کد خبر: ۲۴۶۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 16
طراحی این حسگر زیستی، به گونه‌ای است که از آن می‌توان به عنوان ابزاری برای شناسایی "وزیکل‌های برون‌سلولی خاص" از خون استفاده کرد
شفا آنلاین>سلامت>محققان ایرانی در یک تلاش علمی، مطالعات پژوهشی برای طراحی و ساخت حسگر زیستی الکتروشیمیایی ویژه تشخیص بیماری آلزایمر را با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی آغاز کردند.

به گزارش شفا آنلاین، مجری این طرح تحقیقاتی و عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان در خصوص این طرح گفت: طراحی این حسگر زیستی، به گونه‌ای است که از آن می‌توان به عنوان ابزاری برای شناسایی "وزیکل‌های برون‌سلولی خاص" از خون استفاده کرد.

دکتر "فائزه شکری" افزود: در این پژوهش اولین حسگر زیستی بیماری آلزایمر طراحی و ساخته می‌شود که در آن "مارکر تائو فسفریله" در خون بیماران مبتلا به آلزایمر تشخیص داده می‌شود.

وی بیان کرد: به علاوه با در نظر گرفتن طراحی خاص این حسگر، می‌توان از آن با انجام تغییرات جزیی در شناسایی بیماری‌های دیگر از جمله سرطان(Cancer) نیز استفاده کرد.

مجری این طرح تحقیقاتی تحت حمایت ستاد توسعه علوم شناختی یادآور شد: روش‌های متفاوتی برای شناسایی "مارکرهای زیستی" در نمونه‌های مایعات بدن وجود دارد که اکثرا هزینه‌بر و پیچیده هستند و هنوز هیچ یک از آن‌ها موفق نشده‌اند به طور دقیق ابتلا به آلزایمر را در فرد نشان دهند، بنابراین انتظار می‌رود با شناسایی وجود پروتئین "تائو فسفریله" در خون، بتوان ابتلا به آلزایمر را تشخیص داد.

به گفته شکری، در این پروژه تلاش بر این است ابزاری طراحی شود که با کمک آن بتوان ابتلا به آلزایمر(Alzheimer) را از طریق بررسی حجم بسیار اندکی از خون فرد نشان داد و این بیماری در مراحل اولیه شناسایی و از پیشرفت آن جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: با وجود طراحی و ساخت حسگرهای زیستی "ولتامتریک" و "آمپرومتریک" مختلف، هنوز حسگری با قابلیت کمی‌سازی تعداد وزیکل‌های برون‌سلولی، قابلیت جداسازی وزیکل‌های برون سلولی خاص (دارای مارکر خاص)، حساسیت بالا، قابلیت تولید انبوه با درصد تکرارپذیری و همانندی بالا و قیمت پایین ساخته نشده است و انتظار می‌رود طراحی و ساخت این دستگاه مقدمه‌ای برای ساخت حسگرهای مختلف برای بیماری‌های دیگر شود.

شکری توضیح داد: این طرح نیازمند دو بخش اصلی یکی جداسازی "وزیکل‌ها" از خون و دیگری  ساخت حسگر زیستی است که تاکنون با حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی همراه بوده و پیش‌بینی می‌شود ساخت این حسگر با ویژگی و قابلیت موثر در سال آینده به اتمام برسد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: