کد خبر: ۲۴۶۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 17
یک میلیون و ۵۰۰ هزار بسته ۱۰ تایی داروی درمان آنفلوانزا وارد کشور کردیم و صدهزار بسته جدید در ۲ هفته گذشته و ۲۰۰ هزار بسته روز چهارشنبه هفته قبل در معاونت بهداشتی توزیع شد
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار بسته ۱۰ تایی داروی درمان آنفلوانزا وارد کشور کردیم و صدهزار بسته جدید در ۲ هفته گذشته و ۲۰۰ هزار بسته روز چهارشنبه هفته قبل در معاونت بهداشتی توزیع شد و فردا ۸۰۰ هزار بسته جدید داروی درمان آنفلوانزا در معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، غلام‌حسین مهرعلیان روز شنبه درباره جزییات محموله وارداتی و علت گزارش کمبود داروی درمان آنفلوانزا (تامیفلو) افزود: داروهای معاونت بهداشتی چرخه ای برای تهیه دارد و طبق فرآیند در نظر گرفته شده پیش از شروع سال، در سازمان غذا و دارو فراخوان اعلام می شود و تولیدکنندگان یا واردکنندگان دارو، داروهای معاونت بهداشتی را تامین می کنند. برای داروی استامینوویر یا داروی درمان آنفلوانزا یک شرکت تولیدکننده دارو در رقابت با سایر تولیدکنندگان در فراخوان پیروز شده بود و قرادارد تامین برای سال ۹۸ بسته شد.

وی ادامه داد: متاسفانه تولیدکننده داخلی داروی درمان آنفلوانزا ناگهان در نزدیکی فصل پاییز اعلام کرد که با وجود تامین ماده اولیه شرایط تولید این دارو را ندارد و ما با شرایط غیر مترقبه ای مواجه شدیم، زیرا در نزدیکی فصل پاییز تامین دارو مشکل است و بلافاصله از منابع فوریتی دارو  برای تامین نیاز  داروی درمان آنفلوانزا کشور کمک گرفتیم.

مهرعلیان بیان کرد: ما داروی درمان آنفلوانزا را از سورس های خارجی و منابع فوریتی به سختی تامین کرده و واکسن آنفلوانزا را به وفور در کشور توزیع کردیم، باید توجه داشت که همه دنیا در فصل پاییز به دنبال داروی درمان آنفلوانزا هستند و سهمیه های مورد نیاز خود را از قبل اعلام و تامین می کنند و ما در این شرایط با چالش بسیاری برای تامین داروی مورد نیاز کشور مواجه بودیم، اما با این وجود توانستیم نیاز کشور را تامین کنیم.

مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو افزود: امسال سوسپانسیون استامینوور هم برای کودکان و افراد سالخورده نیز به میزان مورد نیاز کشور تامین شده است که در اختیار معاونت بهداشتی قرار می گیرد.

وی درباره علت کمبود داروی درمان آنفلوانزا در داروخانه ها بیان کرد: سیاست ما در حال حاضر این است که داروی درمان آنفلوانزا در داروخانه های خصوصی توزیع نشود و توزیع در شبکه های بهداشتی باشد، اما در گام بعدی بخشی از داروی درمان  آنفلوانزا در داروخانه های خصوصی و زیر نظر معاونت های غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی توزیع خواهد شد.

مهرعلیان اظهار داشت: این اطمینان را به مردم، پزشکان و داروسازان می دهیم که دارو به میزان مورد نیاز تامین شده و توزیع خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: