کد خبر: ۲۴۴۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019October 24
فخ همراه با درد در ناحيه لگن شايد نشانه‌اي از ابتلا به سرطان تخمدان باشد. به‌خصوص اگر با علائم ديگري مثل احساس سيري زودرس در حين غذاخوردن و نياز ناگهاني و مکرر به اجابت مزاج، همراه باشد
شفاآنلاین>سلامت>نفخ يک مشکل گوارشي رايج است که بسياري از افراد آن را تجربه مي‌کنند. اگرچه در بسياري از موارد، بدون هيچ اقدام خاصي، اين مشکل از بين مي‌رود اما مي‌تواند به يک معضل جدي براي سلامت هم تبديل شود. 

به گزارش شفاآنلاین،در برخي از شرايط نفخ ديگر يک علامت مزاحم نيست و مي‌تواند نشانه‌هاي نگران‌کننده‌اي داشته باشد به‌طوري‌که نياز به توجه فوري پزشکي را ايجاد کند.

درد در ناحيه لگن

نفخ همراه با درد در ناحيه لگن شايد نشانه‌اي از ابتلا به سرطان<Cancer> تخمدان باشد. به‌خصوص اگر با علائم ديگري مثل احساس سيري زودرس در حين غذاخوردن و نياز ناگهاني و مکرر به اجابت مزاج، همراه باشد.

کاهش وزن

حدود يک درصد جمعيت به بيماري سلياک مبتلا هستند. در اين بيماري خودايمني، بدن به گلوتن موجود در مواد غذايي واکنش نشان داده و سطح روده فرد که بايد به‌طور طبيعي، داراي پرز باشد، صاف مي‌شود. رايج‌ترين علائم سلياک، اسهال و کاهش وزن هستند. اما نيمي از افراد مبتلا هم علائمي دارند که در ظاهر، هيچ ربطي به روده ندارد، مثل کم‌خوني، خارش پوستي، سردرد و مراحل اوليه پوکي‌استخوان.

انقباضات شکمي شديد

برخي از افراد، اين علامت را با انقباضات شکمي ناشي از عادت ماهيانه يا حتي انگل اشتباه مي‌گيرند اما اگر اين انقباضات در پايين، سمت چپ شکم اتفاق بيفتند، ممکن است که نشانه ابتلا به بيماري ديورتيکوليت باشند. در اين بيماري، کيسه‌هاي کوچکي در آستر بخش‌هاي پاييني روده بزرگ ايجاد شده و اين کيسه‌ها ملتهب مي‌شوند. اگر انقباضات شديد با تب همراه باشند، بايد بلافاصله به پزشک مراجعه کنيد.

اسهال خوني

اگر نفخ با دردهاي مکرر شکم همراه باشد، مي‌تواند نشانه بيماري‌هاي روده‌اي مثل کرون يا کوليت اولسراتيو باشد. در حدود 40 درصد بيماران علائمي به غير علائم گوارشي رو هم تجربه مي‌کنند. از جمله اين علائم مي‌توان به مشکلات ديد(درد چشم و تاري ديد)، خارش پوستي و خستگي، اشاره کرد.

سرطان معده

اين سرطان معمولا در اوايل بدون علامت است و يا علائم مبهمي مانند نفخ، سوءهاضمه و يا احساس پري در قسمت فوقاني شکم دارد.

بيماري کرون

اين بيماري يک حالت خود ايمني است که روي دستگاه گوارش تاثير مي‌گذارد و ممولا در روده کوچک يا روده بزرگ است. نفخ يکي از شايع‌ترين علائم کرون است ضمن اينکه کرون مي‌تواند منجر به تنگي و انسداد روده شود و علاوه بر نفخ، کاهش وزن، تهوع و استفراغ بعد از غذا را ايجاد کند.

سرطان کولون

يکي از شايع‌ترين علائم اين سرطان نفخ است. اگر سرطان قسمت‌هاي بالاتر روده بزرگ را درگير کند، نفخ ممکن است تنها علامت اوليه باشد. سرطان روده بزرگ دومين علت شايع مرگ ناشي از سرطان در افراد غير سيگاري در ايالات‌متحده است.

 

سلامت مغز را تضمين کنيد

بسياري از ما از عادت‌هاي خاص که باعث بروز اختلالات مغزي مي‌شوند، بي‌خبريم.اگرچه بيماري‌هاي شناختي با عوامل ژنتيک و سن ارتباط دارند، برخي از شيوه‌هاي غلط زندگي که هر روز هم تکرار مي‌شوند، نيز مي‌توانند بر نورون‌ها و بافت‌هاي مغزي آسيب رسانده و بر وقوع اين بيماري‌ها تاثير بگذارند:

مصرف بيش از حد قند

مصرف بيش از حد شکر تصفيه شده با ابتلا به بيماري‌هاي متابوليک و مغزي ارتباط نزديک دارد. قند در بسياري از غذاها و رژيم‌هاي ما وجود دارد و توليد مواد شيميايي مغز را کاهش مي‌دهد و به مرور زمان بر عملکرد آن تاثير منفي مي‌گذارد. مصرف روزانه شکر تصفيه شده يکي از علل ابتلا به اضطراب، افسردگي و زوال عقل است.

توصيه: به‌جاي مصرف شکرهاي تصفيه شده، از عسل، شير نارگيل، يا ساير گزينه‌هاي شيرين طبيعي استفاده کنيد. برچسب‌هاي مواد غذايي را به دقت بررسي و گزينه‌هايي را انتخاب کنيد که شکر آنها در پايين‌ترين حد باشد.

اجتناب از صبحانه

مصرف روزانه يک وعده صبحانه سالم يکي از عادت‌هاي مهم براي حفظ سلامت مغز و جوان نگه داشتن آن است. حذف صبحانه يا گنجاندن مواد غذايي ناسالم در آن منجر به بيماري‌هاي مرتبط با سوخت و ساز بدن، کاهش حافظه و عدم ثبات ذهني مي‌شود. همچنين با توجه به کاهش سطح انرژي در طول روز، فعاليت نورون‌هاي مغزي کاهش مي‌يابد.

توصيه: صبحانه هفتگي خود را برنامه‌ريزي کنيد و اطمينان حاصل کنيد که صبحانه شما شامل ويتامين‌ها، مواد معدني، فيبرهاي گياهي، پروتئين، اسيدهاي چرب امگا3، آنتي‌اکسيدان‌ و... است.

سيگار کشيدن

سموم موجود در سيگار اندام‌هاي مختلف بدن را تحت تاثير قرار مي‌دهد. اين مواد سمي باعث سرعت بخشيدن به روند پيري مغز شده و علت مهمي براي ابتلا به اختلال در عملکرد شناختي است. ابتلا به دمانس و آلزايمر با سيگار ارتباط نزديک دارد.

توصيه: در اسرع وقت سيگار کشيدن را متوقف کنيد و عادات سالم را جايگزين آن نماييد. از قرارگرفتن در معرض دود سيگار نيز اجتناب کنيد.

پرهيز از نوشيدن آب کافي

عدم مصرف آب يکي از عواملي است که بر ضعف زودرس بافت مغز تاثير مي‌گذارد. از دست دادن آب بدن سطوح انرژي را کاهش مي‌دهد و خلق و خو را پايين مي‌آورد ضمن اينکه تمرکز را نيز سخت‌تر مي‌کند. قسمت عمده مغز از آب تشکيل شده و اين يعني کاهش آب بدن با کاهش عملکردهاي مغزي، و کاهش اکسيژن در سلول‌هاي مغز ارتباط دارد.

توصيه: روزانه 6 تا 8 ليوان آب بنوشيد. مصرف ميوه‌ها و سبزيجات آب دار را زياد کنيد. چاي و نوشيدني‌هاي طبيعي ديگر را به‌همراه مصرف آب فراموش نکنيد.

خواب ضعيف

خواب کم کيفيت، کارايي جسمي، ذهني و عاطفي را کاهش مي‌دهد و منجر به افزايش هورمون‌هاي استرس مي‌شود. در نتيجه توانايي فرد براي حل مشکلات روزمره کاهش مي‌يابد.

توصيه: حداقل در يک محيط آرام، 8 ساعت خواب شبانه را تجربه کنيد. قبل از رفتن به خواب تمام وسايل الکترونيکي را خاموش کنيد. يک شام سبک 2 تا 3 ساعت قبل از رفتن به رختخواب بخوريد.آرمان ملی 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: