کد خبر: ۲۴۵۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - 2019October 31
پایداری و دوام پیوند سلول‌های بنیادی در افراد جوان‌تر بیشتر است و هرچه سن اهداکننده سلول‌های بنیادی پایین‌تر باشد برای فرد گیرنده بهتر است و روند بهبودی بیماری ارتقاء پیدا می‌کند
شفاآنلاین>سلامت>مدیرعامل سابق سازمان انتقال خون گفت: بانک سلول‌های بنیادی خونی با پذیره‌نویسی از ۵۰ هزار نفر ظرف دو سال آینده تشکیل می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، علی‌اکبر پورفتح‌الله مدیرعامل سابق سازمان انتقال خون کشور، با اشاره به تشکیل بانک سلول‌های بنیادی در کشور اظهار کرد: بانک پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی طی دو سال آینده در سازمان انتقال خون<Blood> کشور تشکیل می‌شود و در این طرح بانک سلول‌های بنیادی خون با ۵۰ هزار نفر از افراد داوطلب پذیره‌نویسی جهت اهدای سلول‌های بنیادی خونساز خود مشغول به فعالیت می‌شود.

مدیرعامل سابق سازمان انتقال خون کشور ادامه داد: برای تشکیل بانک سلول‌های بنیادی خونساز سعی می‌شود که از افراد زیر ۳۵ سال استفاده و برای این طرح انتخاب شود، زیرا پایداری و دوام پیوند سلول‌های بنیادی در افراد جوان‌تر بیشتر است و هرچه سن اهداکننده سلول‌های بنیادی پایین‌تر باشد برای فرد گیرنده بهتر است و روند بهبودی بیماری ارتقاء پیدا می‌کند. همچنین کیفیت درمان بیماری‌ها با پیوند سلول‌های بنیادی افراد جوان بیشتر از داوطلبان اهداکننده سلول بنیادی میانسال است.

او تأکید کرد: در هنگام اهدای پلاکت به روش فرزیست، اهدای مستقیم فرزیست نیز انجام می‌شود و از اهداکنندگان داوطلب اهدای سلول‌های بنیادی خونساز در تشکیل بانک خون، آزمایش سازگاری نصری گرفته می‌شود.

پورفتح‌اللّه بیان کرد: این امکان در سراسر کشور وجود دارد که پلاکت‌های سازگاری نصری تولید شود، زیرا این پلاکت‌ها نقش مهمی در ارتقای کیفیت دارو‌ها و درمان بیماران نیازمند سلول‌های بنیادی خونی دارند.

مدیرعامل سابق سازمان انتقال خون کشور گفت: ۸۰ درصد از مقاومت‌های پلاکتی ناشی از آنتی‌ژن‌های پلاکتی با روش جدید و سلول‌های بنیادی برطرف می‌شود و در نتیجه کیفیت درمان با استفاده از پلاکت‌های سازگاری نصری ارتقا پیدا می‌کند.

او یادآوری کرد: ظرف ۲ سال آینده با تشکیل بانک سلول‌های بنیادی خونی و فراهم‌آوری پلاکت‌های سازگاری نصری ایران مانند معدود کشور‌های توسعه‌یافته به این تکنولوژی دست پیدا می‌کند و این اقدام در زمینه کیفیت درمان بیماران خونی و نیازمند به سلول‌های بنیادی افزایش پیدا می‌کند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: