کد خبر: ۲۴۵۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 13
از مردم تقاضا مي‌کنيم اگر خواهان سلامت خود هستند درخواست تجويز بي‌مورد آنتي‌بيوتيک نکنند و پزشک را براي تجويز بي‌مورد آنتي‌بيوتيک تحت فشار و معذوريت قرار ندهند
شفاآنلاین>سلامت>ﻣﺼﺮف ﺑﯽ‌روﯾﻪ و ﺑﯽ‌ﻣﻮرد آﻧﺘﯽ‌ﺑﯿﻮﺗﯿﮏ، ﻋﻮارض ﻓﺮد‌ي و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺧﺎص ﺧﻮد را دارد.آنتي‌بيوتيک‌ها داروهايي هستند که به بيماران براي مقابله با عفونت‌هايي که عامل باکتريايي دارند با کشتن يا توقف رشد باکتري‌ها، کمک مي‌کنند. 

فقط زماني که عامل ايجادکننده عفونت، باکتري‌ها باشند اين داروها موثر هستند. آنتي‌بيوتيک‌ها هيچ اثري بر عفونت‌هايي که ناشي از ويروس‌ها باشند، ندارند. و در برخي از بيماري‌ها مانند سرماخوردگي و بيماري‌هاي تنفسي ساده نيازي به مصرف آنتي‌بيوتيک نيست.

استفاده از آنتي‌بيوتيک‌ها در بيماري‌هاي ويروسي، استفاده نکردن از آنتي‌بيوتيک طبق دستور پزشک، خود درماني و کامل نکردن دوره درمان از جمله عوامل ايجادکننده مقاومت آنتي‌بيوتيکي هستند. طولاني‌تر و پيچيده‌ترشدن بيماري، نياز به داروهاي گرانتر و با عوارض بيشتر و حتي عفونت مقاوم منجر به مرگ از عواقب مقاومت آنتي‌بيوتيکي هستند.

در صورت داشتن بيماري ويروسي از پزشک تقاضاي آنتي‌بيوتيک نکنيد و پزشک را براي تجويز آنتي‌بيوتيک تحت فشار قرار ندهيد.

 دوره درمان را حتي در صورت بهبودي، کامل کنيد. در غير اين صورت باکتري‌ها به‌طور کامل از بين نمي‌روند و باکتري‌هاي باقيمانده باعث عفونت مجدد مي‌شوند که ممکن است اين بار مقاوم شده و ديگر به آنتي‌بيوتيک‌ها جواب ندهند.

آنتي‌بيوتيک را به اندازه و به موقع مصرف کنيد و براي روز مبادا ذخيره نکنيد. زيرا آنتي‌بيوتيک تجويزي روي همان عفونت به‌خصوص موثر و صرفا براي شما در آن ايام تجويز شده است. دارو را در ساعاتي که توسط پزشک يا داروساز معين شده، مصرف کنيد. 

آنتي‌بيوتيک‌ها زماني موثر خواهند بود که به‌طور منظم مصرف شوند. حتي اگر علائم شما يکسان باشد آنتي‌بيوتيک‌هاي خود را به ديگران پيشنهاد نکنيد، زيرا ممکن است براي آنها مناسب نباشد.در مورد نحوه مصرف صحيح آنتي‌بيوتيک‌ها با پزشک يا داروساز مشاوره کنيد. 

مصرف نادرست اين داروها مي‌تواند جذب آنها را تحت‌تاثير قرار داده و باعث کاهش يا حذف اثر آنها شود. از مردم تقاضا مي‌کنيم اگر خواهان سلامت خود هستند درخواست تجويز بي‌مورد آنتي‌بيوتيک نکنند و پزشک را براي تجويز بي‌مورد آنتي‌بيوتيک تحت فشار و معذوريت قرار ندهند.آرمان ملی 

غلامرضا زمانی 

متخصص جراحی عمومی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: