کد خبر: ۲۴۵۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 10
هپاتيت B مزمن، يک بيماري خطرناک است و بايد تحت درمان دارويي قرار گيرد تا به شرايط خطرناکي مانند نارسايي کبدي، سيروز و سرطان کبد تبديل نشود
شفاآنلاین>سلامت>هپاتيت B حاد، يک عفونت ويروسي کوتاه مدت است که در طول شش ماه اول بعد از آنکه بيمار در معرض ويروس هپاتيت قرار گرفت، ايجاد مي‌شود. عفونت حاد در اکثر موارد بهبود مي‌يابد و تنها در کمتر از 5 درصد مي‌تواند مزمن شود.

هپاتيت B مزمن، يک بيماري خطرناک است و بايد تحت درمان دارويي قرار گيرد تا به شرايط خطرناکي مانند نارسايي کبدي، سيروز و سرطان کبد تبديل نشود.زنان باردار حتما آزمايش هپاتيت B را انجام دهند تا در صورت ابتلاي مادران، اقدام لازم براي پيشگيري از ابتلا نوزاد به بيماري، انجام گيرد.

 اين بيماري در مورد ابتلا مادرزادي با درگيري نوزاد، اکثرا مزمن مي‌شود و علامت‌دار نيست.هرچند علائم حاد بيماري به‌صورت علائم سرماخوردگي و درد بدن و خستگي است، اما ساير علائم بيماري شامل کم‌اشتهايي، حالت تهوع، خستگي و بي‌حالي شديد، تب، ضعف و سوزش عضلات، زردشدن رنگ پوست و سفيدي چشم‌ها، تيره‌شدن رنگ ادرار، خاکستري يا روشن شدن رنگ مدفوع، درد در ناحيه شکم و اطراف ناف است.

 گاه هيچ علامت واضحي وجود ندارد و بيماري به آهستگي مزمن مي‌شود.95 درصد افراد مبتلا به هپاتيت B حاد سلامت خود را باز يافته و نسبت به آن ايمني پيدا مي‌کنند ولي 5 درصد مبتلايان تبديل به ناقل مي‌شوند و درصدي از ناقلين گرفتار نوعي بيماري به‌نام هپاتيت B مزمن يا سرطان کبد خواهند شد.

راه مطمئن و موثر پيشگيري اين بيماري، واکسيناسيون است. واکسن اين بيماري در 3 تزريق زيرپوستي طي دوره‌هاي 6 ماهه زده مي‌شود که 90 تا 95 درصد ايمني‌زايي دارد.افراد شاغل در حرفه‌هاي پزشکي، دندانپزشکي، کساني که يکي از اعضاي نزديک خانواده‌اش به هپاتيت دچار است، معتادان تزريقي و بيماران مبتلا به نارسايي کليه که از دستگاه همودياليز استفاده مي‌کنند؛ همواره بيشترين افراد در معرض خطر هستند.

هپاتيت B مزمن فعال که با اختلال آنزيم‌هاي کبد و سطح مثبت و بالاي ويروس همراه است، مي‌تواند به نارسايي کبد و سرطان کبد منجر شود. لذا درمان آن لازم است. همچنين نياز است از نظر عوارض کبدي به‌صورت دوره‌اي بررسي شود.

در حالت ناقل که آنزيم‌هاي کبد نرمال هستند اما ويروس در بدن وجود دارد و به کبد آسيب نمي‌زند، نياز به درمان نيست اما بررسي دوره‌اي از نظر عوارض احتمالي لازم است.بيماران نياز به رژيم درماني خاصي ندارند اما در کل مصرف قهوه مي‌تواند به التيام آسيب‌هاي کبدي کمک کند.آرمان ملی 

دکتر محمد امانی 

فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: