراپی، منجر به درمانی موثر و قابل قبول شده و عارضه‌ای نگران کننده برای بیماران سرطانی ایجاد نمی‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر طیبه طاهری پناه روز یکشنبه افزود: در گذشته برای انجام رادیوتراپی از اشعه کبالت استفاده می‌شد که به دلیل داشتن ماده رادیواکتیو، برای بیماران عوارضی ایجاد می‌کرد اما روش‌های جدید رادیوتراپی عارضه بسیار اندک برای بیماران ایجاد می‌کنند.

وی به باورهای غلط در مورد استفاده از رادیوتراپی برای سرطان پستان اشاره کرد و گفت: تنها عارضه‌ای که برای این گروه از بیماران در این روش درمانی ایجاد می‌شود ابتلا به التهاب و قرمزی پوست، تورم سینه و ضعف است که عوارض پوستی طی یک تا دو هفته بعد از اتمام رادیوتراپی و ضعف، طی ۳ تا ۴ هفته بعد از اتمام درمان، بهبود پیدا می‌کند.

متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی بیان داشت: همچنین، با استفاده از تکنیک‌های طراحی درمان دقیق، عوارض پوستی کمتر شده و استفاده از پمادهای مناسب نیز می‌تواند مفید باشد.

طاهری پناه ادامه داد: بیمار، مدت زمان مشخصی حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زیر دستگاه رادیوتراپی قرار می‌گیرد که طی این زمان، اشعه با دوز معین به ناحیه درمان تابانده می‌شود و بعد از خروج بیمار از اتاق درمان، هیچ اشعه‌ای وجود ندارد و در نتیجه این موضوع برای اطرافیان بیمار هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی بیان داشت: احتمال عود سرطان سینه در بیمارانی که در مراحل اولیه بیماری هستند، پس از رادیوتراپی و درمان های سیستمیک و با تکمیل روند درمان، به کمتر از ۵ درصد می‌رسد.

طاهری پناه ادامه داد: احتمال برگشت سرطان سینه به صفر نمی‌رسد اما با درمان‌های درست و متناسب با مرحله بیماری و همچنین پایش منظم وضعیت بیمار پس از درمان، این احتمال بسیار کم خواهد شد.

عضو تیم درمانی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی گفت: در صورت شناسایی به موقع و اقدامات درمانی مناسب، بیماران مداوا می‌شوند و زندگی تقریبا عادی را می‌توانند سپری کنند.

وی افزود: درصد زیادی از بیماران مبتلا به سرطان پستان، نیاز به رادیوتراپی دارند که طی این روند درمانی، سلول‌های سرطانی باقیمانده از بین می‌روند و در نتیجه جلوی پیشرفت و بازگشت بیماری گرفته می‌شود.

متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی بیان داشت: اگر بیماران مبتلا به سرطان پستان، رادیوتراپی را انجام ندهند؛ احتمال بازگشت بیماری افزایش می‌یابد و در این شرایط حتی ممکن است عمل جراحی نیز به بیمار کمک نکند.

وی افزود: شناسایی افراد مبتلا به سرطان پستان، اهمیت زیادی دارد و این بیماران با درمان مناسب، طول عمر طبیعی خواهند داشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: