کد خبر: ۲۴۴۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019October 24
بیش از ۴٠ درصد زنان بالای ۵٠ سال دچار پوکی استخوان هستند و در سنین بالاتر این میزان به ٧٠ درصد می‌رسد
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم و دبیر علمی سمپوزیم استئوپروز با تاکید بر اینکه اصلاح شیوه زندگی خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد، گفت: بیش از ۴٠ درصد زنان بالای ۵٠ سال دچار پوکی استخوان هستند و در سنین بالاتر این میزان به ٧٠ درصد می‌رسد.

به گزارش شفا آنلاین، افشین استوار در حاشیه سمپوزیم یک روزه «تازه‌های استئوپروز (پوکی استخوان)» افزود: زنان به ویژه در دوران یائسگی بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند.

وی ادامه داد: پوکی استخوان بیماری خاموش است و تا وقتی که شکستگی اتفاق افتد، هیچ علامتی ندارد.

دبیر علمی سمپوزیم استئوپروز اضافه کرد: ایران بالاترین رشد سالمندی را در منطقه دارد و از آنجایی که پوکی استخوان(Osteoporosis) مشکل سالمندی است در آینده نزدیک مسأله بسیار مهمی با عنوان پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از آن در کشور خواهیم داشت.

استوار اظهارداشت: وقتی شکستگی های لگن اتفاق می افتند، ٢٠ تا ۵٠ درصد مواقع بیمار ظرف مدت یک سال فوت می کند که این میزان از فوتی ها از فوتی های ناشی از سرطان بیشتر است.

رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم افزود: در ٨٠ درصد از مواقع فردی که دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می شود به زندگی عادی بازنمی گردند و در ۵٠ درصد موارد افراد برای راه رفتن نیاز به عصا پیدا می کنند.

وی درباره عوامل زمینه ساز پوکی استخوان در جامعه گفت: عواملی مانند تغذیه نامناسب از جمله مصرف کم لبنیات، کلسیم، ویتامین «د» و کمبود پروتئین باعث ایجاد پوکی استخوان می شود.

استوار ادامه داد: یکی از عوامل مهم پوکی استخوان کم تحرکی است؛ ۶٠ درصد از بزرگسالان در کشور ما تحرک کافی ندارند و این مسأله موجب می شود تا این افراد مستعد پوکی استخوان باشند.

رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم اظهارداشت: مصرف سیگار و الکل عوامل دیگر پوکی استخوان است و علاوه بر اینها شرایط پزشکی و بیماری های دیگر به ویژه بیماری های روماتیسمی، سرطان ها، بیماری های غده تیروئید(Thyroid) و پاراتیروئید فرد را مستعد پوکی استخوان می کند.

وی اضافه کرد: مصرف برخی داروها از جمله کورتن ها که در جامعه بی رویه استفاده می شود، نیز فرد را به شدت مستعد پوکی استخوان می کند.

استوار یادآور شد: ٢٠ اکتبر (٢٨مهرماه) روز جهانی پوکی استخوان است و در این روز سعی می شود تا آگاهی عمومی در زمینه عوامل خطر پوکی استخوان، پیامدهای پوکی استخوان که عمدتا مهمترین پیامد آن شکستگی های عمده مانند شکستگی لگن، ستون مهره و شکستگی دست هستند، اطلاع رسانی شود.

سمپوزیم یک روزه «تازه های استئوپروز (پوکی استخوان)» با همکاری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه تهران، دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر، دفتر سلامت جمعیت و خانواده و دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت برگزار شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: