کد خبر: ۲۴۵۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 09
محققان اخیرا با کمک مسعود روحی استاد و پژوهشگر ایرانی دانشگاه "جانز هاپکینز" موفق به توسعه سیستمی شده‌اند که می‌تواند مشکلات کلامی مرتبط با نارسایی کبد را تنها با کمک یک سیستم شناسایی کنند
شفا آنلاین>سلامت>اخیرا پژوهشگران دانشگاه "جانز هاپکینز" آمریکا به رهبری "مسعود روحی‌زاده "پژوهشگر ایرانی موفق به توسعه سیستم هوش مصنوعی شده‌اند که می‌تواند مشکلات کلامی مرتبط با نارسایی کبدی را شناسایی کند.

به گزارش شفا آنلاین، هوش مصنوعی می‌تواند علائم کوچکی که نشان دهنده نارسایی کبد است را تشخیص دهد. محققان اخیرا با کمک مسعود روحی استاد و پژوهشگر ایرانی دانشگاه "جانز هاپکینز" موفق به توسعه سیستمی شده‌اند که می‌تواند مشکلات کلامی مرتبط با نارسایی کبد(Liver failure) را تنها با کمک یک سیستم شناسایی کنند. محققان در مطالعه خود یافته‌هایی را پیدا کردند که نشان می‌دهد این عملکرد شناختی پس از پیوند کبد ممکن است ترمیم شود.

پژوهشگران در این مطالعه که در مجله "npj Digital Medicine " منتشر شد، نحوه استفاده از پردازش زبان طبیعی(NPL) را برای ارزیابی نمونه‌های پیام الکترونیکی از بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کبدی توضیح دادند.

پردازش زبان‌های طبیعی یکی از زیرشاخه‌های با اهمیت در حوزه گسترده علوم رایانه و هوش مصنوعی است که به تعامل بین کامپیوتر و زبان‌های(طبیعی) انسانی می‌پردازد. بنابراین پردازش زبان‌های طبیعی بر ارتباط انسان و رایانه متمرکز است. پس چالش اصلی و عمده در این زمینه درک زبان طبیعی و ماشینی کردن فرایند درک و برداشت مفاهیم بیان‌ شده با یک زبان طبیعیِ انسانی است.

این بیماری با ناهنجاری‌های شناختی زودگذر همراه است. این موارد شامل کاهش بازه زمانی توجه، از دست دادن حافظه و کاهش توانایی فرد برای تشخیص و پاسخ دادن به محیط اطراف خود است و این موضوعات به دلیل نقص در کبد رخ می‌دهد که طی آن کبد دیگر نمی‌تواند به درستی سموم خون را از خون خارج کند و به آنها اجازه می‌دهد از سد خونی مغزی عبور کنند.

سد خونی مغزی یا در اصطلاح پزشکی(BBB) محدوده جدا کننده بین مایع برون‌سلولی مغز در سیستم اعصاب مرکزی و جریان خون گردشی در بدن است.

حدود ۲۰ درصد از بزرگسالان مبتلا به نارسایی مزمن کبد به بدترین شکل اختلال شناختی و انسفالوپاتی کبدی حاد مبتلا خواهند شد و به همین دلیل میزان مرگ و میر بر اثر این بیماری سالیانه حدود ۴۳ درصد در جهان است.

انسفالوپاتی کبدی(Hepatic encephalopathy) طیف وسیعی از اختلالات سیستم عصبی مرکزی را شامل می‌شود، این اختلال‌ها به دنبال آسیب‌های شدید کبدی و نارسایی‌های کبدی  رخ می‌دهد. علت این اختلال ناتوانی کبد در تولید و دفع اوره از آمونیاک است. آمونیاک بر سیستم عصبی مرکزی اثر تضعیف‌کننده‌ای دارد.

"داگلاس موگول" یکی از پژوهشگران این مطالعه در بیانیه مطبوعاتی گفت: ما در حال حاضر روشی مطمئن برای شناسایی ناهنجاری‌های شناختی در بیمارانی که نیاز به پیوند کبد دارند نداریم. یافته‌های ما نشان می‌دهد که پردازش زبان طبیعی ممکن است تشخیص زودهنگام مسائل شناختی را فراهم کند و ما را در مدیریت این مسئله راهنمایی کند و علاوه بر این به بهبود کیفیت زندگی بیماران تا زمان اهدای عضو نیز کمک کند.

مسعود روحی زاده پژوهشگر ارشد این مطالعه گفت: تحقیقات بیشتری لازم است اما ما امیدواریم که فناوری ما به ابزاری با ارزش برای تشخیص بیماران تبدیل شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: