کد خبر: ۲۴۵۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - 2019October 30
باید برای تمام کارکنان این مرکز از نقطه صفر تا ۱۰۰ یعنی از مرحله جمع آوری زباله گرفته تا انتقال، تفکیک، پردازش و ... پرونده پزشکی تشکیل شود و معاینه‌های سلامت بر روی آنها انجام شود
شفاآنلاین>سلامت>مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: بیش از ۱۵ سال است که در جلسات مربوط به ساماندهی وضعیت مرکز حلقه‌دره شرکت می‌کنیم و در تمامی این سال‌ها مصوباتی در خصوص مدیریت شیرابه و دفن اصولی پسماند این مرکز ابلاغ شده ولی اغلب در مرحله کاغذ باقی مانده و عملیاتی نشده است.

به گزارش شفاآنلاین،مقصود جعفرنیا ، گفت: با توجه به عوارض زیست محیطی فعالیت مرکز دفن زباله حلقه دره، نظارت بر آنچه در این مرکز اتفاق می‌افتد، به عهده محیط زیست <the environment>استان است و دانشگاه علوم پزشکی برای جلوگیری از موازی کاری، تا کنون به این حوزه ورود نکرده است.

وی ادامه داد: البته دانشگاه علوم پزشکی در کارگروه پسماند استان عضو است و در جریان مصوبات ابلاغی این کارگروه به شهرداری و سازمان پسماند قرار می‌گیرد.

این مسئول با اشاره به اینکه مشکل شیرابه و بوی بد مرکز دفن زباله حلقه دره مربوط به یکی دو سال اخیر نیست و به سالیان قبل‌تر برمی‌گردد، تصریح کرد: بیش از ۱۵ سال است که در جلسات مربوط به ساماندهی وضعیت این مرکز شرکت می‌کنیم و در تمامی این سال‌ها مصوباتی در خصوص مدیریت شیرابه و دفن اصولی پسماند این مرکز ابلاغ شده ولی اغلب در مرحله کاغذ باقی مانده و عملیاتی نشده است.

جعفرنیا با اشاره به وجود نگرانی‌هایی در خصوص وضعیت سلامت کارکنان مرکز دفن زباله حلقه دره وجود  دارد، توضیح داد: باید برای تمام کارکنان این مرکز از نقطه صفر تا ۱۰۰ یعنی از مرحله جمع آوری زباله گرفته تا انتقال، تفکیک، پردازش و ...  پرونده پزشکی تشکیل شود و معاینه‌های سلامت بر روی آنها انجام شود.

وی ادامه داد: این فرایند به صورت مقطعی در طول سال‌های گذشته انجام شده ولی هیچ وقت مستمر نبوده بنابراین انتظار ما از سازمان پسماند این است که در این خصوص با حساسیت بیشتری عمل کند.

جعفرنیا گفت: برخی از کارکنان مرکز دفن زباله حلقه دره از اتباع خارجی هستند که برای آنها نیز باید پرونده پزشکی تشکیل شود چون انتشار آلودگی به این کاری ندارد که کارگری که در مرکز حلقه دره مشغول به کار است ایرانی است یا خارجی فاقد مجوز کار.

این مسئول ادامه داد: اگر کارگران مرکز دفن زباله حلقه دره سلامت نباشند، آلودگی و بیماری را به داخل شهر و مکان‌های مسکونی برده و از این طریق آلودگی در بعد وسیعی منتشر می‌شود.

مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی نه تنها در خصوص وضعیت سلامت کارکنان این مرکز بلکه در خصوص انتشار بوی نامناسب ناشی از دفن زباله، آلودگی ناشی از نفوذ شیرابه به منابع آب‌های زیرزمینی و آلودگی محیط اطراف این مرکز نگران است ولی چون محیط زیست استان در این حوزه‌ها ورود کرده، دانشگاه علوم پزشکی کار موازی انجام نمی‌دهد.

جعفرنیا  در پاسخ به اینکه آیا تحقیقاتی در خصوص احتمال شیوع بیماری‌های خاص در بین ساکنان اطراف مرکز دفن حلقه دره صورت گرفته یا خیر توضیح داد: زمانی که این مرکز ایجاد شد در اطرافش واحدهای مسکونی زیادی وجود نداشت و به همین دلیل طرح های پیوست سلامت برای آن تعریف نشد ولی با توجه به اینکه طی سال‌های قبل واحدهای مسکونی زیادی در اطراف این مرکز ایجاد شده، نیاز این طرح‌ها احساس می‌شود.

وی گفت: با توجه به اینکه تا کنون گزارشی در خصوص شیوع بیماری‌های خاص در میان ساکنان محدوده این مرکز ارسال نشده، تحقیقاتی هم در این خصوص صورت نگرفته است.ایسنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: