کد خبر: ۲۴۴۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 17
نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای با درج شاخص‌های قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس در هر سهم از ماده غذایی به مصرف‌ کننده کمک می‌کند تا بتواند با نگاه سریع و با استفاده از رنگ‌های سبز، نارنجی و قرمز ماده غذایی را از حیث شاخص‌های مهم تغذیه‌ای ارزیابی و مناسب‌ترین را انتخاب کند
شفا آنلاین>سلامت>مدیر نظارت بر فرآورده‌های غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: نشانگرهای تغذیه ای نقش مهمی در انتخاب مناسب ترین فرآورده غذایی بر عهده دارند.

به گزارش شفا آنلاین: ندا رونده، با اشاره به شعار روز جهانی غذا مبنی بر «رفتار ما آینده ما را می سازد و رژیم غذایی سالم برای دنیای بدون گرسنگی»، افزودد: ویژه برنامه های سراسری به مناسبت روز جهانی غذا در کشور اجرا خواهد شد.

وی در ادامه از برگزاری برنامه های روز جهانی غذا <World Food Day>با شعار ملی «اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت» در هفت محور خبر داد و گفت: اجرای برنامه های ویژه با عناوین کاهش قند، نمک و چربی محصولات غذایی و آشامیدنی، تشریح کاربرد نشانگر های رنگی تغذیه در راستای ارتقا دانش مصرف‌کننده، اهدا نشان ایمنی و سلامت محصولات غذایی سلامت محور، مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت در حوزه غذا، برچسب اصالت کالا و سیستم رهگیری و ردیابی در حوزه غذا، محصولات غذایی ویژه و فراسودمند و اطلاع رسانی و ارتقای آگاهی مصرف کننده در حوزه سلامت غذا از محورهای برنامه های روز جهانی غذاست.

مدیر نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی و آرایشی بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به کاربرد «نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای»، گفت: نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای با درج شاخص‌های قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس در هر سهم از ماده غذایی به مصرف‌ کننده کمک می‌کند تا بتواند با نگاه سریع و با استفاده از رنگ‌های سبز، نارنجی و قرمز ماده غذایی را از حیث شاخص‌های مهم تغذیه‌ای ارزیابی و مناسب‌ترین را انتخاب کند.

رونده درباره اعطای نشان ملی ایمنی و سلامت سازمان غذا و دارو توضیح داد: معمولا هر ساله در روز جهانی غذا، با هدف تشویق تولیدکنندگان به ارتقای سلامت فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی، به محصولات غذایی که بالاتر از ضوابط معمول اقدام به تولید محصول کرده‌اند، نشان ملی ایمنی و سلامت اهدا می‌شود.

وی گفت: فرآورده حائز اخذ نشان ایمنی و سلامت علاوه بر آنکه باید از مواد اولیه سالم برخوردار باشد و در شرایط خوب بهداشتی تولید شود، لازم است ویژگی های خاصی هم داشته باشد که به ارتقاء ایمنی و سلامت مصرف کننده بیفزاید.

وی، مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور را نیز یکی از مهم ترین اولویت های معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در هفته جهانی غذا دانست.

رونده با تاکید بر ضرورت کاهش مصرف قند، نمک، چربی و اسیدهای چرب ترانس، اظهار داشت: کاهش مصرف مواد غذایی ناسالم ضامن سلامتی است و دانستن اینکه چه غذایی را چرا و چگونه مصرف کنیم، شرط اساسی در حفظ سلامت است.

وی گفت: افزایش مصرف غذاهای شیرین، پرچرب، پرکالری و پرنمک، کاهش مصرف میوه و سبزی و استفاده روز افزون از غذاهای آماده منجر به افزایش میزان بروز بیماری‌های قلبی عروقی و عوارض ناشی از آن می‌شود ضمن اینکه استفاده از یک الگوی غذایی مناسب می تواند به توزیع عادلانه مواد غذایی در دنیا کمک کند.

مدیر نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی و آرایشی بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: اطلاع رسانی، ارتقا آگاهی و این مهم که مصرف کننده از چه مواد غذایی در حوزه سلامت و غذا و دارو استفاده می کند نیز در روز شمار این هفته در دستور کار قرار دارد.

رونده با بیان اینکه روزجهانی غذا همه ‌ساله از سوی کشورهای جهان برای محو فقر و گرسنگی مورد توجه است، افزود: مبارزه با گرسنگی و فقر عنصر کلیدی برنامه‌های سازمان جهانی غذا را تشکیل می‌دهد، بنابراین  کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی و نهادهای مرتبط به تأمین امنیت غذایی می کوشند طبق آمار میزان گرسنگی و فقر را روی نمودارها بررسی کنند و توجه مراکز بین المللی، سران دولت‌ها و نهاد های بشری را به پیامدهای فقر و گرسنگی در جهان معطوف سازند.

وی در پایان، گفت: باید به این باور برسیم که تنها با ایجاد نگاه مشترک و همگرایی همه‌جانبه‌ در برنامه‌ریزی و اقدامات، می‌توانیم امیدوار به تامین سبد غذایی مناسب با تاثیر مثبت بر روی سلامت افراد در کشور و جهان باشیم که ارمغان این همکاری بین بخشی، بهبود امنیت غذایی برای شهروندان خواهد بود.مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: