کد خبر: ۲۴۴۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - 2019October 25
آگاهی رسانی اولین عاملی است که باید به آن توجه شود، زیرا باعث می‌شود مردم منابع و تأثیرات آلودگی هوا را درک کنند و برای کاهش آلودگی هوا تلاش کنند
شفاآنلاین>سلامت>معمولا راه‌حل‌های کاهش آلودگی هوا بر ترکیبی از روش‌های فناورانه، قوانین و مقررات، تشویق متمرکز شده‌اند.

به گزارش شفاآنلاین، آلودگی<Pollution> هوا از مواد شیمیایی یا ذرات موجود در هوا تشکیل شده است که می‌تواند به سلامتی انسان، حیوانات، گیاهان و حتی ساختمان‌ها نیز آسیب برساند.
 
تاکنون اقدامات مختلفی برای مشکل آلودگی هوا صورت گرفته است، به عنوان مثال در درجه اول تغییر رفتار و نهادینه شدن اقداماتی مورد نیاز است که می‌تواند اوضاع را در بلند مدت و کوتاه مدت بهبود ببخشد.

معمولا راه‌حل‌های کاهش آلودگی هوا بر ترکیبی از روش‌های فناورانه، قوانین و مقررات، تشویق متمرکز شده‌اند.

تمیز کردن دودکش‌ها و لوله‌های اگزوز

منابع اصلی آلودگی هوا نیروگاه‌ها، کارخانه‌ها و وسایل نقلیه هستند آن‌ها دائما دود‌ها و زباله‌های گازی را وارد جو می‌کنند، در نیروگاه‌ها و صنایع تولیدی رسوب‌گیرهای دود الکترواستاتیک استفاده می‌کنند که می‌تواند برای کنترل آلودگی هوا مورد استفاده قرار بگیرد.

نمک زدایی گاز دودکش‌ها (FGD) که معمولا به عنوان جرم گیری از آن‌ها یاد می‌شود، راه حل دیگر فناوری برای حذف گاز‌های اکسید گوگرد دودکش هاست. نیروگاه‌ها نیز با استفاده از فناوری جذب کربن می‌توانند کربن دی اکسید تولید شده را به دام بیندازند، وسایل نقلیه که با موتور‌های بنزینی کار می‌کنند در لوله‌های اگزوز خود مبدل‌های کاتالیزوری دارند تا انتشار گاز‌های خروجی را کاهش دهند، پیشرفت‌های مداوم در تولید بنزین با آلایندگی کمتر و انرژی بیشتر یک راهکار دیگر برای کاهش آلاینده‌های گازی خودروهاست.

قوانین و مقررات برای کنترل آلودگی هوا

برخی از سیاست‌های ملی، ایالتی یا بین المللی می‌توانند برای کنترل آلودگی هوا مورد استفاده قرار بگیرند، قوانین و مقررات همیشه یک معیار عالی برای مقابله با خطر آلودگی هوا ارائه می‌دهند. بسیاری از شهر‌ها و کشور‌هایی که زمانی به شدت آلوده بودند عمدتا به دلیل نهادینه شدن قوانین ضد آلودگی توانستند به هوای پاک برسند. به عنوان مثال در انگلیس به دنبال فاجعه دود غلیظی که در سال ۱۹۵۲ رخ داد و جان هزاران نفر را گرفت دولت قانون هوای پاک را در سال ۱۹۵۶ اجرا کرد.

این قانون محدودیت‌هایی برای سوزاندن زغال سنگ و ساخت دودکش‌هایی بلندتر در صنایع ایجاد کرد همکاری سازمان‌های بین المللی مانند اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و برنامه‌های زیست محیطی اقدامات و دستور العمل‌های هوای پاک را برای کاهش آلودگی هوا تدوین کردند.

پرتکل‌ها و استاندارد‌های کنترل کیفیت هوا از جمله نصب دستگاه‌های کنترل آلودگی یا خرید مجوز انتشار می‌تواند به عنوان راهکار‌های اجرایی برای کاهش اثرات منفی آلودگی هوا مورد استفاده قرار بگیرند.

استفاده از انرژی تجدید پذیر یا منابع انرژی سبز

سوخت فسیلی و زغال سنگ مهمترین عامل در آلودگی هوا هستند، بنابراین انتخاب منابع جایگزین یا تجدید پذیر برای تولید نیرو یک راه حل عملی برای کاهش آلودگی هواست. منابع انرژی جایگزین شامل انرژی باد، انرژی زمین گرمایی، انرژی خورشیدی و نیروگاه آبی است. اگر مردم به جای تکیه بر سوخت‌های فسیلی یا انرژی زغال سنگ بتوانند بر منابع جایگزین تمرکز کنند آلودگی هوا بیش از سه برابر کاهش می‌یابد.

گاز طبیعی سلول‌های سوختی و باتری‌ها می‌توانند جایگزین سوخت‌های فسیلی شوند با این وجود ارزیابی صحیح برخی منابع انرژی جایگزین بسیار مهم است، زیرا گذشته از مزایای آنها برخی با هزینه‌های مختلف زیست محیطی و اقتصادی همراه هستند.

روش‌های پیشگیرانه در سطوح فردی

از روش‌های مختلف می‌توان در سطوح فردی برای کاهش یا جلوگیری از آلودگی هوا استفاده کرد، مهمتر از همه افرادی که از علل و تأثیرات آلودگی هوا آگاه هستند، می‌توانند خانواده، دوستان یا همکاران خود را ترغیب کنند هنگام تردد از اتوبوس، قطار یا دوچرخه استفاده کنند.

برای مسافت‌های کوتاه‌تر پیاده روی بهترین گزینه است با این کار وسایل نقلیه کمتری در جاده و به همین ترتیب میزان انتشار آلاینده‌ها کمتر خواهد بود. صرفه جویی در مصرف انرژی با استفاده صحیح از انرژی نیز یک روش مفید برای کاهش آلودگی هواست. اقدام دیگر استفاده مجدد از وسایلی مانند کیسه‌های پلاستیکی، کاغذ یا بطری‌هاست، زیرا تولید آن‌ها باعث ایجاد آلودگی می‌شود.

افزایش آگاهی از طریق کمپین‌ها

برقراری قوانین ضد آلودگی و پیشرفت‌های فناوری در کم کردن آلودگی کافی نیست، آگاهی رسانی اولین عاملی است که باید به آن توجه شود، زیرا باعث می‌شود مردم منابع و تأثیرات آلودگی هوا را درک کنند و برای کاهش آلودگی هوا تلاش کنند. همان طور که قبلا شاهد فاجعه جدی مانند چرنوبیل بودیم با اقدامات کنونی نیز ممکن است چنین اتفاقی رخ بدهد با این وجود افزایش آگاهی از طریق کمپین‌ها می‌تواند در وهله اول از چنین موقعیت‌هایی جلوگیری کند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: