کد خبر: ۲۴۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 11
شفاآنلاین-مسابقات ورزشی برای یک کشور فرصت مغتنمی است که بتواند از محل درآمدهای گردشگری هزینه ها اجرایی را جبران کند اما این تمام ماجرا نیست چرا که گردشگری ورزشی این روزها یکی از مهمترین جنبه های صنعت رو به آینده گردشگری است.
به گزارش شفا آنلاین،در سالیان اخیر بازیهای المپیک در لندن و پکن و جام جهانی فوتبال در آفریقای جنوبی همه موید این موضوع بودند که ورزش می تواند تاثیری شگرفی بر اقتصاد گردشگری و چهره یک کشور از منظر صنعت گردشگری بگذارد.
صنعت گردشگری ورزشی با رشد سریع و چشمگیر خود در دهه های اخیر توانسته درآمدی بالغ بر 4500 میلیارد دلار برای دست اندرکاران این شاخه از صنعت توریسم حاصل کند این صنعت که در ابتدا هرگز تصور رسیدن به چنین موقعیتی را هم نداشت امروزه توانسته 13 درصد از درآمد کل صنعت گردشگری بین المللی. در جهان به خود اختصاص دهد و به رقم 600 میلیارد دلار نزدیک شود.

تورنمت های بزرگ و نفع مالی وسوسه انگیز
جام جهانی 94 آمریکا را می توان نمونه خوبی دانست که همزمان در چندین شهر بزرگ و با حجم تبلیغات زیاد و پوشش رسانه ای گسترده برگزار می شد .

لس آنجلس ، که میزبان بازی فینال هم بود ، در فاصله چند ماه قبل و بعد از برگزاری این مسابقات رقمی در حدود 623 میلیون دلار از محل برگزاری این جام درآمد داشت . در کالیفرنیا به طور کل بیش از 1700 فرصت شغلی پاره وقت ایجاد شد و نیویورک و سان فرانسیسکو و بوستون بر روی هم بیش از یک میلیارد دلار درآمد کسب کردند . آمارها می گویند در سال 94 مصرف اغذیه و نوشیدنی ها و همین طور اشغال هتل ها در آمریکا نسبت به سال قبل از آن 15 درصد رشد داشته است
این به معنای آن است که درآمد چنین افزایش فروش هایی در تمام مجموعه پخش می شود و در سال های بعد خود را به شکل انجام سرمایه گذاری های جدید و ایجاد شعب تازه در نقاط مختلف جهان نشان می دهد . علاوه بر این ها ، جام 1994 مزایای غیر مستقیم بسیاری نیز برای اقتصاد آمریکا به همراه داشت .

دولت انگليس هم پس از يك‌سال از برگزاري بازي‌هاي المپيك اعلام كرد كه برگزاري اين تورنمنت براي انگليس فواید مالي بزرگي را در پي داشته است. اين كشور درآمد حاصل از برگزاري بازي‌هاي المپيك ۲۰۱۲ لندن را ۹ ميليارد پوند معادل ۱۳ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار اعلام كرد. مسئولان انگليسي اعلام كردند كه خاطره برگزاري بازي‌هاي المپيك پس از گذشت يك‌سال و نیم در ذهن مردم اين كشور باقي مانده است و اقتصاد اين كشور پس از ركود طولاني با برگزاري اين بازي‌ها بار ديگر زنده شد.
دولت انگليس درآمد حاصل از برگزاري اين بازي‌ها را ۹ميليارد و ۹۰۰ ميليون پوند اعلام كرد همچنین درآمد گردشگري اين كشور حاصل از توريست در سال ۲۰۱۲ ميلادي از مرز ۶۰۰ ميليون پوند گذشت. البته کارشناسان مالی معتقدند که اروپا بخصوص لندن به دلیل میزبانی دو رویداد بزرگ ورزشی یعنی جام ملت های اروپا والمپیک از سال 2012 تا 2015 میلادی چیزی حدود 3/5 میلیارد پوند از صنعت گردشگری خود در آمد خواهد داشت .

با آغاز المپیک 2008 میلادی در چین، گردشگران زیادی از سراسر جهان به این کشور وارد شدند. البته برگزاری این رویداد ورزشی به نوبه خود تأثیرات مثبتی را نیز بر صنعت گردشگری هنگ‌ کنگ هم داشت.
همچنین مطابق با پیش بینی کارشناسان، درآمد مستقیم حاصل از بازی های المپیک پکن از مرز پنج میلیارد دلار فراتر رفت.
بازیهای المپیک به ماشین پول ساز قدرتمندی تبدیل شده است و به همین دلیل کشورها برای ورود به این میدان با یکدیگر شدیدا رقابت می کنند.
کارشناسان پیش بینی می کردند بازیهای المپیک پکن بیش از 5 میلیارد دلار درآمد مستقیم عاید کشور میزبان و همچنین شرکتهای بزرگ بین المللی کند.

موفقیت جام جهانی 2006 آلمان هم چشمگیر بود . پس از پایان این مسابقات دولت آلمان گزارش داد که در آمد این کشور طی یک ماه برگزاری مسابقات تنها از محل توریسم به بیش از 400 میلیون دلار بالغ شده است .طبق گزارش دیگری این تورنمنت 50 هزار فرصت شغلی تازه در آلمان ایجاد کرد و آثار جانبی حاصل از آن در تمام طول ساعات روز مملو از مشتری بودند و حتی شمار مسافران به این کشور 15 میلیون نفر از رقم پیش بینی شده فراتر رفت .

در مورد بازیهای جام جهانی آفریقای جنوبی ،میانگین رشد جهانی درآمدهای حاصل از صنعت گردشگری براساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی در سال ۲۰۱۲ چهار درصد بود که آفریقای‌ جنوبی با ادامه روند رو به رشد جذب گردشگر به این کشور که پس از جام‌جهانی فوتبال در سال ۲۰۱۰ آغاز شد، درآمدهایش شش‌ونیم درصد بیشتر از میانگین جهانی رشد داشته است.
در جریان برگزاری این مسابقات ۳۰۹ هزار گردشگر به آفریقای‌جنوبی سفر کردند که در این میان ۶۲ درصد آنها از دو قاره‌ اروپا و آفریقا به این کشور سفر کرده بودند. بیشتر این گردشگران اولین سفر خود به آفریقای‌جنوبی را تجربه کرده و پیش‌بینی می‌شود که بین ۲۰ تا ۲۵ درصد آنها در طی سال‌های آتی دوباره به این کشور سفر کنند.

برزیل چالش سوددهی با فقر
در آستانه جام جهانی برزیل این کشورکه جزوو 10 کشور برتر اقتصادی دنیاست با چالش فقرو هزینه ها مواجه است اما توریسم و چشم انداز روشن آن نویدیست که مردم شهرهای برزیل به خود می دهند. هرچند که معضلاتی مثل توریسم جنسی و بهره گیری جنسی از کودکان جامعه برزیل را تهدید می کند.
پیش بینی می شودبا برگزاری رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال 600 هزار مسافر خارجی برای تماشای مسابقات به برزیل سفر خواهند کرد.
مقامات گردشگری برزیل پیش‌بینی می‌کنند، میزبانی مسابقات جام‌جهانی فوتبال در سال 2014 برای این کشور نزدیک به 11 میلیارد دلار از محل ورود گردشگر خارجی و داخلی درآمد ایجاد می‌کند.

مرکز گردشگری برزیل پیش‌بینی کرد با آغاز مسابقات جام جهانی فوتبال - از 12 ژوئن تا 13 جولای - نزدیک به 600 هزار مسافر خارجی برای تماشای مسابقات فوتبال به این کشور سفر کنند و در این مدت حدود 3 میلیارد دلار ارز خارجی وارد برزیل می‌شود.
همچنین این مرکز پیش‌بینی کرد، 3 میلیون شهروند برزیلی نیز برای تماشای مسابقات در 12 شهر برزیل در رفت‌وآمد باشند و هزینه‌های جابجایی و اسکان آنان به 8 میلیارد دلار برسد.

در سال 2012 گردشگری برزیل رشد 15 درصدی را تجربه کرد
چین در سال ۲۰۱۲ نیز حدود ۴۰۸ میلیارد دلار از محل صنعت گردشگری درآمد داشت. در همین زمان نیز تعداد گردشگران خارجی این کشور حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است. در همین سال چین میزبان ۱۳۳ میلیون گردشگر خارجی بود که حداقل بیش از نیمی از آن‌ها حداقل یک شب در این کشور اقامت کرده‌اند.
پس از چین‌، روسیه با رشد ۲۸ درصدی و تایلند با رشد ۲۷ درصدی در رتبه دوم و سوم موفق‌ترین کشورهای جهان در کسب درآمد از محل صنعت گردشگری قرار دارند. در رتبه‌های بعدی موفق‌ترین کشورهای جهان از نظر کسب درآمد از محل صنعت گردشگری نیز هنگ‌کنگ با رشد ۲۵ درصدی در رتبه چهارم، ترکیه با رشد ۲۲ درصدی در رتبه پنجم، ژاپن با رشد ۱۹ درصدی در رتبه ششم‌، انگلیس با رشد ۱۸ درصدی در رتبه هفتم ‌، یونان و برزیل با رشد ۱۵ درصدی به طور مشترک در رتبه هشتم، هند با رشد ۱۴ درصدی در رتبه نهم و در نهایت مالزی با رشد ۱۳ درصدی در رتبه دهم قرار گرفتند.

سود حاصل از گردشگران برزیلی و خارجی طی جام کنفدراسیون‌ها برگزار شد، حدود ۳۲۱ میلیون دلار بود.

سود پیش‌بینی شده برای شهرهای میزبان جام جهانی برحسب دلار امریکا به این ترتیب است: سائوپائولو ۱/۶۷ میلیون، ریودوژانیرو ۱/۵۳ میلیون، برزیلیا ۶۷ میلیون، بلوهوریزونته ۶۷ میلیون، فورتالزا ۶۶ میلیون، سالوادور ۶۵ میلیون، ریسیف ۴۴ میلیون، پورتو الگره ۴۱ میلیون، کوریتیبا ۳۸ میلیون، ناتال ۳۷ میلیون، کویابا ۲۹ میلیون و مانائوس ۲۰ میلیون.

با تمام این تفاسیر هنوز خیابا نهای شهرهای بزرگ برزیل مملو از معترضانی است که به هزینه های برگزاری این مسابقات اعتراض دارند حال باید دید با اتمام این بازی های و بعد از حساب و کتاب دولتمردان برزیل آیا گردشگری می تواند از خجالت مردم برزیل در آید و یا اینکه این جام فقط یک خاطره خوش را در ذهن کودکان فقیر برزیل باقی خواهد گذاشت.

برچسب ها: جام جم ، فقیر ، کودکان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: