کد خبر: ۲۴۵۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 07
در حالی که هزینه خرید تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و دندانپزشکی ۱۰۰ درصد افزایش داشته تعرفه ها در سال ۹۸ فقط ۸ درصد افزایش داشته که این مسئله در کوتاه مدت و دراز مدت نتایج منفی را در پی خواهد داشت
شفا آنلاین>سلامت>عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: سیاست دولت‌ها باعث شده هزینه درمان و سلامت مردم از جیب جامعه پزشکی پرداخت شود.

به گزارش شفا آنلاین، جواد مولایی عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: در حالی که هزینه خرید تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) و آزمایشگاهی و دندانپزشکی ۱۰۰ درصد افزایش داشته تعرفه ها در سال ۹۸ فقط ۸ درصد افزایش داشته که این مسئله در کوتاه مدت و دراز مدت نتایج منفی را در پی خواهد داشت.

وی گفت: هرچند که عدم افزایش تعرفه باعث نمی‌شود که در کیفیت خدمات تنزلی ایجاد شود و جامعه پزشکی علیرغم بی مهری‌های دولت و سیاستمداران همه توان خود را در خدمت به مردم به کار خواهد گرفت اما متاسفانه سیاست دولت‌ها باعث شده هزینه درمان و سلامت مردم از جیب جامعه پزشکی پرداخت شود.

مولایی گفت: چطور ممکن است هزینه‌ تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشگاهی چند برابر شود ولی تعرفه‌ها هیچ افزایشی پیدا نکند؟

عضو شورای عالی نظام پزشکی(Medical System) تصریح کرد: جامعه پزشکی انتظار تعرفه‌گذاری واقعی و عادلانه و منطقی را دارد که این تعرفه واقعی و هزینه‌ها را نباید فقط مردم پرداخت کنند بلکه بیمه‌ها باید بپردازند. در کشورهای پیشرفته رابطه مالی بین پزشک و بیمار بسیار کم است چون که چند برابر مبلغ پرداختی را بیمه ها پرداخت می‌کنند.

وی گفت: اما متاسفانه در ایران دولت تعرفه واقعی را اجرا نمی‌کند و بیمه‌ها به وظیفه خود عمل نمی‌کنند و مطالبات را پرداخت نمی‌کنند در رسانه ها نیز به تخریب جامعه خدوم و ایثارگر پزشکی می‌پردازند که نه که مجموعه این عوامل نهایتاً به مردم و سلامت جامعه و کیفیت درمان آسیب می‌زند.

مولایی تاکید کرد: سازمان نظام پزشکی طبق بند ک ماده ۳ قانون سازمان نظام پزشکی تصمیم گرفته است به اظهارنظر و مشارکت فعال در زمینه تعرفه‌ها بپردازد و با حضور کارشناسان اقتصادی و با فرمول های علمی تعرفه‌های واقعی را محاسبه کند و در اختیار شورای عالی بیمه قرار دهد از مزایای این کار این است که مردم و رسانه‌ها در جریان قرار می‌گیرند که جامعه پزشکی ایثار گرانه به مردم سوبسید پرداخت می کند و ویزیت پزشک که مثلاً حدود ۱۰۰ هزار تومان است ولی پزشک سی هزار تومان دریافت می‌کند یعنی بقیه این هزینه به مردم سوبسید و یارانه داده می‌شود و مزیت دیگر این است که یک مبنای علمی و عادلانه و واقعی در اختیار شورای عالی بیمه قرار می‌گیرد تا با دقت بهتر و بیشتری تصمیم گیری کند.

وی افزود: سازمان نظام پزشکی با حضور کارشناسان و صاحب نظران با فرمول های علمی در حال محاسبه تعرفه واقعی است و در طول هفته آینده آن را اعلام خواهد کرد.

مولایی گفت: قانونگذار بر اساس بند الف ماده قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور و شورای عالی بیمه را موظف به رعایت قیمت واقعی در جهت تقویت رفتارهای مناسب بهداشتی و درمانی کرده است. مطابق ماده ۸ قانون بیمه همگانی قیمت واقعی تعرفه عبارت است از قیمت تمام شده خدمات به اضافه سود سرمایه و دارایی‌های ثابت که در بخش دولتی سود سرمایه منظور نخواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: