کد خبر: ۲۴۵۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 12
این واکسن که اروبو نام دارد به دست شرکت داروسازی مرک در آلمان ساخته شده است. زمینه برای تایید اروبو در ماه اکتبر (مهر-آبان) فراهم شد
شفا آنلاین>سلامت>اتحادیه اروپا دیروز دوشنبه نخستین واکسن ساخته شده را برای ویروس مرگبار ابولا، تایید کرد.

به گزارش شفا آنلاین، این واکسن که اروبو (Ervebo) نام دارد به دست شرکت داروسازی مرک (Merck) در آلمان ساخته شده است. زمینه برای تایید اروبو در ماه اکتبر (مهر-آبان) فراهم شد. در این ماه کمیته‌ای که توسط آژانس دارویی اروپا تشکیل شده بود، صدور یک مجوز بازاریابی مشروط اتحادیه اروپا را برای این واکسن پیشنهاد کرد. مجوزهای بازاریابی مشروط برای داروها و درمان‌هایی صادر می‌شود که نیاز پزشکی رفع نشده‌ای را برای بیماران برطرف می‌کنند. این نوع داروها سریعتر از داروهای جدید دیگر تایید شده و برای تایید آن‌ها به جمع‌آوری و تحلیل داده‌های کمتری نیاز است.

تایید این واکسن اگرچه اهمیت فراوانی دارد اما به این زودی‌ها چیزی را تغییر نخواهد داد. سازمان بهداشت جهانی(WHO) در ماه اکتبر (مهر-آبان) اعلام کرد که دُزهای مجاز اروبو تا اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی در اختیار مردم جهان قرار نخواهد گرفت. در این مدت، افراد مقیم مناطق آسیب پذیر به واسطه برنامه‌های آزمایشی موجود، به این واکسن دسترسی خواهند داشت.  

ابولا یک ویروس نادر اما کشنده است که باعث بروز خونریزی در داخل و خارج بدن بیمار می شود. به محض ورود و پخش شدن این ویروس در بدن، ویروس شروع به آسیب رساندن به سیستم ایمنی بدن می کند. در نهایت این ویروس باعث کاهش سلول‌های عامل لخته شدن خون می‌شود.

این قضیه منجر به تشدید و غیرقابل کنترل شدن خونریزی می‌شود. این بیماری به نام تب هموراژیک ابولا نیز شناخته شده است و ۹۰ درصد از افراد مبتلا را به کام مرگ می‌کشاند.

ویروس ابولا از طریق تماس پوست یا مایعات بدن یا حیوانات آلوده مانند میمون، شامپانزه و یا خفاش میوه منتقل می‌شود. سپس به همین شکل از فردی به فردی دیگر منتقل می شود.

اغلب افرادی که از این بیماران مراقبت می‌کنند و یا بعد از مرگ او را دفن می‌کنند ممکن است به بیماری ابولا دچار شوند. راه دیگر ابتلا به ابولا لمس کردن سوزن یا سطوح آلوده به ویروس است. این ویروس از طریق هوا، آب یا غذا منتقل نمی‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: