کد خبر: ۲۴۴۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 15
در تمام مراحل زندگی احتیاط و مراقبت خوب است، اما در مجموع احتیاط زمانی زیباست که با تحقیق و بررسی همراه باشد
شفا آنلاین>سلامت>مشاور عالی حقوقی انجمن گفت:امکان انتقال ویروس اچ.آی.وی از طریق دستگاه تست قند خون<Blood glucose testing machine> وجود ندارد.

به گزارش شفا آنلاین:صادق خانی علی اکبری مشاور عالی حقوقی انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی کشور در گفت وگو با برنامه تهران من از رادیو تهران با اشاره به نگرانی های مردم برای غربالگری قند خون پس از انتشار جریان مردم روستای چنار محمودی لردگان گفت: در تمام مراحل زندگی احتیاط و مراقبت خوب است، اما در مجموع احتیاط زمانی زیباست که با تحقیق و بررسی همراه باشد.

در خصوص مشکل بیماری اهالی روستای چنار محمودی لردگان همانگونه که مقامات وزارت بهداشت نیز بیان کردند و بررسی های میدانی که انجمن دیابت انجام داد می توان اعلام کرد که هیچ گونه تست قند خون گروهی از مردم آن روستا گرفته نشده که بیگانگان بتوانند از آن بهانه ای برای ایجاد هراس و دلهره در مردم بسازند.

به گفته خانی علی اکبری، انجام آزمایش قند خون شعار راهبردی انجمن دیابت کشور در ۲۳ سال فعالیت خود است، اما اخیرا این نگرانی هایی باعث شده که مردم سراغ تست قند خون نروند.

وی تصریح کرد: بین مقوله امنیت ملی و سلامت عمومی، رابطه لازم و ملزومی است، بخش عمده ای از این شایعات در تاریکخانه های دشمن و با استفاده از ابزار فضای مجازی با هدف ایجاد فضای یاس و ناامیدی در جامعه طراحی و منتشر می شود.

خانی علی اکبری افزود: در سال ۹۴ نیز یکسری شایعات هدفمند به نام تست قند خون های داعشی گریبانگیر ما شد و مردم را نگران کرده بود که آن هم با تلاش صدا و سیما و دستگاه های فرهنگی مرتفع شد.

این مشاور عالی عنوان کرد: انجمن حمایت از بیماران دیابتی و مجموعه دست‌اندرکاران بهداشت و درمان کشور در راستای فرهنگ سازی در مقوله اهتمام عمومی برای انجام تست قند خون تلاش‌های بسیار زیادی داشته اند ولی متاسفانه گاه و بیگاه شایعاتی در سطح جامعه منتشر می شود که باعث به حاشیه کشیده شدن آزمایش قند خون می شود.

مشاور عالی حقوقی انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی متذکر شد: به لحاظ علمی و پزشکی، امکان انتقال ویروس اچ.آی.وی از طریق دستگاه تست قند خون وجود ندارد و آنان که اقدام به انتشار این اخبار می کنند، هیچ گونه اطلاعی از شیوه های انتقال ایدز ندارند، زیرا در تست قند خون ابتدا لنست یا سوزن های بسیار کوچکی بر سر انگشت افراد زده می‌شود و پس از اینکه یک قطره خون خارج شد آن را روی کیت تست قند می گذارند تا قند بیمار مشخص شود، در این فرایند نه از بیمار خون گرفته می شود و نه خونی به بیمار تزریق می شود و این فرایند هیچ گاه نمی‌تواند حامل ویروس اچ ‌آی وی باشد.

وی در بخش پایانی صحبت های خود با تاکید بر این که دیابت یک بیماری خاموش است، افزود: با یک آزمایش ساده قند خون از سلامت خود مطمئن شوید، چون دیابت یک بیماری خاموش است. طبق آمارهای جهانی ۱۵ درصد از مردم دیابتی هستند و ما تا الان فقط ۵ میلیون نفر شناسایی کرده ایم و از این تعداد فقط ۳ میلیون نفر با دستگاه بهداشت و درمان مرتبط هستند و مابقی را فقط به وسیله این آزمایش های تست قند خون می توانیم شناسایی کنیم.

مخاطبان در محدوده استان تهران از طریق موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز و ای.ام ردیف ۱۳۳۲ کیلوهرتز شنونده ما خواهند بود.
تیتریک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: