کد خبر: ۲۴۴۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 22
وجود ساختمان‌های فرسوده، مدیران را در طول سال‌های گذشته و در حال حاضر به سمت بازسازی و نوسازی هدایت کرده و همه مدیران در زمان‌های مختلف بر اساس توان و اعتبارات موجود در این زمینه اقدام کرده‌اند. در اینکه نوسازی و بازسازی بیمارستان‌ها نیاز جدی است هیچ جای شکی وجود ندارد
شفاآنلاین>سلامت>رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه بیمارستان باید به‌ صورت یکپارچه و با مدیریت متمرکز اداره شود، گفت: نمی‌شود هر اتاق و هر بخش بیمارستان به‌ صورت مجزا اداره شود.

به گزارش شفاآنلاین ، عباسعلی کریمی، در مراسم معارفه رئیس جدید بیمارستان بهارلو، افزود: همه بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران قدیمی هستند و ساختمان‌های فرسوده‌ای دارند.  مانند بیمارستان سینا که ۱۵۰ سال قدمت دارد، بیمارستان<Hospital>امام(ره) و...، البته در این‌بین بیمارستان‌های جدید و نو ساز نیز وجود دارد.

وی با اشاره به سیاست دانشگاه علوم پزشکی تهران در شرایط موجود، گفت: وجود ساختمان‌های فرسوده، مدیران را در طول سال‌های گذشته و در حال حاضر به سمت بازسازی و نوسازی هدایت کرده و همه مدیران در زمان‌های مختلف بر اساس توان و اعتبارات موجود در این زمینه اقدام کرده‌اند. در اینکه نوسازی و بازسازی بیمارستان‌ها نیاز جدی است هیچ جای شکی وجود ندارد.

کریمی با بیان اینکه مدیر دانا مدیری است که شرایط را خوب تشخیص دهد و درست عمل کند، افزود: در طول این سال‌ها ساخت‌وسازهای  لازم در بیمارستان‌ها انجام‌شده است، اما درحال حاضر وضعیت خاص دانشگاه و کشور و محدودیت‌های موجود، اجازه ساخت‌ و ساز جدید را نمی‌دهد. لذا در این شرایط بایستی رویکردمان را از تهیه زمین و ساخت‌ و ساز جدید، به‌ طور موقت تغییر دهیم و بر سرمایه اصلی، یعنی نیروی انسانی و تأمین تجهیزات مورد نیاز سرمایه انسانی که بتواند بهترین خدمت را ارائه دهد، متمرکز سازیم.

وی با تأکید بر اینکه هیچ بنا و سرمایه‌ای نمی‌تواند جای سرمایه انسانی را بگیرد و ما باید به وضعیت آنان رسیدگی کنیم، تصریح کرد: سرمایه اصلی‌ ما همان نگهبان، کارگر خدماتی، کادر پرستاری، هیئت‌علمی، فراگیر و تمامی مسئولان قسمت‌های مختلف و سایر کارکنان گوشه و کنار بیمارستان هستند که ما گاهی یادمان می‌رود نام آنها را ببریم. اگر همه آنها درست کار نکنند و ما آنها را سرمایه ندانیم نقطه‌ضعفی در مدیریت‌ ما محسوب می‌شود. لذا بایستی به وضعیت آنان و فراهم آوردن تجهیزات مورد نیاز برای کار بهتر آنان رسیدگی کنیم.

کریمی ادامه داد: در  دو سال گذشته با کمک هیئت‌ رئیسه و سایر همکاران تلاش کردیم با حداقل امکانات موجود، زمینه بهتری را برای کار همکاران فراهم کنیم و تا زمانی که در این مسئولیت هستیم این روند را ادامه می‌دهیم.

با اشاره به بخش‌های واگذار شده بیمارستان بهارلو، گفت: در دوره‌ای که بیمارستان بهارلو وضعیت خوبی نداشت به همت دکتر صادق نیت و کمک دیگر دوستان کارهای خوبی در بیمارستان انجام شد و تجهیز بخش‌های جدید به‌ صورت واگذاری صورت گرفت که در آن دوران روش درستی بود. این رویکرد هم اکنون نیز در بعضی بخش‌ها می‌تواند ادامه پیدا کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بیمارستان باید به‌ صورت یکپارچه و با مدیریت متمرکز اداره شود، افزود: من قصد برهم زدن امور بیمارستان را ندارم ولی معتقدم بیمارستان را باید به‌ شکل یک مجموعه منسجم ببینیم. نمی‌شود هر اتاق و هر بخش بیمارستان به‌ صورت مجزا اداره شود، مگر می‌شود بخش اورژانس بیمارستان تحت نظارت و مدیریت یکپارچه بیمارستان و دانشگاه نباشد. اگر دانشگاه در تأمین امکانات و جذب نیروی انسانی این بخش‌ها مشکل داشته است ضعف سیستم ماست و باید آن را برطرف کنیم. 

وی گفت: در گذشته دوستان ما مجبور بودند بعضی بخش‌ها را به‌صورت واگذاری اداره کنند و همکارانی از بیرون دانشگاه لطف کردند و به راه‌اندازی این بخش‌ها کمک کردند. من هیچ‌گونه تعرضی به واحدها و بخش‌های واگذار شده ندارم ولی در بعضی از بخش‌ها مانند اورژانس معتقدم این رویکرد باید تغییر کند.

کریمی با بیان اینکه بیمارستان وظیفه دارد خدمات اورژانس را به همه بیماران ارائه دهد، افزود: هر یک از ما ممکن است یکی از اعضای خانواده‌مان دچار بیماری شود و به اورژانس مراجعه کند و همگان انتظار داریم که در کوتاه‌ترین زمان و بدون در نظر گرفتن مسائل مالی و هیچ‌گونه رابطه‌ای، کار بیمارمان انجام شود لذا رویکرد واگذاری اورژانس در بیمارستان بهارلو و دو بیمارستان دیگر باید اصلاح شود.

وی، مسئله دیگر بخش‌های واگذاری شده را ناهماهنگی در پرداخت کارکنان این بخش‌ها دانست و گفت: با وجوداینکه به معاونت توسعه تأکید کرده‌ام پرداخت شرکت‌های واگذاری شده به‌ موقع انجام شود ولی به دلیل محدودیت‌های موجود و بدهی بیمه‌ها، این پرداخت‌ها با تأخیر انجام می‌شود. در این شرایط شرکت‌ها به‌ محض اینکه اعتباری از دانشگاه دریافت می‌کنند آن را به پرداخت حقوق کارکنان خود  اختصاص دهند تا کارکنان شرکت‌های واگذاری شده همانند سایر کارکنان دانشگاه به‌ موقع حقوق خود را دریافت کنند و بیمارستان دچار دوگانگی نشود.

کریمی در ادامه به روند آموزشی شدن بخش‌های بیمارستان بهارلو اشاره کرد و گفت: بخش‌هایی از این بیمارستان آموزشی و بخش‌های دیگر غیر آموزشی هستند. بخش‌هایی که امکانات و پتانسیل علمی و آموزشی شدن را دارند، آموزشی کنید. ولی اگر بخشی شرایط لازم برای آموزشی شدن را ندارد بر این امر اصرار نکنید و به همان صورت درمانی آن را اداره کنید.

وی با تأکید بر اینکه باید به مشکل بیمارانی که در صف انتظار این بیمارستان هستند رسیدگی کنیم، افزود: اگر روزانه ده‌ها و صدها بیمار به بخش غیر آموزشی این بیمارستان مراجعه می‌کنند باید تلاش کنیم نیروی مورد نیاز را تامین و مشکل بیماران و صف انتظار در آن بخش را حل کنیم.

کریمی با بیان اینکه ارجاع بیمار از بیمارستان دولتی به بیرون به‌ هیچ‌ وجه مورد قبول نیست، ادامه داد: ۳۱ سال پیش که نه طرح تحول سلامت بود و نه تجربه امروز را داشتم مسئول بیمارستانی در همدان بودم. در آن زمان قانونی را در بیمارستان پایه‌گذاری کردم مبنی بر اینکه هیچ بیماری نباید از بیمارستان خارج شود مگر اینکه خدمات درمانی مورد نیاز خود را دریافت کند.

وی افزود: البته این قانون یک‌طرفه و به معنی فشار آوردن به پزشکان و پرستاران نیست. همان‌طور که باید به بیماران خدمت ارائه شود، پرداخت پزشکان و پرستاران و تمامی افرادی که در بیمارستان کار می‌کنند نیز باید به‌موقع انجام شود. در این زمینه در حد توانمان تلاش می‌کنیم و اگر در مواردی موفق نبودیم مطمئن باشید که از توانمان خارج بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به محدوده اختیارات رئیس بیمارستان، گفت: دو سال پیش که مسئولیت دانشگاه را پذیرفتم تأکید کردم رئیس بیمارستان همه‌ کاره بیمارستان است. ولی در شروع کار با توجه به بدهی هزار میلیاردی بیمه‌ها، مجبور شدیم بعضی امور بیمارستان‌ها را به‌صورت متمرکز در دانشگاه انجام دهیم. با این‌وجود معتقدم روسای بیمارستان‌ها در محدوده اختیاراتی که دارند باید از دانشگاه مطالبه‌گر باشند و ما هم در این زمینه کمکشان می‌کنیم.مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: