کد خبر: ۲۴۴۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019October 24
پیری بخشی طبیعی از زندگی است که نمی‌توان از آن جلوگیری کرد. با این حال غذایی که می‌خورید می‌تواند به شما کمک کنند هم در ظاهر و هم در باطن سالم بمانید
شفا آنلاین>سلامت>پیری بخشی طبیعی از زندگی است، با این حال غذایی که می‌خورید می‌توانند به شما کمک کنند، سالم بمانید.

به گزارش شفا آنلاین،  پیری بخشی طبیعی از زندگی است که نمی‌توان از آن جلوگیری کرد. با این حال غذایی که می‌خورید می‌تواند به شما کمک کنند هم در ظاهر و هم در باطن سالم بمانید.

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از سالم‌ترین چربی‌های روی زمین است. تحقیقات نشان داده اند که ممکن است به جلوگیری از بسیاری از بیماری‌های شایع مرتبط با پیری کمک کند.

روغن زیتون همچنین ممکن است به جوان تر شدن پوست شما کمک کند. مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که این ماده دارای اثرات ضد التهابی قوی بر روی پوست بوده و ممکن است آن را از آسیب آفتاب محافظت کند. علاوه بر این، تقریبا ۷۳ ٪ روغن زیتون از چربی اشباع نشده تشکیل شده است که با افزایش خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست همراه است.

شکلات تلخ

آنتی اکسیدان شکلات تلخ نظیر ندارد و حتی از زغال اخته قدرتمندتر است. تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده ممکن است فشار خون را کاهش داده و عملکرد ارتجاعی شریان‌ها را بهبود بخشد. شکلات حاوی آنتی اکسیدان‌هایی به نام فلاونول است که پوست را از آسیب آفتاب محافظت می‌کند و مقدار فلاوانول‌ها در بین انواع مختلف شکلات متفاوت است.

یک مطالعه نشان داده که شکلات تلخ حاوی مقدار زیادی فلاونول، میزان زمانی که افراد می‌توانند تا قبل از غروب آفتاب بیرون باشند را افزایش می‌دهد. مقایسه کاکائوی پرفلاونول و کم فلاونول بر عملکرد پوست نشان داد که افراد با مصرف کاکائو پرفلاونول خون رسانی بهتر به پوست، بهبود ضخامت و آب رسانی بالا را تجربه می‌کنند. به یاد داشته باشید، هرچه کاکائو تلخ‌تر باشد، میزان فلاونول آن بیشتر است.

چای سبز(Green tea)

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدانی است که می‌تواند محافظی دربرابر رادیکال‌های آزاد باشد. آنتی اکسیدان‌ها ساختار‌های رادیکال‌ها را تغییر می‌دهند، بنابراین آن‌ها قادر به ایجاد آسیب نیستند. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان پلی فنول است که می‌تواند با دیابت، مقاومت به انسولین، التهاب و بیماری‌های قلبی مقابله کند. پلی فنول‌ها همچنین می‌توانند به محافظت از کلاژن که پروتئین اصلی پوست شماست کمک کرده و برخی از علائم پیری را کاهش دهد.

در مطالعات صورت گرفته زنانی که به مدت ۸ هفته از کرم‌های چای سبز و مکمل‌های چای سبز استفاده کردند بهبود جزئی در کشش پوست خود داشتند.

ماهی چرب

ماهی چرب ماده غذایی ضد پیری است. چربی‌های امگا ۳ زنجیری در برابر بسیاری بیماری‌های قلبی، التهاب و زخم روده مفید است. آن‌ها همچنین در برابر التهاب و آسیب‌هایی که قرار گرفتن در معرض نور دارد، محافظت ایجاد می‌کنند.

ماهی قزل آلا یکی از محبوب‌ترین انواع ماهی‌های چرب است. این ماده حاوی یک آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی به نام آستاگزانتین بوده که علت رنگ صورتی ماهی است. در یک تحقیق عملی بر روی افراد به مدت ۱۲ هفته با ترکیبی از آستاگزانتین و کلاژن نشان داده شد که کشش و رطوبت پوست آن‌ها بهبود یافته بود.

سبزیجات

سبزیجات بسیار مغذی و کم کالری هستند. آن‌ها حاوی آنتی اکسیدان‌هایی هستند که به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، آب مروارید(Cataracts) و سرطان کمک می‌کنند. بسیاری از سبزیجات از نظر کاروتنوئید‌هایی مانند بتاکاروتن‌ها بسیار سرشارند. این مواد می‌توانند در برابر اشعه آفتاب و رادیکال‌های آزاد که باعث پیری پوست می‌شوند، محافظت ایجاد کنند.

برخی از بهترین منابع بتاکاروتن هویج، کدو تنبل و سیب زمینی شیرین است. بسیاری از سبزیجات سرشار از ویتامین C هستند که برای تولید کلاژن مهم است و اثرات آنتی اکسیدانی قوی دارد. سبزیجات با بیشترین ویتامین C شامل برگ‌های سبز، فلفل، گوجه فرنگی و کلم بروکلی هستند.

در یک مطالعه عملی، با مصرف روزانه ۱۸۰ میلی گرم ویتامین C به مدت ۴ هفته، فعالیت آنتی اکسیدانی پوست داوطلبان ۳۷% افزایش یافته بود. محققان در یک مطالعه دیگر نیز میزان کشسانی و سایر خصوصیات پوستی را در بیش از ۷۰۰ زن ژاپنی اندازه گیری کردند و دریافتند افرادی که بیشتر سبزیجات سبز و زرد می‌خورند، دارای چین و چروک کمتری هستند.

تخم کتان

دانه‌های بذر کتان فواید سلامتی شگفت انگیزی دارند. آن‌ها حاوی لیگنان هستند، که می‌توانند کلسترول، قند خون، انسولین، خطر ابتلا به سرطان پستان و پروستات را کاهش دهند. آن‌ها همچنین منبع خوبی از یک اسید چرب امگا ۳ به نام ALA هستند که از پوست شما در برابر اشعه آفتاب محافظت می‌کند.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی فواید سلامتی چشمگیری را ارائه می‌دهد، که بسیاری از آن‌ها را می‌توان به محتوای بالای لیکوپن آن‌ها نسبت داد. لیکوپن نوعی کاروتنوئید است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و پروستات را کاهش می‌دهد.

در یک مطالعه، خانم‌هایی که ترکیبی از غذا‌های پر لیکوپن و سایر آنتی اکسیدان‌های گیاهی را خوردند، پس از گذشت ۱۵ هفته، در عمق چین و چروک کاهش قابل توجهی داشتند. پخت گوجه فرنگی با چربی‌های سالمی مانند روغن زیتون باعث افزایش قابل توجه جذب لیکوپن در بدن می‌شود.

ادویه جات

ادویه جات علاوه بر اینکه طعم خوبی به غذا اضافه می‌کنند حاوی ترکیبات گیاهی مختلفی هستند که اثرات مفیدی برای سلامتی شما دارد. تحقیقات نشان می‌دهد برخی از ادویه‌ها حتی ممکن است به جوانتر شدن پوست شما نیز کمک کند.

به عنوان مثال دارچین باعث افزایش تولید کلاژن می‌شود، که عامل مهمی در افزایش استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست است.  همچنین ممکن است آسیب‌های پوستی ناشی از قند خون بالا را کاهش بدهد. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که کپسایسین موجود در فلفل‌های قرمز، ممکن است برخی از تغییرات وابسته به سن در سلول‌های پوستی را کاهش دهد.

آب قلم

آب قلم اخیراً در بین افرادی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند، بسیار رواج یافته است. پختن استخوان‌های گوشت قرمز، مرغ یا ماهی ماده معدنی و سایر ترکیبات مفید آن‌ها را آزاد می‌کند. یکی از این ترکیبات کلاژن است که تاثیرات مثبتی بر سلامت ماهیچه‌ها و استخوان‌ها دارد.

هنگام پختن، کلاژن به ژلاتین تجزیه می‌شود، که سرشار از اسید‌های آمینه گلیسین، پرولین و هیدروکسی پرولین است. بدن می‌تواند این اسید‌های آمینه را جذب کرده و از آن‌ها برای ایجاد کلاژن جدید در پوست استفاده کند.

مطالعات کنترل شده نشان داده اند که مصرف کلاژن ممکن است ضمن کاهش چین و چروک، خاصیت ارتجاعی پوست، رطوبت و استحکام پوست را بهبود بخشد. همچنین عمق چین و چروک در زنان یائسه که به مدت ۱۲ هفته مکمل کلاژن را به همراه سایر مواد مغذی پوست مانند ویتامین‌های C و E مصرف کردند، کاهش یافته است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: