کد خبر: ۲۴۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۷ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 09
شفاآنلاین-معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تشریح برنامه‌های مختلف برای اوقات فراغت دانش‌آموزان گفت: ۲۰ هزار پایگاه تابستانه آموزش و پرورش به همراه ۱۱۰ پایگاه شهرداری تهران در سطح مدارس برای ایام تابستان فعال هستند.

به گزارش شفاآنلاین،حمیدرضا کفاش امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با تشریح فعالیت های آموزش و پرورش برای اوقات فراغت دانش آموزان اظهار داشت: اوقات فراغت را معادل با اوقات بیکاری و بطالت نمی‌شناسیم و معتقدیم که اوقات فراغت زمانی است که دانش آموز از آموزش رسمی مدارس دور است؛ بسیاری از اندیشمندان معتقدند نقش اوقات فراغت در تربیت انسان بیشتر از اوقات رسمی است.

وی افزود: اوقات فراغت به ایام تابستان منحصر نمی‌شود و در طول سال تحصیلی در ساعاتی که دانش آموز در مدرسه حضور ندارد می‌توان گفت که این ساعات نیز جزو اوقات فراغت محسوب می‌شود.

** اوقات فراغت دغدغه بسیاری از خانواده‌‌ها

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تعطیلات تابستان جزو طولانی ترین زمان اوقات فراغت دانش آموزان است گفت: از طریق غنی سازی اوقات فراغت می‌توان از این فرصت برای تربیت دانش آموزان بهره برداری درستی را انجام داد، هم اکنون در آستانه تعطیلی مدارس بحث اوقات فراغت دغدغه بسیاری از خانواده‌ها است به نوعی مدیریت بر اوقات فراغت همانند مدیریت بر سبک زندگی خواهد بود.

کفاش ادامه داد: دانش آموز در اوقات فراغت باید تفریح، ورزش، آموزش و عبادت را همراه با هم داشته باشد که هر کدام از این موارد زمان خاص خود دارد و مثلث خانواده مدرسه و جامعه در یک فرآیند مکمل می‌توانند به غنی سازی اوقات فراغت دانش آموز کمک کنند.

**حذف خانواده‌‌ از برنامه اوقات فراغت تصور اشتباهی است

وی تصریح کرد: اینکه تصور کنیم خانواده‌ها اوقات فراغت را به سایر نهادها بسپارند و نقش خود را رها کنند این تصور غلط است، مدیریت اوقات فراغت برعهده خانواده است و نهادهای اجتماعی می‌توانند برای این ایام تولید برنامه داشته باشند و ویترینی از برنامه‌های متنوع را در اختیار خانواده‌ها برای انتخاب قرار دهند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مصوبه 160 کمیسیون معین شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: این کمیسیون آموزش و پرورش را موظف کرده تا برای تأمین اوقات فراغت برنامه ریزی داشته باشد. البته 25 دستگاه متولی تأمین اوقات فراغت نوجوانان و جوانان هستند.

** تعدد دستگاه‌‌های متولی اوقات فراغت هم فرصت هم تهدید

وی بیان کرد: تعدد دستگاه‌هایی که متولی تأمین اوقات فراغت نوجوانان و جوانان هستند از یک جهت فرصت محسوب می‌شود چرا که هر نهادی متناسب با وظایف خود برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان برنامه ریزی می‌کند. اما تعدد این دستگاه‌ها از جهت دیگر تهدید محسوب می‌شود چرا که ممکن است این نهادهای مختلف همراستا با یکدیگر در بحث غنی سازی اوقات فراغت فعالیت نکنند.

** ویترین متنوعی از فعالیت‌های اوقات فراغت

کفاش با اشاره به اینکه تعدد دستگاه‌های متولی تأمین اوقات فراغت نوجوانان و جوانان تهدید نیست، افزود: این موضوع قدرت انتخاب خانواده‌ها را بیشتر کرده و آنها می‌توانند از ویترین متنوع برنامه‌های اوقات فراغت دستگاه‌های مختلف دست به انتخاب بزنند.

** هر دانش آموز یک مهارت شعار اوقات فراغت امسال

وی تصریح کرد: قانون گذار آموزش و پرورش را موظف کرده سال تحصیلی را بر اساس برنامه‌های تربیتی و تحصیلی طراحی کند اما آموزش و پرورش همیشه در حوزه اوقات فراغت فعالیت کرده است در همین راستا امسال نیز دستورالعمل اوقات فراغت دانش آموزان در تاریخ 6 اردیبهشت با شعار هر دانش آموز یک مهارت صادر و به استان‌ها ارسال شده است. براساس این دستورالعمل همه بخش‌های آموزش و پرورش موظفند امکانات و فضاهای لازم را در اختیار فعالیت‌های تابستانی قرار دهند اعم از اینکه این فعالیت توسط آموزش و پرورش یا نهادها یا سازمان‌های دیگر صورت بگیرد.

** فعالیت 20 هزار پایگاه تابستانی برای اوقات فراغت دانش آموزان

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: 20 هزار پایگاه تابستانی در ایام تابستان در آموزش و پرورش فعال هستند همچنین یک هزار و 500 کانون و اردوگاه در آموزش و پرورش داریم که در تابستان مخاطبان زیادی از دانش آموزان داشته و فعالیت‌های متنوعی را برای آنها طراحی کرده‌اند؛ پایگاه‌های تابستانی در طول هشت هفته تابستان باز بوده و فعالیت‌های مختلف هنری، ورزشی، اردویی و ... را به دانش آموزان ارائه می‌کنند. همچنین پژوهش سراهای دانش آموزی، کانون‌های پرورش فکری کودکان  ونوجوانان، بخشی از هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کارو دانش در طول تابستان به عنوان پایگاه تابستانی خدماتی را به دانش آموزان ارائه می‌دهند.

** خدمات رایگان شهرداری به دانش آموزان در قالب 110 پایگاه تابستانی

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم در طول تابستان 25 نهادی را که در اوقات فراغت نقش دارند به سمت آموزش و پرورش جذب کنیم، گفت: شهرداری تهران از آموزش و پرورش شهر تهران درخواست کرده که 110 مدرسه را در اختیار معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری قرار دهند که در این مدارس در ایام تابستان فعالیت‌های مختلف برای دانش آموزان اعم از فعالیت‌های پرورشی، فرهنگی و سینمایی به صورت رایگان درنظر گرفته شده است. همچنین فرهنگسراها به صورت رایگان بدون شرط دانش‌آموزان را در فعالیت‌های تابستانه می‌پذیرند. 

** برنامه‌های تابستانی کمیته امداد برای 30 هزار دانش‌آموز تحت پوشش

کفاش بیان کرد: کمیته امداد برای 30 هزار دانش آموز تحت پوشش در اردوگاه‌های خود برنامه دارد و ما سه هزار مربی به آنها کمک کرده‌ایم که حق الزحمه این مربی‌ها توسط کمیته امداد پرداخت می‌شود همچنین 107 کانون فرهنگی و تربیتی کمیته امداد 100 دانش آموز تحت پوشش را جذب می‌کنند و از آموزش و پرورش درخواست کرده‌اند که 500 مرکز موقت را در تابستان در اختیار آنها دهیم تا با اعتبار خودشان برای دانش آموزان فعالیت‌هایی را انجام دهند.

** برنامه‌های بسیج دانش‌آموزی برای ایام تابستان

وی با اشاره به برنامه‌های بسیج دانش اموزی در ایام تابستان گفت: بسیج دانش آموزی دو برنامه عمده طرح هجرت و سازندگی را در ایام تابستان اجرا می‌کند که هشت هزار دانش آموز در طول تابستان اقدام به مرمت و بازسازی مدارس می‌کنند. همچنین اردوهای جهادی دانش آموزان به مدت یک هفته به مناطق محروم در قالب کاروان‌های جهادی در طول ایام تابستان برگزار می‌شود و دانش آموزان خدماتی را به مردم مناطق محروم ارائه می‌کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: جشنواره یاوران ولایت سومین فعالیت بسیج دانش آموزی در ایام تابستان است که 20 هزار دانش آموز مقطع متوسطه دوم در این فعالیت شرکت می‌کنند. همچنین اردوی یک روزه سازندگی تحت عنوان اقتصاد مقاومتی برای دروی گندم در مناطق روستایی انجام می‌شود. 

** جشنواره زیارت اولی‌ها برای دانش‌آموزان دختر مناطق محروم

وی گفت: جشنواره زیارت اولی‌ها با همکاری آموزش و پرورش و آستان قدس رضوی برای دانش آموز دختر دبیرستان سراسر کشور البته در مناطق محروم که تاکنون به زیارت امام رضا (ع) مشرف نشده‌اند در قالب اردوهایی برگزار می‌شود که این دانش آموزان در دهه کرامت به مشهد رفته و آستان قدس رضوی میزبان آنها خواهد بود.

** مزرعه تابستانی من در ایام تابستان

کفاش با اشاره به اجرای طرح مزرعه تابستانی من در ایام تابستان گفت: این طرح از سال گذشته شروع شده و امسال نیز ادامه می‌یابد که سال گذشته در 10 استان با مشارکت 5 هزار و  600 دانش آموزان در سطح دو هزار و 250 مزرعه اجرا شد و امسال آن را گسترش خواهیم داد که در قالب این طرح دانش آموزان به ویژه هنرستانی‌ها در طول تابستان زمینی در اختیارشان قرار گرفته و متناسب با شرایط منطقه در این زمین اقدام به کشت و کار می‌کنند.

وی ادامه داد: در طول سال در مدارس مسابقات فرهنگی و هنری برگزار می‌شود که دانش آموزان به صورت پلکانی بالا آمده و برنامه کشوری آن در طول تابستان برگزار خواهد شد که پذیرفته شدگان مرحله کشوری مسابقات فرهنگی، هنری و قرآنی که 20 هزار نفر هستند در اردوگاه‌های کشوری به فعالیت‌های جشنواره‌ای فرهنگی و هنری می‌پردازند. همچنین در طول تابستان اردوهای کشوری را به صورت رایگان ویژه دانش آموزان عشایر و مناطق محروم داریم.

** فعالیت‌های آموزش و پرورش در ماه رمضان

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت‌های آموزش و پرورش در ماه رمضان عنوان کرد: یکی از فعالیت های اصلی ما در ماه رمضان حضور گسترده در نمایشگاه قرآن است و برنامه های متنوعی را برای دانش آموزان برگزار خواهیم کرد همچنین اعتکاف دانش آموزی در شبهای قدر با حضور 30 هزار دانش آموز در سطح مساجد کشور برگزار می‌شود و در سطح 20 هزار پایگاه تابستانی در طول ماه رمضان قرائت قرآن و آموزش قرآن به دانش آموزان اجرا خواهد شد.

وی افزود:اموزش و پرورش 32 مرکز مشاوره در سطح استان‌ها و 718 هسته مشاوره در مناطق دارد که تمام آنها در طول تابستان فعال بوده و به صورت رایگان به دانش آموزان برای انتخاب رشته خدمات لازم را ارائه می‌کنند بگونه ای که دو هزار پایگاه انتخاب رشته در مراکز مشاوره برای کمک به دانش آموزان فعال شده‌اند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار