کد خبر: ۲۴۵۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - 2019October 29
کاردرمانی علم استفاده از فعالیت های هدفمند در افراد مبتلا به بیماری ها و اختلالات جسمی حرکتی و روانی اجتماعی، ناتوانی های رشدی و سالمندان به منظور پیشگیری از ناتوانی، حفظ حداکثر استقلال و کسب سلامتی است
شفا آنلاین>سلامت>مدیر گروه کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: کاردرمانی با فعالیت های روزمره بیماران ارتباط مستقیم و تنگاتنگی دارد و برای بیماران و سیستم سلامت ارزشمند است.

به گزارش شفا آنلاین، مینو کلانتری، گفت: کاردرمانی علم استفاده از فعالیت های هدفمند در افراد مبتلا به بیماری ها و اختلالات جسمی حرکتی  و روانی اجتماعی، ناتوانی های رشدی و سالمندان به منظور پیشگیری از ناتوانی، حفظ حداکثر استقلال و کسب سلامتی است.

وی ادامه داد: کاردرمانگر با استفاده از رشته های علمی فیزیولوژی ، بیومکانیک و روانشناسی(Psychology) یک برنامه جامع درمانی که تمام ابعاد روحی، جسمی و ذهنی را در بربگیرد متناسب با هر بیمار ارائه می دهد و محیط را متناسب با شرایط فرد، با امکانات مختلفی تجهیز می کند تا  توانایی انجام مستقل فعالیت های روزانه را کسب کند.

کلانتری با اشاره به اینکه کاردرمانی در بحث پیشگیری و درمان می تواند مداخله نماید، ابراز کرد:  کاردرمانگر در غربالگری و شناسایی به موقع اختلالات ارتباطی، فیزیکی و شناختی کودکان در مدارس یا پیشگیری از ضایعات کار در ارتباط با رعایت اصول ارگونومی در محیط کار می تواند فعالیت کند، همچنین  در بحث درمان گفت تمامی افرادی که نیاز به کسب استقلال در عملکردهای خود دارند باید به کاردرمانی مراجعه کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که چه کسانی حتما باید تحت نظر کاردرمانی باشند، گفت: بیماران مبتلا به تاخیرهای حرکتی، اختلالات و بیماری های عصبی عضلانی ، فلج مغزی ، دیستروفی عضلانی، اختلالات نورولوژیکی در بزرگسالان از جمله ضربه مغزی، ضایعات نخاعی، سکته مغزی، ام اس، پارکینسون ، بیماری های پیشرونده سیستم اعصاب مرکزی، اختلالات ارتوپدی نظیر  ضایعات تاندونی ، شکستگی ها و ضایعات ترمیمی اعصاب محیطی، بیماری های روماتیسمی و سوختگی ها ، اختلالات ذهنی و رشدی کودکان، اختلالات یادگیری، بیش فعالی، اختلالات توجه و تمرکز، مشکلات حافظه، اوتیسم ، افسردگی، اسکیزوفرنی(Schizophrenia)، اضطراب، اختلالات شناختی سالمندی از جمله دمانس و آلزایمر در مراکز کاردرمانی باید تحت درمان قرار گیرند.

مدیرگروه کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: هر بیماری انتظار دارد بتواند در پایان درمان خود به زندگی عادی برگردد و بتواند نقش های فردی خود را به عنوان یک محصل، شاغل، خانه دار، دانشجو...، به درستی و تا حد امکان مستقل انجام دهد. بطور مثال یک بیمار پس از سکته مغزی انتظار دارد مجددا بتواند راه برود، غذا بخورد، نظافت شخصی خود را انجام دهد یا یک دانش آموز پس از درمان شکستگی انتظار دارد دوباره بتواند مداد را به دست بگیرد.

به گفته وی، کاردرمانی با فعالیت های روزمره بیماران ارتباط مستقیم و تنگاتنگی دارد و بسیار برای بیماران و سیستم سلامت ارزشمند است زیرا بار مالی مراقبت از بیماران ناتوان را در جامعه کاهش می دهد.

کلانتری با بیان اینکه این رشته تقریبا صد سال در جهان قدمت دارد و در حال حاضر رشته کاردرمانی در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد، افزود: در سال ۱۳۶۷، اولین ورودی دانشجویان کاردرمانی در مقطع کارشناسی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پذیرش شدند. تا مهر ماه سال ۱۳۷۳ ، تمامی رشته های توانبخشی تحت مدیریت دانشکده پیراپزشکی در ساختمان شماره 2  مستقر و فعالیت می کردند، سپس با تشکیل دانشکده توانبخشی در سال ۷۳ تمامی امور آموزشی به دانشکده منتقل شد. گروه کاردرمانی علاوه بر بخش های کاردرمانی واقع در بیمارستان های دانشگاه، با ایجاد چندین کلینیک تخصصی در زمینه اختلالات جسمی حرکتی و ذهنی در محوطه دانشکده، فضای آموزشی بیشتری برای آموزش بالینی دانشجویان فراهم کرد و پس از پیگیری های منظم مدیریت گروه، در سال ۱۳۸۷ پذیرش دانشجویان کاردرمانی در مقطع ارشد آغاز شد.

وی در پایان یادآور شد: گروه کاردرمانی با همکاری اساتید مجرب توانسته است بخش های تخصصی جهت آموزش بالینی دانشجویان فراهم کند و در حال حاضر خدمات کاردرمانی در بخش سرطان، neurorehab ، NICU ، ارتوپدی، نورولوژی، جراحی های ترمیمی و اعصاب و روان بیمارستان های طالقانی، شهدا، اختر، لقمان و امام حسین(ع)، زیر نظراساتید ارائه می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: