کد خبر: ۲۴۴۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 21
شفاآنلاین:سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت :از سال ۹۶ تا کنون حدود ۸۷۰ میلیارد تومان از سازمانهای بیمه گر مطالبه داریم که این بالاتر از بودجه ما در سال جاری است و باید نسبت به پرداخت این مطالبات راهکارهایی اندیشیده شود.
به گزارش خبرنگار شفاآنلاین،دکتر علیرضا زالی در آیین تکریم ریاست سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و معارفه خود که صبح امروز با حضور وزیر بهداشت برگزار شدضمن اعلام این مطلب اظهارداشت:دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بزرگترین تولید کننده خدمات سلامت در کشور است به گونه ای که به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت تهران معادل ۷ درصد از جمعیت کشور، ۴۱ درصد از جمعیت استان تهران و ۴۶.۵ درصد از جمعیت شهر تهران خدمات بهداشتی درمانی را ارائه می دهد.

وی افزود: هر سال بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می شود و علاوه بر آن، سالانه به طور متوسط حدود ۲۵۰ هزار مورد بستری در بیمارستان‌های دانشگاهی و ۱۸۰ هزار عمل جراحی که عمدتاً پیچیده هستند، برای مردم انجام می‌شود که حجم بسیار قابل توجهی از ارائه خدمات است. 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تحصیل ۱۴۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه، گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بزرگترین تولید کننده محصولات دانشجویی و خدمات پژوهشی در کشور است چرا که بیش از ۱۴۴۴ استاد در آن مشغول به تدریس هستند که ۶ درصد از آنها اعضای هیات علمی پژوهشی هستند.

دکتر زالی خاطر نشان کرد: امسال ۱۱۷۲ دانشجو در این دانشگاه پذیرش شدند که حدود ۲۶ درصد از آن ها سهمیه آزاد بودند که باید با عدالت آموزشی به بازتوزیع عادلانه‌تر سهمیه ها کمک کنیم.

وی اضافه کرد: در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۱۷ خوابگاه دانشجویی به صورت متفرق در شهر تهران وجود دارد که در آنها ۱۶۲۰ دانشجوی پسر و ۱۶۱۰ دانشجوی دختر ساکن هستند و بیشترین میزان دانشجویان ساکن در خوابگاه‌ها مربوط به مقطع کارشناسی با سه هزار و ۵۰۰ نفر است که نیازمند حمایت های بیشتری هستند و باید در جهت تامین رفاه دانشجویان و همچنین ایجاد شور و نشاط در آنها تلاش کنیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: در حال حاضر ۴ تشکل دانشجویی با سلایق مختلف در دانشگاه فعالیت دارند که در آینده شاهد تکثر این تشکل ها خواهیم بود زیرا اگر دانشجو آزادانه نتواند حرف خود را بزند در آینده مدیر با کفایت و جسوری نخواهیم داشت همچنین ۴۷ کانون فرهنگی دانشجویی و ۵۶ انجمن علمی دانشجویی در این دانشگاه فعال هستند که زیر ساخت بسیار خوبی برای ایجاد نشاط در بین دانشجویان است چون آنها سنگ بنای دانشگاه هستند.

دکتر زالی یادآور شد: در ۶ سال گذشته کمیته تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در جشنواره رازی همواره رتبه های برتر را کسب کرده و در حوزه پژوهش، این دانشگاه پیشرو بوده است. وجود ۷۱ مرکز تحقیقاتی، ۵۵ شرکت دانش بنیان و ۵ پژوهشکده تحقیقاتی نشان از پتانسیل بالای پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه درمان ۷۵ بیمارستان در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند، افزود: از این میان ۵۵ بیمارستان به صورت خصوصی خیریه و غیر دولتی اداره می شوند و باید از بخش خصوصی که همواره در کنار مردم و حوزه بهداشت و درمان بوده اند، تشکر کنیم. بخش خصوصی هیچ گاه رقیب بخش دولتی نبوده و فرصتی برای تقویت خدمات بهداشتی درمانی است و رسالت ما فراهم کردن زمینه های مناسب برای مشارکت بیشتر بخش خصوصی در حوزه بهداشت و درمان است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ۴۶ مرکز جراحی محدود، ۱۸۰۰ داروخانه و ۵۵۰ عطاری و بالاترین میزان زمینهای زراعی استان تهران تحت پوشش این دانشگاه است که البته ۳۵۲ مورد از عطاری ها فعالیت غیر رسمی دارند بنابراین با وجود چنین حجمی از زمین های زراعی تحت پوشش این دانشگاه، لزوم توجه به امنیت غذایی و تامین غذا از مزرعه تا سفره به عنوان یک الگوی ملی ضروری است.

دکتر زالی در بخش دیگری از از سخنان خود اظهار داشت: به مدیران و معاونین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفته ام که تا دو ماه آینده برنامه جامع عملیاتی ۵۰۰ روزه را تدوین کنند که به شکل روزشمار اجرایی و به اداره بهتر دانشگاه منجر شود.

وی تصریح کرد: تاکنون برنامه های بهداشتی در کشور به صورت محله محور اجرا می‌شد اما در فاز بعدی باید بهداشت را به درون خانواده ها ببریم که این کار دشواری است البته در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال های گذشته در منطقه حکیمیه تهران به صورت آزمایشی طرح مشابهی اجرا شده و ۱۲۰ هزار سفیر سلامت در سالهای گذشته، امروز به ۵۶۰ هزار نفر رسیده اند که پتانسیل بسیار خوبی برای اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت است.

وی ضمن تأکید بر لزوم بازنگری در آموزش پزشکی و حرکت جامعه آموزش پزشکی به سمت جامعه محور شدن، گفت: ۸۵ درصد از آموزش های بالینی، بیمارستان محور است. با وجود طرح بازنگری در آموزش پزشکی که در سال ۸۹ در این دانشگاه انجام شد تقاضا داریم که وزیر بهداشت این دانشگاه را که در تحول آموزش پزشکی پیشرو بوده است را برای اجرای آزمایشی این طرح در نظر بگیرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: بودجه این دانشگاه در سال ۹۸ حدود ۸۹۰ میلیارد تومان بود که ۳ درصد از آن کسر و به استانداری تعلق می گیرد و باید با تلاش دولت این ۳ درصد در جهت تقویت خدمات بهداشتی و درمانی به دانشگاه ها برگردد اما در مجموع بودجه در نظر گرفته شده برای این دانشگاه در سال جاری، حدود ۸۳۰ میلیارد تومان است که تاکنون ۴۲ درصد از آن تخصیص پیدا کرده البته می دانیم که شرایط کشور دشوار و سخت است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: