کد خبر: ۲۴۴۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - 2019October 26
ابتلا به اختلال بدشکلي شايع‌ترين اختلال رواني است که اين روزها در شبکه‌هاي اينستاگرامي مشاهده مي‌شود. مبتلايان به اين اختلال، ذهن خود را نسبت به يک يا چند نقص خيالي در وضع ظاهري خود مشغول مي‌کنند
شفاآنلاین>اجتماعی>روانشناسی>يک روانشناس ضمن تشريح برخي از اختلالات رايج در برخي کاربران اينستاگرامي، بيان کرد: اين روزها برخي افراد مبتلا به اختلالات شخصيتي و داراي ناهنجاري‌هاي روحي اقدام به ساخت صفحه‌هايي در اپليکيشن اينستاگرام مي‌کنند تا از اين طريق خود را متفاوت از آنچه هستند، جلوه دهند.

به گزارش شفاآنلاین،گوهريسنا انزاني ،‌ بيان کرد: برخي تحقيقات و پژوهش‌هاي صورت گرفته نشان مي‌دهد که اپليکيشن اينستاگرام به‌عنوان شبکه‌ مهم و تاثيرگذار کنوني شناخته شده است، زيرا افراد با سطوح آگاهي و شرايط سني مختلف مي‌توانند در کوتاه‌ترين زمان به اينترنت وصل و از اين شبکه استفاده کنند.

وي با بيان اينکه کاربران اينستاگرام بايد در استفاده از اين شبکه هوشيار باشند، افزود: اين روزها افراد مبتلا به اختلالات شخصيتي و ديگر اختلالات <Disorders>روحي، در اينستاگرام اقدام به ساخت صفحه‌هايي مي‌کنند که آثار مخرب رواني شديدي روي دنبال‌کنندگان اين صفحه‌ها باقي مي‌گذارد اين درحالي است که اين افراد هيچ تفاوتي نسبت به ساير افراد ندارند، اما سعي مي‌کنند خود را زيبا، باهوش و از نظر کاري موفق نشان دهند و ظاهر جذابي داشته باشند. 

آنها در حقيقت با ناراحتي و نقص قابل توجه در عملکرد اجتماعي شغلي و خانوادگي مواجه هستند، مشکلات خود را نمي‌شناسند و رفتارشان را کاملا عادي مي‌دانند و حتي مي‌توانند براي مخاطبان خود مشکلات جبران‌ناپذيري را ايجاد کنند.

اختلال بدشکلي

اين روانشناس در ادامه ضمن تشريح اختلالات رواني رايج در برخي کاربران شبکه اينستاگرام، گفت: ابتلا به اختلال بدشکلي شايع‌ترين اختلال رواني است که اين روزها در شبکه‌هاي اينستاگرامي مشاهده مي‌شود. مبتلايان به اين اختلال، ذهن خود را نسبت به يک يا چند نقص خيالي در وضع ظاهري خود مشغول مي‌کنند. 

در آينه نگريستن مکرر، افراط در آرايش و پوشش، ورزش‌ها و جراحي‌هاي بسيار زياد، تغيير رنگ پوست، هراس از بدشکلي بدن يعني تمرکز بر يک يا چند بخش بدن، تغيير مکرر لباس و مقايسه ظاهر خود با ديگران که باعث نقص قابل توجه در کارکردهاي آنها مي‌شود از ويژگي‌هاي بارز آنها محسوب مي‌شود.به گفته انزاني، مبتلايان به اختلال بدشکلي دچار کمال‌گرايي هستند؛ اعتماد به نفس پايين آنها باعث مي‌شود به جراحي‌هاي خطرناک زيبايي روي آورند. 

تحقيقات نشان مي‌دهد که حدود 2.5 درصد از زنان و 2.2 درصد از مردان مبتلا به اختلال بدشکلي هستند و صفحه‌هاي زيادي نيز در اينستاگرام دارند.

اين روانشناس با اشاره به اينکه اختلال بدشکلي اغلب از 12-13 سالگي شروع مي‌شود، اظهار کرد: عوامل محيطي،‌ غفلت والدين، آزار ديدن کودک، والدين وسواسي، مشکلات و اختلافات خانوادگي، طلاق، اعتياد و... مي‌تواند موجب بروز اين اختلال شود.

تقریبا همه افرادي که دچار اين اختلال هستند گاهي دچار مشکلات اجتماعي شده و سال‌ها خود را در خانه حبس مي‌کنند، اما شبکه‌هاي اجتماعي براي آنها فرصتي است تا بتوانند از اين راه با ديگران ارتباط برقرار کنند.

بنابر اظهارات انزاني، مردان مبتلا به اختلال بدشکلي در قالب وزنه‌زني زياد، استفاده از پودرها و مکمل‌هاي غذايي، افراط در رژيم غذايي (يعني تا حد آسيب‌رساندن به بدن خود پيش بروند)،‌ از ويژگي بارز آنهاست. آنها از آرامش دروني بسيار پاييني برخوردارند و تصور مي‌کنند ديگران ظاهرشان را به تمسخر مي‌گيرند، لذا با کمک نرم‌افزار فتوشاپ تمامي ويژگي‌هاي خود را تغيير مي‌دهند تا از اين راه اضطراب و افسردگي خود را کاهش و خود را با اعتماد به نفس نشان دهند.

اختلال دو قطبي

وي در ادامه اختلال دوقطبي را يکي ديگر از اختلالاتي معرفي کرد که به‌نظر مي‌رسد در اينستاگرام مشاهده مي‌شود. او گفت: مبتلايان به اين اختلال معمولا در دوره‌هاي شيدايي دچار خلق مهارگسيخته،‌ سرخوش،‌ تحريک‌پذير و انجام فعاليت‌هاي زياد نابه‌هنجار مي‌شوند. 

حداقل سه مورد از نشانه‌هايي مانند افزايش اعتماد به‌نفس، خودبزرگ‌بيني، کاهش نياز به خواب، پرحرفي بيش از حد (لطيفه‌گويي بي‌حد، بازي با کلمات، حرکات مبالغه‌آميز نمايشي،‌ رفتارهاي غضبناک،‌ پرش افکار، حواس‌پرتي) افزايش فعاليت هدفمند و بي‌قراري رواني و حرکتي (مانند گفت‌وگوهاي متعدد و همزمان) افراط در فعاليت‌هاي ناگوار در آنها مشاهده مي‌شود که اين نشانه‌ها در نهايت موجب نقص شديد در کارکرد اجتماعي و شغلي آنها مي‌شود.

اختلال شخصيت ضداجتماعي

اين روانشناس همچنين اختلال شخصيت ضداجتماعي را نيز يکي ديگر از اختلالاتي معرفي کرد که در شبکه‌هاي اجتماعي به کرات مشاهده مي‌شود.

وي با بيان اينکه اختلال شخصيت ضداجتماعي از 15 سالگي بروز مي‌يابد، تاکيد کرد: مبتلايان به اين اختلال به کرات حقوق ديگران را ناديده مي‌گيرند و نقض مي‌کنند.

 افرادي که حداقل سه نوع از رفتارهايي مانند ناتواني در پيروي از هنجارهاي اجتماعي،‌ فريب‌کاري، دروغ‌گويي، استفاده از نام مستعار براي نفع شخصي، تکانشي بودن، تحريک‌پذيري و پرخاشگري زياد، بي‌پروايي و بي‌ملاحظگي نسبت به امنيت خود و ديگران، رانندگي با سرعت غيرمجاز، مست کردن‌هاي مکرر، همدلي پايين، ورود به روابط جديد، خودرايي و از خودراضي بودن، گرايش به مصرف مواد مخدر، ابتلا به اختلال سلوک در دوران کودکي،‌ چرب‌زباني زياد و حرافي را از خود بروز مي‌دهند دچار اين اختلال هستند.

به گفته انزاني، حدود دو تا 3.3 درصد مردان دچار اختلال شخصيت ضداجتماعي هستند.عموما خانواده اين افراد دچار اختلال شخصيت و سوءمصرف مواد مخدر هستند و در جايگاه اقتصادي و اجتماعي پاييني قرار دارند. همچنين فرزندپروري بي‌ثبات و شيوه تربيتي متناقض نيز مي‌تواند ابتلا به اين اختلال را افزايش دهد.

اختلال شخصيت نمايشي

اين روانشناس در ادامه با اشاره به اختلال شخصيت نمايشي تاکيد کرد: توجه‌طلبي مفرط از اوايل بزرگسالي، از بارزترين ويژگي اين اختلال محسوب مي‌شود.

 از ديگر ويژگي‌هاي اين اختلال مي‌توان به زماني که مورد توجه نباشند،‌ بسيار ناراحت مي‌شوند،‌ در تعامل با ديگران رفتار نامناسبي از خود بروز مي‌دهند،‌ هيجانات سطحي و بسيار متغيري دارند،‌ زمان و انرژي زيادي را صرف لباس و آرايش خود مي‌کنند، کلي‌گويي دارند، تظاهر و اغراق در بيان هيجانات آنها و... از ويژگي‌هاي آنهاست. در صورتي مشاهده پنج مورد از علائم مذکور نشان‌دهنده ابتلا به اختلال شخصيت نمايشي است که البته بايد اين نشانگان توسط متخصصان بررسي و از برچسب‌گذاري خودداري شود.

وي با اشاره به اينکه ابتلا به اختلال شخصيت نمايشي در زنان بيش از مردان است، گفت: نقش بازي‌کردن‌هاي زياد همراه با روابط پر دردسر در بين مبتلايان به اين اختلال به کرات مشاهده مي‌شود.

اختلال مرزي

انزاني در ادامه با اشاره به اختلال مرزي بيان کرد: مبتلايان به اين اختلال تلاش مي‌کنند توسط اطرافيان طرد نشوند،‌ رفتارهاي آشفته هويت، ولخرجي و سوءمصرف مواد مخدر و الکل و بروز رفتارهاي پرخطر، احساس پوچي،‌ فکر کردن به مسائل ناگوار،‌ احساس ترس دروني و خشم از ويژگي‌هاي بارز آنهاست. 

اين اختلال نيز از ديگر اختلالات شايعي است که در برخي کاربران شبکه اينستاگرام مشاهده مي‌شود.وي در پايان به والدين توصيه کرد که چنانچه فرزندشان به افرادي (که سعي دارند در فضاي مجازي خود را زيبا، باهوش و از نظر کاري موفق نشان دهند و ظاهري جذابي داشته باشند) گرايش پيدا کرد يا چنانچه فرزندشان رفتارهاي اين چنيني را از خود بروز داد، براي جلوگيري از بروز مشکل‌هاي حاد روحي، فرزندشان را به سرعت به مشاوران و روانشناسان متخصص ارجاع دهند.ایسنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: